LEGE nr.
182 din 12 aprilie 2002
privind protectia informatiilor clasificate
Emitent :
PARLAMENTUL
Publicata in : MONITORUL OFICIAL nr. 248 din 12 aprilie 2002
Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii
generale
SECTIUNEA 1
Principii
ART. 1
Scopul prezentei legi este protectia informatiilor
clasificate si a surselor confidentiale ce asigura acest tip de informatii. Protejarea
acestor informatii se face prin instituirea sistemului national de protectie a
informatiilor.
ART. 2
(1) Dreptul de a avea acces la informatiile
de interes public este garantat prin lege.
(2) Accesul la informatiile clasificate
este permis numai in cazurile, in conditiile si prin respectarea procedurilor
prevazute de lege.
ART. 3
Nici o prevedere a prezentei legi nu va
putea fi interpretata in sensul limitarii accesului la informatiile de interes
public sau al ignorarii Constitutiei, a Declaratiei Universale a Drepturilor
Omului, a pactelor si a celorlalte tratate la care Romania este parte,
referitoare la dreptul de a primi si raspandi informatii.
ART. 4
Principalele obiective ale protectiei
informatiilor clasificate sunt:
a) protejarea informatiilor clasificate
impotriva actiunilor de spionaj, compromitere sau acces neautorizat, alterarii
sau modificarii continutului acestora, precum si impotriva sabotajelor ori
distrugerilor neautorizate;
b) realizarea securitatii sistemelor
informatice si de transmitere a informatiilor clasificate.
ART. 5
Masurile ce decurg
din aplicarea legii sunt destinate:
a) sa previna accesul neautorizat la informatiile
clasificate;
b) sa identifice imprejurarile, precum si
persoanele care, prin actiunile lor, pot pune in pericol securitatea
informatiilor clasificate;
c) sa garanteze ca informatiile clasificate
sunt distribuite exclusiv persoanelor indreptatite, potrivit legii, sa le
cunoasca;
d) sa asigure protectia fizica a
informatiilor, precum si a personalului necesar protectiei informatiilor
clasificate.
ART. 6
(1) Standardele nationale de protectie a
informatiilor clasificate sunt obligatorii si se stabilesc de catre Serviciul
Roman de Informatii numai cu acordul Autoritatii Nationale de Securitate.
(2) Standardele la care se refera alin. (1)
vor fi in concordanta cu interesul national, precum si cu criteriile si
recomandarile NATO.
(3) In cazul unui conflict intre normele
interne privind protectia informatiilor clasificate si normele NATO, in aceasta
materie vor avea prioritate normele NATO.
ART. 7
(1) Persoanele care vor avea acces la
informatii clasificate secrete de stat vor fi verificate, in prealabil, cu
privire la onestitatea si profesionalismul lor, referitoare la utilizarea acestor
informatii.
(2) Pentru candidatii la functii publice ce
implica lucrul cu asemenea informatii, precum si competenta de a autoriza
accesul la astfel de informatii, verificarea este anterioara numirii in acele
functii si se solicita obligatoriu de autoritatea de investire.
(3) Procedurile de verificare sunt cele
obligatorii pentru persoanele care lucreaza in cadrul Autoritatii Nationale de
Securitate, care gestioneaza informatii NATO, potrivit echivalentelor
nivelurilor de secretizare prevazute prin prezenta lege.
ART. 8
Personalul anume desemnat pentru realizarea
protectiei informatiilor clasificate se include intr-un sistem permanent de
pregatire si perfectionare, la intervale regulate, potrivit standardelor
nationale de protectie.
ART. 9
Protectia
informatiilor clasificate vizeaza:
a) protectia
juridica;
b) protectia prin
masuri procedurale;
c) protectia
fizica;
d) protectia
personalului care are acces la informatiile clasificate ori este desemnat sa
asigure securitatea acestora;
e) protectia
surselor generatoare de informatii.
ART. 10
(1) Institutiile
care detin sau utilizeaza informatii clasificate vor tine un registru de
evidenta a autorizatiilor acordate personalului, sub semnatura.
(2) Fiecare autorizatie se reverifica ori de cate
ori este necesar sa se garanteze ca este conforma standardelor aplicabile
functiei pe care respectivele persoane o ocupa.
(3) Reverificarea autorizatiei este
obligatorie si constituie o prioritate ori de cate ori apar indicii ca
mentinerea acesteia nu mai este compatibila cu interesele de securitate.
ART. 11
Accesul in cladirile si infrastructurile
informatice in care se desfasoara activitati cu informatii clasificate ori sunt
pastrate sau stocate informatii cu acest caracter este permis numai in cazuri
autorizate.
ART. 12
Standardele de protectie a informatiilor
clasificate, incredintate persoanelor ori organizatiilor din afara structurilor
guvernamentale, vor fi neconditionat compatibile cu cele stabilite pentru
aceste structuri.
ART. 13
Solicitarea certificatului de securitate
pentru persoanele cu atributii nemijlocite in domeniul protectiei informatiilor
clasificate este obligatorie.
ART. 14
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii asigura
coordonarea la nivel national a tuturor programelor de protectie a
informatiilor clasificate.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
ART. 15
In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se
definesc astfel:
a) informatii - orice documente, date,
obiecte sau activitati, indiferent de suport, forma, mod de exprimare sau de
punere in circulatie;
b) informatii clasificate - informatiile,
datele, documentele de interes pentru securitatea nationala, care, datorita
nivelurilor de importanta si consecintelor care s-ar produce ca urmare a
dezvaluirii sau diseminarii neautorizate, trebuie sa fie protejate;
c) clasele de secretizare sunt: secrete de
stat si secrete de serviciu;
d) informatii secrete de stat -
informatiile care privesc securitatea nationala, prin a caror divulgare se pot
prejudicia siguranta nationala si apararea tarii;
e) informatii secrete de serviciu -
informatiile a caror divulgare este de natura sa determine prejudicii unei
persoane juridice de drept public sau privat;
f) nivelurile de secretizare se atribuie
informatiilor clasificate din clasa secrete de stat si sunt:
- strict secret de importanta deosebita -
informatiile a caror divulgare neautorizata este de natura sa produca daune de
o gravitate exceptionala securitatii nationale;
- strict secrete - informatiile a caror
divulgare neautorizata este de natura sa produca daune grave securitatii
nationale;
- secrete - informatiile a caror divulgare
neautorizata este de natura sa produca daune securitatii nationale;
g) protectie juridica - ansamblul normelor
constitutionale si al celorlalte dispozitii legale in vigoare, care
reglementeaza protejarea informatiilor clasificate;
h) protectie prin masuri procedurale -
ansamblul reglementarilor prin care emitentii si detinatorii de informatii
clasificate stabilesc masurile interne de lucru si de ordine interioara
destinate realizarii protectiei informatiilor;
i) protectie fizica - ansamblul
activitatilor de paza, securitate si aparare, prin masuri si dispozitive de
control fizic si prin mijloace tehnice, a informatiilor clasificate;
j) protectia personalului - ansamblul
verificarilor si masurilor destinate persoanelor cu atributii de serviciu in
legatura cu informatiile clasificate, spre a preveni si inlatura riscurile de
securitate pentru protectia informatiilor clasificate;
k) certificate de securitate - documentele
care atesta verificarea si acreditarea persoanei de a detine, de a avea acces
si de a lucra cu informatii clasificate.
CAP. 2
Informatii secrete de stat
ART. 16
Protectia informatiilor secrete de stat
este o obligatie ce revine persoanelor autorizate care le emit, le gestioneaza
sau care intra in posesia acestora.
ART. 17
In
categoria informatiilor secrete de stat sunt cuprinse informatiile care
reprezinta sau care se refera la:
a) sistemul de aparare a tarii si
elementele de baza ale acestuia, operatiile militare, tehnologiile de
fabricatie, caracteristicile armamentului si tehnicii de lupta utilizate
exclusiv in cadrul elementelor sistemului national de aparare;
b) planurile, precum si dispozitivele
militare, efectivele si misiunile fortelor angajate;
c) cifrul de stat si alte elemente
criptologice stabilite de autoritatile publice competente, precum si
activitatile in legatura cu realizarea si folosirea acestora;
d) organizarea sistemelor de protectie si
aparare a obiectivelor, sectoarelor si la retelele de calculatoare speciale si
militare, inclusiv la mecanismele de securitate a acestora;
e) datele, schemele si programele
referitoare la sistemele de comunicatii si la retelele de calculatoare speciale
si militare, inclusiv la mecanismele de securitate a acestora;
f) activitatea de informatii desfasurata de
autoritatile publice stabilite prin lege pentru apararea tarii si siguranta
nationala;
g) mijloacele, metodele, tehnica si
echipamentul de lucru, precum si sursele de informatii specifice, folosite de
autoritatile publice care desfasoara activitate de informatii;
h) hartile, planurile topografice,
termogramele si inregistrarile aeriene de orice tip, pe care sunt reprezentate
elemente de continut sau obiective clasificate secrete de stat;
i) studiile, prospectiunile geologice si
determinarile gravimetrice cu densitate mai mare de un punct pe kilometru
patrat, prin care se evalueaza rezervele nationale de metale si minereuri rare,
pretioase, disperse si radioactive, precum si datele si informatiile
referitoare la rezervele materiale, care sunt in competenta Administratiei
Nationale a Rezervelor de Stat;
j) sistemele si planurile de alimentare cu
energie electrica, energie termica, apa si alti agenti necesari functionarii
obiectivelor clasificate secrete de stat;
k) activitatile stiintifice, tehnologice
sau economice si investitiile care au legatura cu siguranta nationala ori cu
apararea nationala sau prezinta importanta deosebita pentru interesele
economice si tehnico-stiintifice ale Romaniei;
l) cercetarile stiintifice in
domeniul tehnologiilor nucleare, in afara celor fundamentale, precum si
programele pentru protectia si securitatea materialelor si a instalatiilor
nucleare;
m) emiterea,
imprimarea bancnotelor si baterea monedelor metalice, machetele emisiunilor
monetare ale Bancii Nationale a Romaniei si elementele de siguranta ale
insemnelor monetare pentru depistarea falsurilor, nedestinate publicitatii,
precum si imprimarea si tiparirea hartiilor de valoare de natura titlurilor de
stat, a bonurilor de tezaur si a obligatiunilor de stat;
n) relatiile si activitatile externe ale statului
roman, care, potrivit legii, nu sunt destinate publicitatii, precum si
informatiile altor state sau organizatii internationale, fata de care, prin
tratate ori intelegeri internationale, statul roman si-a asumat obligatia de
protectie.
ART. 18
(1) Informatiile secrete de stat se
clasifica pe niveluri de secretizare, in functie de importanta valorilor
protejate.
(2) Nivelurile de secretizare atribuite
informatiilor din clasa secrete de stat sunt:
a) strict secret de importanta deosebita;
b) strict secret;
c) secret.
ART. 19
Sunt imputerniciti sa atribuie unul dintre
nivelurile de secretizare a informatiilor cu prilejul elaborarii lor:
a) pentru informatiile strict secrete de
importanta deosebita:
1. Presedintele Romaniei;
2. presedintele Senatului si presedintele
Camerei Deputatilor;
3. membrii Consiliului Suprem de Aparare a
Tarii;
4. primul-ministru;
5. membrii Guvernului si secretarul general
al Guvernului;
6. guvernatorul Bancii Nationale a
Romaniei;
7. directorii serviciilor nationale de
informatii;
8. directorul Serviciului de Protectie si
Paza;
9. directorul Serviciului de
Telecomunicatii Speciale;
10. secretarul general al Senatului
si secretarul general al Camerei Deputatilor;
11. presedintele Institutului National de
Statistica;
12. directorul Administratiei Nationale a
Rezervelor de Stat;
13. alte autoritati imputernicite de
Presedintele Romaniei sau de primul-ministru;
b) pentru informatiile strict secrete -
imputernicitii prevazuti la lit. a), precum si functionarii cu rang de secretar
de stat, potrivit competentelor materiale ale acestora;
c) pentru informatiile secrete -
imputernicitii prevazuti la lit. a) si b), precum si functionarii superiori cu
rang de subsecretar de stat, secretar general ori director general, potrivit
competentelor materiale ale acestora.
ART.
20
Orice persoana fizica sau juridica romana
poate face contestatie la autoritatile care au clasificat informatia
respectiva, impotriva clasificarii informatiilor, duratei pentru care acestea
au fost clasificate, precum si impotriva modului in care s-a atribuit un nivel
sau altul de secretizare. Contestatia va fi solutionata in conditiile legii
contenciosului administrativ.
ART. 21
(1) In subordinea Guvernului se organizeaza
Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat.
(2) Oficiul Registrului National al
Informatiilor Secrete de Stat organizeaza evidenta listelor si a informatiilor
din aceasta categorie si a termenelor de mentinere in nivelurile de
clasificare, a personalului verificat si avizat pentru lucrul cu informatiile
secrete de stat, a registrelor de autorizari mentionate la art. 10.
ART. 22
(1) Autoritatile publice intocmesc liste
proprii cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat in domeniile lor
de activitate.
(2) Listele cuprinzand informatiile secrete
de stat pe niveluri de secretizare, elaborate sau detinute de autoritatile ori
de institutiile publice, se aproba si se actualizeaza prin hotarare a
Guvernului.
(3) Hotararile Guvernului privind aprobarea
listelor cuprinzand informatiile secrete de stat se comunica Serviciului Roman
de Informatii, Serviciului de Informatii Externe si, dupa caz, celorlalte
structuri informative carora le revin, potrivit legii, sarcini de organizare a
masurilor specializate de protectie.
ART. 23
(1)
Institutiile detinatoare de informatii secrete de stat poarta raspunderea
elaborarii si aplicarii masurilor procedurale de protectie fizica si protectie
a personalului care are acces la informatiile din aceasta categorie.
(2) Masurile mentionate la alin. (1) vor fi
conforme standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate.
ART. 24
(1) Documentele cuprinzand informatii
secrete de stat vor purta pe fiecare pagina nivelul de secretizare, precum si
mentiunea "personal", cand sunt destinate unor persoane determinate.
(2) Prin hotarare a Guvernului vor fi
stabilite regulile de identificare si marcare, inscriptionarile si mentiunile
obligatorii pe documentele secrete de stat, in functie de nivelurile de
secretizare, cerintele de evidenta a numerelor de exemplare si a
destinatarilor, termenele si regimul de pastrare, interdictiile de reproducere
si circulatie.
(3) Incadrarea informatiilor secrete de
stat in unul dintre nivelurile prevazute la art. 15 lit. f), precum si normele privind
masurile minime de protectie in cadrul fiecarui nivel se stabilesc prin
hotarare a Guvernului.
(4) Informatiile clasificate potrivit art.
15 lit. f) pot fi declasificate prin hotarare a Guvernului, la solicitarea
motivata a emitentului.
(5) Se interzice clasificarea ca secrete de
stat a informatiilor, datelor sau documentelor in scopul ascunderii
incalcarilor legii, erorilor administrative, limitarii accesului la
informatiile de interes public, restrangerii ilegale a exercitiului unor drepturi
ale vreunei persoane sau lezarii altor interese legitime.
(6) Nu pot fi clasificate ca secrete de
stat informatiile, datele sau documentele referitoare la o cercetare
stiintifica fundamentala care nu are o legatura justificata cu securitatea
nationala.
(7) Autoritatile publice care elaboreaza
ori lucreaza cu informatii secrete vor intocmi un ghid pe baza caruia se va
realiza o clasificare corecta si uniforma a informatiilor secrete de stat, in
stricta conformitate cu legea.
(8) Ghidul se aproba personal si in scris
de functionarul superior autorizat sa clasifice informatiile secrete de stat.
(9) Persoanele autorizate care copiaza,
extrag sau reproduc in rezumat continutul unor documente secrete vor aplica pe
noul document rezultat mentiunile aflate pe documentul original.
(10) Declasificarea ori trecerea la un
nivel inferior de clasificare este realizata de persoanele sau autoritatile
publice competente sa aprobe clasificarea si nivelul de secretizare a
informatiilor respective.
ART. 25
(1) Coordonarea generala a activitatii si
controlul masurilor privitoare la protectia informatiilor secrete de stat se
realizeaza de catre unitatea specializata din cadrul Serviciului Roman de
Informatii.
(2) Ministerul Apararii Nationale,
Ministerul de Interne, Ministerul Justitiei, Serviciul Roman de Informatii,
Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza si Serviciul de
Telecomunicatii Speciale stabilesc, pentru domeniile lor de activitate si
responsabilitate, structuri si masuri proprii privind coordonarea si controlul
activitatilor referitoare la protectia informatiilor secrete de stat, potrivit
legii.
(3) Coordonarea activitatii si controlul
masurilor privitoare la protectia informatiilor secrete de stat pentru Oficiul
Central de Stat pentru Probleme Speciale si Administratia Nationala a
Rezervelor de Stat se realizeaza de structura specializata a Ministerului
Apararii Nationale.
(4) Parlamentul, Administratia
Prezidentiala, Guvernul si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii stabilesc masuri
proprii privind protectia informatiilor secrete de stat, potrivit legii. Serviciul
Roman de Informatii asigura acestor institutii asistenta de specialitate.
(5) Protectia informatiilor nedestinate
publicitatii, transmise Romaniei de alte state sau de organizatii
internationale, precum si accesul la informatiile acestora se realizeaza in
conditiile stabilite prin tratatele internationale sau intelegerile la care
Romania este parte.
ART. 26
(1) Pentru reprezentantele Romaniei in
strainatate coordonarea activitatii si controlul masurilor privitoare la
protectia informatiilor secrete de stat se realizeaza de Serviciul de
Informatii Externe in conditiile prezentei legi.
(2) Coordonarea si controlul masurilor
referitoare la protectia informatiilor secrete de stat privind activitatea
specifica a atasatilor militari din cadrul misiunilor diplomatice ale Romaniei
si a reprezentantilor militari pe langa organismele internationale se
realizeaza de catre structura specializata a Ministerului Apararii Nationale.
ART. 27
Autoritatea Nationala de Securitate
exercita atributii de reglementare, autorizare si control privind protectia
informatiilor clasificate NATO, in conditiile stabilite prin lege.
ART. 28
(1) Accesul la informatii secrete de stat
este permis numai in baza unei autorizatii scrise, eliberate de conducatorul
persoanei juridice care detine astfel de informatii, dupa notificarea
prealabila la Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat.
(2) Autorizatia se elibereaza pe niveluri
de secretizare, prevazute la art. 15 lit. f), in urma verificarilor efectuate
cu acordul scris al persoanei in cauza asupra acesteia. Persoanele juridice, cu
exceptia celor prevazute la art. 25 alin. (2) si (3), notifica Oficiului
Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat eliberarea autorizatiei
de acces.
(3) Accesul la informatiile clasificate
NATO se face in baza eliberarii de catre Autoritatea Nationala de Securitate a
autorizatiilor si certificatelor de securitate, dupa efectuarea verificarilor
de securitate de catre institutiile abilitate.
(4)
Durata de valabilitate a autorizatiei este de pana la 4 ani; in aceasta
perioada verificarile pot fi reluate oricand.
(5) Neacordarea autorizatiei sau retragerea
motivata a acesteia determina de drept interdictia de acces la informatii
secrete de stat.
ART. 29
Conducatorii agentilor economici sau ai
altor persoane juridice de drept privat, precum si persoanele fizice carora
le-au fost incredintate informatii secrete de stat, in cadrul raporturilor de
colaborare, au obligatia sa respecte prevederile legale privind protectia
acestora.
ART. 30
Accesul cetatenilor straini, al cetatenilor
romani care au si cetatenia altui stat, precum si al persoanelor apatride la
informatiile secrete de stat si in locurile in care se desfasoara activitati si
se expun obiecte sau se executa lucrari din aceasta categorie este permis numai
in situatiile si in conditiile stabilite prin tratatele internationale la care
Romania este parte sau prin hotarare a Guvernului.
CAP. 3
Informatii secrete de serviciu
ART. 31
(1) Informatiile secrete de serviciu se
stabilesc de conducatorul persoanei juridice, pe baza normelor prevazute prin
hotarare a Guvernului.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) vor
purta pe fiecare pagina si mentiunea "personal", cand sunt destinate
strict unor persoane anume determinate.
(3) Dispozitiile art. 28 se aplica
in mod corespunzator in domeniul informatiilor secrete de serviciu.
(4) Neglijenta in
pastrarea informatiilor secrete de serviciu atrage, potrivit legii penale,
raspunderea persoanelor vinovate.
ART. 32
Conducatorii autoritatilor si institutiilor
publice, ai agentilor economici cu capital integral sau partial de stat si ai
altor persoane juridice de drept public ori privat sunt obligati sa stabileasca
informatiile care constituie secrete de serviciu si regulile de protectie a
acestora, sa coordoneze activitatea si sa controleze masurile privitoare la pastrarea
secretului de serviciu, potrivit competentelor, in conformitate cu normele
stabilite prin hotarare a Guvernului.
ART. 33
Este interzisa clasificarea ca secrete de
serviciu a informatiilor care, prin natura sau continutul lor, sunt destinate sa
asigure informarea cetatenilor asupra unor probleme de interes public sau
personal, pentru favorizarea ori acoperirea eludarii legii sau obstructionarea
justitiei.
CAP. 4
Atributiile Serviciului Roman de Informatii
ART. 34
In vederea coordonarii activitatii si
exercitarii controlului asupra masurilor privitoare la protectia informatiilor
clasificate din sfera sa de competenta, Serviciul Roman de Informatii are
urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza, in colaborare cu autoritatile
publice, standardele nationale pentru informatiile clasificate si obiectivele
de implementare a acestora;
b) supravegheaza actiunile intreprinse de
autoritatile publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi;
c) acorda aviz de specialitate asupra
programelor de prevenire a scurgerilor de informatii clasificate, intocmite de
autoritatile si institutiile publice, regiile autonome si societatile
comerciale detinatoare de asemenea informatii;
d) verifica modul in care sunt respectate
si aplicate normele legale privind protectia informatiilor clasificate de catre
autoritatile si institutiile publice;
e) realizeaza la fata locului verificari si
revizuiri de programe care vizeaza protectia informatiilor clasificate;
f) conlucreaza cu Oficiul Registrului
National al Informatiilor Secrete de Stat si cu Autoritatea Nationala de
Securitate in toate problemele privind aplicarea prezentei legi;
g) acorda sprijin pentru stabilirea
obiectivelor si a locurilor care prezinta importanta deosebita pentru protectia
informatiilor clasificate, la cererea conducatorilor autoritatilor si
institutiilor publice, a agentilor economici si a persoanelor juridice de drept
privat, si supune spre aprobare Guvernului evidenta centralizata a acestora;
h) organizeaza si raspunde, potrivit
dispozitiilor legale, de colectarea, transportul si distribuirea in tara a
corespondentei cu caracter secret de stat si a corespondentei oficiale cu
caracter secret de serviciu;
i) analizeaza si stabileste masurile in
legatura cu reclamatiile sau cu sugestiile legate de modul in care sunt
aplicate programele de protectie a informatiilor clasificate;
j) constata nerespectarea normelor privind
protectia informatiilor clasificate si aplica sanctiunile contraventionale
prevazute de lege, iar atunci cand faptele constituie infractiuni, sesizeaza
organele de urmarire penala.
ART. 35
Serviciul Roman de Informatii este obligat
sa informeze Parlamentul si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, anual si ori
de cate ori se impune, sau la cererea acestor autoritati, in legatura cu
constatarile si concluziile rezultate din activitatea desfasurata pentru
protectia informatiilor clasificate din sfera sa de competenta.
CAP. 5
Obligatii, raspunderi si sanctiuni
ART. 36
(1) Persoanele fizice carora le-au fost
incredintate informatii clasificate sunt obligate sa asigure protectia
acestora, potrivit legii, si sa respecte prevederile programelor de prevenire a
scurgerii de informatii clasificate.
(2) Obligatiile prevazute la alin. (1) se
mentin si dupa incetarea raporturilor de munca, de serviciu sau profesionale,
pe intreaga perioada a mentinerii clasificarii informatiei.
(3) Persoana care urmeaza sa desfasoare o
activitate sau sa fie incadrata intr-un loc de munca ce presupune accesul la
informatii clasificate va prezenta conducatorului unitatii un angajament scris
de pastrare a secretului.
ART. 37
(1) Autoritatile publice, precum si
celelalte persoane juridice care detin sau carora le-au fost incredintate
informatii secrete de stat sau informatii secrete de serviciu vor asigura
fondurile necesare in vederea indeplinirii obligatiilor care le revin, precum
si luarii masurilor necesare privitoare la protectia acestor informatii.
(2) Raspunderea privind protectia
informatiilor clasificate revine conducatorului autoritatii sau institutiei
publice ori altei persoane juridice detinatoare de informatii, dupa caz.
ART. 38
(1) Informatiile secrete de stat se
transmit, se transporta si se stocheaza in conditiile stabilite de lege.
(2) Este interzisa transmiterea
informatiilor secrete de stat prin cablu sau eter, fara a se folosi mijloace
specifice cifrului de stat sau alte elemente criptografice stabilite de
autoritatile publice competente.
ART. 39
(1) Incalcarea normelor privind protectia
informatiilor clasificate atrage raspunderea disciplinara, contraventionala,
civila sau penala, dupa caz.
(2) Persoanele incadrate in serviciile de
informatii si siguranta sau ale armatei, aflate in serviciul relatiilor
externe, precum si cele special insarcinate cu protectia informatiilor secrete
de stat, vinovate de deconspirari voluntare ori de acte de neglijenta care au
favorizat divulgarea ori scurgerea informatiilor secrete, isi pierd irevocabil
calitatea.
ART. 40
(1) Contraventiile la normele privind
protectia informatiilor clasificate se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(2) Sanctiunile contraventionale pot
fi aplicate si persoanelor juridice.
CAP. 6
Dispozitii finale
ART. 41
(1) In cadrul
autoritatilor, institutiilor publice si al agentilor economici care detin
informatii clasificate se organizeaza compartimente speciale pentru evidenta,
prelucrarea, procesarea, pastrarea, manipularea si multiplicarea acestora, in
conditii de siguranta.
(2)
Compartimentele speciale prevazute la alin. (1) se subordoneaza conducatorului
autoritatii sau institutiei publice ori al agentului economic.
ART. 42
In termen de 60 de
zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, Guvernul va stabili prin hotarare:
a) clasificarile
informatiilor secrete de stat si normele privind masurile minime de protectie
in cadrul fiecarei clase;
b) regulile
generale privind evidenta, intocmirea, pastrarea, procesarea, multiplicarea,
manipularea, transportul, transmiterea si distrugerea informatiilor secrete de
stat;
c) obiectivele,
sectoarele si locurile care prezinta importanta deosebita pentru protectia
informatiilor secrete de stat;
d) obligatiile si
raspunderile autoritatilor si institutiilor publice si ale agentilor economici,
ale altor persoane juridice, pentru protectia informatiilor secrete de stat;
e) normele privind
accesul la informatiile clasificate, precum si procedura verificarilor de
securitate;
f) conditiile de
fotografiere, filmare, cartografiere si executare a unor lucrari de arte
plastice in obiective sau locuri care prezinta importanta deosebita pentru
protectia informatiilor secrete de stat;
g) regulile
privitoare la accesul strainilor la informatiile secrete de stat;
h) alte norme
necesare aplicarii prezentei legi.
ART. 43
Prezenta lege va
intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
ART. 44
(1) Pe data
intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 23/1971 privind
apararea secretului de stat in Romania, publicata in Buletinul Oficial, Partea
I, nr. 157 din 17 decembrie 1971, Hotararea Consiliului de Ministri nr. 19/1972
privind unele masuri in legatura cu apararea secretului de stat, publicata in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 5 din 14 ianuarie 1972, precum si orice alte
dispozitii contrare.
(2) Pe aceeasi
data expresia "secrete de stat" din continutul actelor normative in
vigoare se va inlocui cu sintagma "informatii secrete de stat".
Aceasta lege a
fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26 februarie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a
fost adoptata de Senat in sedinta din 8 aprilie 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA