privind transparența decizională
în administrația publică
Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 70 din 3 februarie 2003
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL
I Dispoziții
generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege
stabilește regulile procedurale minimale aplicabile pentru asigurarea
transparenței decizionale în cadrul autorităților administrației publice
centrale și locale, alese sau numite, precum și al altor instituții
publice care utilizează resurse financiare publice, în raporturile
stabilite între ele cu cetățenii și asociațiile legal constituite ale
acestora. (2) Legea are drept
scop: a)
să sporească gradul de responsabilitate a
administrației publice față de cetățean, ca beneficiar al deciziei
administrative; b) să stimuleze
participarea activă a cetățenilor în procesul de luare a deciziilor
administrative și în procesul de elaborare a actelor
normative; c) să sporească gradul de
transparență la nivelul întregii administrații publice. Art. 2. -
Principiile care stau la baza prezentei
legi sunt următoarele: a) informarea în
prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de interes public
care urmează să fie dezbătute de autoritățile administrației publice
centrale și locale, precum și asupra proiectelor de acte
normative; b) consultarea
cetățenilor și a asociațiilor legal constituite, la inițiativa
autorităților publice, în procesul de elaborare a proiectelor de acte
normative; c) participarea activă a
cetățenilor la luarea deciziilor administrative și în procesul de
elaborare a proiectelor de acte normative, cu respectarea următoarelor
reguli: 1.
ședințele autorităților și instituțiilor
publice care fac obiectul prezentei legi sunt publice, în condițiile
legii; 2.
dezbaterile vor fi consemnate și făcute
publice; 3. minutele acestor
ședințe vor fi înregistrate, arhivate și făcute publice, în condițiile
legii. Art. 3. - În sensul
prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel: a) act normativ - actul emis sau adoptat de o autoritate
publică, cu aplicabilitate generală; b) luarea deciziei - procesul deliberativ desfășurat de
autoritățile publice; c) elaborarea de acte
normative - procedura de redactare a unui proiect de act normativ anterior
supunerii spre adoptare; d) recomandare - orice
punct de vedere, sugestie, propunere sau opinie, exprimată verbal sau în
scris, primită de către autoritățile publice de la orice persoană
interesată în procesul de luare a deciziilor și în procesul de elaborare a
actelor normative; e) obligația de
transparență - obligația autorităților administrației publice de a informa
și de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a
permite accesul la luarea deciziilor administrative și la minutele
ședințelor publice; f) asociație legal
constituită - orice organizație civică, sindicală, patronală sau orice alt
grup asociativ de reprezentare civică; g) minută - documentul scris în care se consemnează în
rezumat punctele de vedere exprimate de participanți la o ședință, precum
și rezultatul dezbaterilor; h) ordine de precădere - ordinea care determină prioritatea
participării la ședințele publice, în raport cu interesul manifestat față
de subiectul ședinței; i) ședință publică -
ședința desfășurată în cadrul autorităților administrației publice și la
care are acces orice persoană interesată. Art. 4. -
Autoritățile administrației publice
obligate să respecte dispozițiile prezentei legi sunt: a) autoritățile administrației publice centrale: ministerele,
alte organe centrale ale administrației publice din subordinea Guvernului
sau a ministerelor, serviciile publice descentralizate ale acestora,
precum și autoritățile administrative autonome; b) autoritățile administrației publice locale: consiliile
județene, consiliile locale, primarii, instituțiile și serviciile publice
de interes local sau județean. Art. 5. -
Prevederile prezentei legi nu se aplică
procesului de elaborare a actelor normative și ședințelor în care sunt
prezentate informații privind: a) apărarea națională, siguranța națională și ordinea
publică, interesele strategice economice și politice ale țării, precum și
deliberările autorităților, dacă fac parte din categoria informațiilor
clasificate, potrivit legii; b) valorile, termenele de realizare și datele
tehnico-economice ale activităților comerciale sau financiare, dacă
publicarea acestora aduce atingere principiului concurenței loiale,
potrivit legii; c) datele personale,
potrivit legii.
CAPITOLUL
II Proceduri privind participarea
cetățenilor și a asociațiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative
și la procesul de luare a
deciziilor
SECȚIUNEA
1 Dispoziții privind participarea la
procesul de elaborare a actelor
normative
Art. 6. - (1) În cadrul
procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea
administrației publice are obligația să publice un anunț referitor la
această acțiune în site-ul propriu, să-l afișeze la sediul propriu,
într-un spațiu accesibil publicului, și să-l transmită către mass-media
centrală sau locală, după caz. Autoritatea administrației publice va
transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o
cerere pentru primirea acestor informații. (2) Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act
normativ va fi adus la cunoștință publicului, în condițiile alin. (1), cu
cel puțin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare și
adoptare de către autoritățile publice. Anunțul va cuprinde o notă de
fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare
privind necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al
proiectului actului respectiv, precum și termenul limită, locul și
modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri,
sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act
normativ. (3) Anunțul referitor la
elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanță asupra mediului de
afaceri se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor
asociații legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în
termenul prevăzut la alin. (2). (4) La publicarea anunțului autoritatea administrației publice
va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile pentru a primi în scris
propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ
supus dezbaterii publice. (5) Conducătorul
autorității publice va desemna o persoană din cadrul instituției,
responsabilă pentru relația cu societatea civilă, care să primească
propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la
proiectul de act normativ propus. (6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiză și
avizare autorităților publice interesate numai după definitivare, pe baza
observațiilor și propunerilor formulate potrivit alin.
(4). (7)
Autoritatea publică în cauză este
obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public
proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către
o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate
publică. (8) În toate cazurile în
care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfășoare în
cel mult 10 zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie
organizate. Autoritatea publică în cauză trebuie să analizeze toate
recomandările referitoare la proiectul de act normativ în
discuție. (9) În cazul
reglementării unei situații care, din cauza circumstanțelor sale
excepționale, impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării
unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative
se supun adoptării în procedura de urgență prevăzută de reglementările în
vigoare.
SECȚIUNEA a
2-a Dispoziții privind participarea la
procesul de luare a deciziilor
Art. 7. -
(1) Participarea persoanelor interesate la lucrările
ședințelor publice se va face în următoarele condiții: a) anunțul privind ședința publică se afișează la sediul
autorității publice, inserat în site-ul propriu și se transmite către
mass-media, cu cel puțin 3 zile înainte de desfășurare; b) acest anunț trebuie adus la cunoștința cetățenilor și a
asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în
scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de
interes public care urmează să fie abordat în ședință
publică; c) anunțul va conține
data, ora și locul de desfășurare a ședinței publice, precum și ordinea de
zi. (2)
Difuzarea anunțului și invitarea specială
a unor persoane la ședința publică sunt în sarcina responsabilului
desemnat pentru relația cu societatea civilă. (3) Participarea persoanelor interesate la ședințele publice
se va face în limita locurilor disponibile în sala de ședințe, în ordinea
de precădere dată de interesul asociațiilor legal constituite în raport cu
subiectul ședinței publice, stabilită de persoana care prezidează ședința
publică. (4) Ordinea de precădere
nu poate limita accesul massmedia la ședințele publice. Art. 8. -
Persoana care prezidează ședința publică
oferă invitaților și persoanelor care participă din proprie inițiativă
posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea
de zi. Art. 9. - (1)
Adoptarea deciziilor administrative ține
de competența exclusivă a autorităților publice. (2) Punctele de vedere exprimate în cadrul ședințelor publice
de persoanele menționate la art. 8 au valoare de
recomandare. Art. 10. - Minuta ședinței publice, incluzând și votul fiecărui
membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi
afișată la sediul autorității publice în cauză și publicată în site-ul
propriu. Art. 11. - (1)
Autoritățile publice prevăzute la art. 4
sunt obligate să elaboreze și să arhiveze minutele ședințelor publice.
Atunci când se consideră necesar, ședințele publice pot fi
înregistrate. (2) Înregistrările
ședințelor publice, cu excepția celor prevăzute la art. 6, vor fi făcute
publice, la cerere, în condițiile Legii nr. 544/2001 privind
liberul acces la informațiile de interes public. Art. 12. -
(1) Autoritățile publice prevăzute la art. 4 sunt obligate să
întocmească și să facă public un raport anual privind transparența
decizională, care va cuprinde cel puțin următoarele
elemente: a) numărul total al
recomandărilor primite; b) numărul total al
recomandărilor incluse în proiectele de acte normative și în conținutul
deciziilor luate; c) numărul
participanților la ședințele publice; d) numărul dezbaterilor publice organizate pe marginea
proiectelor de acte normative; e) situația cazurilor în care autoritatea publică a fost
acționată în justiție pentru nerespectarea prevederilor prezentei
legi; f)
evaluarea proprie a parteneriatului cu
cetățenii și asociațiile legal constituite ale acestora; g) numărul ședințelor care nu au fost publice și motivația
restricționării accesului. (2) Raportul anual
privind transparența decizională va fi făcut public în site-ul propriu,
prin afișare la sediul propriu într-un spațiu accesibil publicului sau
prin prezentare în ședință publică.
CAPITOLUL
III Sancțiuni
Art. 13. -
(1) Orice persoană care se consideră vătămată în drepturile
sale, prevăzute de prezenta lege, poate face plângere în condițiile Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificările și completările ulterioare. (2) Plângerea și recursul se judecă în procedură de urgență și
sunt scutite de taxă de timbru. Art. 14. -
Constituie abatere disciplinară și se
sancționează, potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999 privind
Statutul funcționarilor publici, cu modificările și completările
ulterioare, sau, după caz, potrivit legislației muncii, fapta
funcționarului care, din motive contrare legii, nu permite accesul
persoanelor la ședințele publice sau împiedică implicarea persoanelor
interesate în procesul de elaborare a actelor normative de interes public,
în condițiile prezentei legi. Art. 15. -
Persoanele care asistă la ședințele
publice, invitate sau din proprie inițiativă, trebuie să respecte
regulamentul de organizare și funcționare a autorității publice. În cazul
în care președintele de ședință constată că o persoană a încălcat
regulamentul, va dispune avertizarea și, în ultimă instanță, evacuarea
acesteia.
CAPITOLUL
IV Dispoziții
finale
Art. 16. - (1) Prezenta lege intră
în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I. (2) La data intrării în vigoare a prezentei legi orice
dispoziții contrare se abrogă. Art. 17. -
În termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, autoritățile publice și celelalte persoane
juridice prevăzute la art. 4 sunt obligate să își modifice regulamentul de
organizare și funcționare în conformitate cu prevederile prezentei
legi.
Această lege a fost adoptată de
Senat în ședința din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constituția României.
PREȘEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU
Această lege a fost
adoptată de Camera Deputaților în ședința din 19 decembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituția
României.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI
DEPUTAȚILOR, VIOREL
HREBENCIUC