LEGE Nr. 8 din 14 martie 1996
privind dreptul
de autor si drepturile conexe
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 26 martie 1996
Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege.
TITLUL I
Dreptul de autor
PARTEA I
Dispozitii
generale
CAP. 1
Dispozitii
introductive
ART. 1
(1) Dreptul de
autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice, precum si asupra
oricaror asemenea opere de creatie intelectuala, este recunoscut si garantat in
conditiile prezentei legi. Acest drept este legat de persoana autorului si
comporta atribute de ordin moral si patrimonial.
(2) Opera de
creatie intelectuala este recunoscuta si protejata, independent de aducerea la cunostinta publica, prin
simplul fapt al realizarii ei, chiar neterminata.
ART. 2
Recunoasterea
drepturilor prevazute in prezenta lege nu prejudiciaza si nu exclude protectia
acordata prin alte dispozitii legale.
CAP. 2
Subiectul
dreptului de autor
ART. 3
(1) Este autor
persoana fizica sau persoanele fizice care au creat opera.
(2) In cazurile
expres prevazute de lege, pot beneficia de protectia acordata autorului
persoanele juridice si persoanele fizice altele decit autorul.
(3) Calitatea de
subiect al dreptului de autor se poate transmite in conditiile legii.
ART. 4
(1) Se prezuma a
fi autor, pina la proba contrara, persoana sub numele careia opera a fost adusa
pentru prima data la cunostinta publica.
(2) Cind opera a
fost adusa la cunostinta publica sub forma anonima sau sub un pseudonim care nu
permite identificarea autorului, dreptul de autor se exercita de catre persoana
fizica sau juridica ce o face publica numai cu consimtamintul autorului, atit
timp cit acesta nu-si dezvaluie identitatea.
ART. 5
(1) Este opera
comuna opera creata de mai multi coautori, in colaborare.
(2) Dreptul de
autor asupra operei comune apartine coautorilor acesteia, intre care unul poate
fi autorul principal, in conditiile prezentei legi.
(3) In lipsa unei
conventii contrare, coautorii nu pot exploata opera decit de comun acord.
Refuzul consimtamintului din partea oricaruia dintre coautori trebuie sa fie
temeinic justificat.
(4) In cazul in
care contributia fiecarui coautor este distincta, aceasta poate fi exploatata
separat, cu conditia sa nu se prejudicieze exploatarea operei comune sau
drepturile celorlalti coautori.
(5) In cazul
utilizarii operei create in colaborare, remuneratia se cuvine coautorilor in
proportiile pe care acestia le-au convenit. In lipsa unei conventii,
remuneratia se imparte proportional cu partile de contributie ale autorilor sau
in mod egal, daca acestea nu se pot stabili.
ART. 6
(1) Este opera
colectiva opera in care contributiile personale ale coautorilor formeaza un
tot, fara a fi posibil, data fiind natura operei, sa se atribuie un drept
distinct vreunuia dintre coautori asupra ansamblului operei create.
(2) In lipsa unei
conventii contrare, dreptul de autor asupra operei colective apartine persoanei
fizice sau juridice din initiativa, sub responsabilitatea si sub numele careia
a fost creata.
CAP. 3
Obiectul dreptului
de autor
ART. 7
Constituie obiect
al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul
literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul
sau forma concreta de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor,
cum sint:
a) scrierile
literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si
orice alte opere scrise sau orale, precum si programele pentru calculator;
b) operele stiintifice,
scrise sau orale, cum ar fi: comunicarile, studiile, cursurile universitare,
manualele scolare, proiectele si documentatiile stiintifice;
c) compozitiile
muzicale cu sau fara text;
d) operele
dramatice, dramatico-muzicale, operele coregrafice si pantomimele;
e) operele
cinematografice, precum si orice alte opere audiovizuale;
f) operele
fotografice, precum si orice alte opere exprimate printr-un procedeu analog
fotografiei;
g) operele de arta
plastica, cum ar fi: operele de sculptura, pictura, grafica, gravura,
litografie, arta monumentala, scenografie, tapiserie, ceramica, plastica
sticlei si a metalului, precum si operele de arta aplicata produselor destinate
unei utilizari practice;
h) operele de
arhitectura, inclusiv plansele, machetele si lucrarile grafice ce formeaza
proiectele de arhitectura;
l) lucrarile
plastice, hartile si desenele din domeniul topografiei, geografiei si stiintei
in general.
ART. 8
Fara a prejudicia
drepturile autorilor operei originale, constituie, de asemenea, obiect al
dreptului de autor operele derivate care au fost create plecind de la una sau
mai multe opere preexistente, si anume:
a) traducerile,
adaptarile, adnotarile, lucrarile documentare, aranjamentele muzicale si orice
alte transformari ale unei opere literare, artistice sau stiintifice care
reprezinta o munca intelectuala de creatie;
b) culegerile de
opere literare, artistice sau stiintifice, cum ar fi: enciclopediile si
antologiile, colectiile sau compilatiile de materiale sau date, protejate ori
nu, inclusiv bazele de date, care, prin alegerea sau dispunerea materialului,
constituie creatii intelectuale.
ART. 9
Nu pot beneficia
de protectia legala a dreptului de autor urmatoarele:
a) ideile,
teoriile, conceptele, descoperirile si inventiile, continute intr-o opera,
oricare ar fi modul de preluare, de scriere, de explicare sau de exprimare;
b) textele
oficiale de natura politica, legislativa, administrativa, judiciara si
traducerile oficiale ale acestora;
c) simbolurile
oficiale ale statului, ale autoritatilor publice si ale organizatiilor, cum ar
fi: stema, sigiliul, drapelul, emblema, blazonul, insigna, ecusonul si medalia;
d) mijloacele de
plata;
e) stirile si
informatiile de presa;
f) simplele fapte
si date.
CAP. 4
Continutul
dreptului de autor
ART. 10
Autorul unei opere
are urmatoarele drepturi morale:
a) dreptul de a
decide daca, in ce mod si cind va fi adusa opera la cunostinta publica;
b) dreptul de a
pretinde recunoasterea calitatii de autor al operei;
c) dreptul de a
decide sub ce nume va fi adusa opera la cunostinta publica;
d) dreptul de a
pretinde respectarea integritatii operei si de a se opune oricarei modificari,
precum si oricarei atingeri aduse operei, daca prejudiciaza onoarea sau
reputatia sa;
e) dreptul de a
retracta opera, despagubind, daca este cazul, pe titularii drepturilor de
exploatare, prejudiciati prin exercitarea
retractarii.
ART. 11
(1) Drepturile
morale nu pot face obiectul vreunei renuntari sau instrainari.
(2) Dupa moartea
autorului, exercitiul drepturilor prevazute la art. 10 lit. b) si d) se
transmite prin mostenire, potrivit legislatiei civile, pe durata nelimitata.
Daca nu exista mostenitori, exercitiul acestor drepturi revine Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor.
ART. 12
Autorul unei opere
are dreptul patrimonial exclusiv de a decide daca, in ce mod si cind va fi
utilizata sau exploatata opera sa, inclusiv de a consimti la utilizarea operei
de catre altii.
ART. 13
Utilizarea sau
exploatarea unei opere da nastere la drepturi distincte si exclusive ale
autorului de a autoriza:
a) reproducerea
integrala sau partiala a operei;
b) difuzarea
operei;
c) importul in
vederea comercializarii pe teritoriul Romaniei a copiilor de pe opera,
realizate cu consimtamintul autorului;
d) reprezentarea
scenica, recitarea sau orice alta modalitate publica de executie sau de
prezentare directa a operei;
e) expunerea
publica a operelor de arta plastica, de arta aplicata, fotografice si de
arhitectura;
f) proiectia
publica a operelor cinematografice si a altor opere audiovizuale;
g) emiterea unei
opere prin orice mijloc ce serveste la propagarea fara fir a semnelor,
sunetelor sau imaginilor, inclusiv prin
satelit;
h) transmiterea
unei opere catre public prin fir, prin cablu, prin fibra optica sau prin orice
alt procedeu;
i) comunicarea
publica prin intermediul inregistrarilor sonore si audiovizuale;
j) retransmiterea
nealterata, simultana si integrala a unei opere prin oricare dintre mijloacele
citate la lit. g) si h), de catre un organism de emisie, diferit de organismul
de origine a operei radiodifuzate sau televizate;
k) difuzarea
secundara;
l) prezentarea
intr-un loc public, prin intermediul oricaror mijloace, a unei opere
radiodifuzate sau televizate;
m) accesul public
la bazele de date pe calculator, in cazul in care aceste baze de date contin
sau constituie opere protejate.
ART. 14
(1) Prin
reproducere, in sensul prezentei legi, se intelege realizarea uneia ori a mai
multor copii ale unei opere, in orice forma materiala, inclusiv realizarea
oricarei inregistrari sonore sau vizuale a unei opere, precum si stocarea
permanenta ori temporara a acesteia cu mijloace electronice.
(2) Prin difuzare,
in sensul prezentei legi, se intelege distribuirea catre public a originalului
ori a copiilor unei opere, prin vinzare, inchiriere, imprumut sau prin orice
alt mod de transmitere cu titlu oneros sau cu titlu gratuit.
(3) Nu se
considera difuzare distribuirea catre public prin imprumut, cu titlu gratuit, a
unei opere, in cazul in care se realizeaza prin intermediul bibliotecilor
publice.
ART. 15
(1) Utilizarea sau
exploatarea unei opere in modurile prevazute la art. 13 lit. d) si e), precum
si in orice alt mod similar constituie comunicare publica.
(2) Se considera
publica orice comunicare a unei opere, facuta intr-un loc deschis publicului
sau in orice loc in care se aduna un numar de persoane care depaseste cercul
normal al membrilor unei familii si al cunostintelor acesteia, indiferent daca
membrii care compun acel public susceptibil
de a receptiona astfel de comunicari pot sau nu sa o faca in acelasi loc
sau in locuri diferite ori in acelasi timp sau in momente diferite.
(2) Redifuzarea
copiilor unei opere nu mai necesita autorizarea titularului dreptului de autor
decit pentru inchirierea si importul acestora.
ART. 16
Autorul unei opere
are dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza traducerea, publicarea in
culegeri, adaptarea, precum si orice alta transformare a operei sale prin care
se obtine o opera derivata.
ART. 17
(1) Autorul unei
opere literare sau artistice beneficiaza de dreptul exclusiv de a autoriza
inchirierea originalului si a copiilor operelor, inclusiv a operelor
audiovizuale, a operelor cuprinse intr-o inregistrare sonora, a unui program
pentru calculator sau a unei opere care poate fi utilizata cu ajutorul unui
calculator ori a oricarui alt dispozitiv tehnic, chiar dupa difuzarea acestora
in conformitate cu consimtamintul autorului.
(2) Dreptul de a
autoriza inchirierea operei reprezinta dreptul exclusiv al unui autor de a pune
la dispozitie pentru utilizare originalul sau copiile operei pentru o perioada
de timp limitata, in schimbul unui avantaj economic direct sau indirect.
ART. 18
(1) Imprumutul
public consta in punerea la dispozitia unei persoane, cu titlu gratuit, pentru
utilizare, a originalului sau a copiei unei opere pentru o perioada de timp
determinata, prin intermediul unei institutii care permite accesul publicului
in acest scop. Imprumutul public nu necesita autorizarea prealabila a
autorului.
(2) Imprumutul
public da dreptul titularului dreptului de autor la o remuneratie echitabila.
(3) Dispozitiile
alin. (2) nu se aplica la:
a) originalele sau
copiile unor opere scrise, din biblioteci publice;
b) proiectele de
structuri arhitecturale;
c) originalele sau
copiile operelor de arta aplicata produselor destinate unei utilizari practice;
d) originalele sau
copiile operelor, in scopul comunicarii publice, ori pentru a caror utilizare
exista un contract;
e) lucrarile de
referinta pentru utilizare imediata sau pentru imprumuturi intre institutii;
f) operele create
de autor in cadrul contractului individual de munca, daca acestea sint
utilizate de catre cel care a angajat autorul, in cadrul activitatii obisnuite.
(4) Dispozitiile
alin. (2) nu se aplica in cazul imprumutului public realizat in scop educativ
ori cultural, prin institutii recunoscute potrivit legii sau organizate in
acest scop de catre autoritati publice.
(5) Imprumutul
public al unor opere fixate in inregistrari sonore sau audiovizuale nu poate
avea loc decit dupa 6 luni de la prima difuzare a operei.
ART. 19
Dreptul de
comunicare publica prin intermediul inregistrarilor sonore sau audiovizuale
reprezinta dreptul exclusiv al autorului de a autoriza comunicarea catre public
a unor lecturi, interpretari muzicale sau scenice ori a altor forme de fixare a
operei sale in inregistrari sonore sau audiovizuale.
ART. 20
Dreptul de
difuzare secundara reprezinta dreptul exclusiv al autorului de a autoriza
comunicarea catre public a operei sale, ulterior primei difuzari, prin oricare
dintre mijloacele prevazute la art. 13 lit. g), h), i), j) si l).
ART. 21
(1) In cazul
fiecarei revinzari a unei opere de arta plastica la licitatie publica sau prin
intermediul unui agent comisionar, ori de catre un comerciant, autorul are
dreptul la 5% din pretul de vinzare, precum si dreptul de a fi informat cu
privire la locul unde se afla opera sa.
(2) Licitatorii,
agentii comisionari si comerciantii, care intervin in vinzare, trebuie sa-i
comunice autorului informatiile prevazute la alin. (1) al prezentului articol
in termen de doua luni de la data vinzarii. Acestia vor raspunde de retinerea
din pretul de vinzare si de plata sumei corespunzatoare catre autor a cotei de
5% .
(3) Drepturile
prevazute in prezentul articol constituie dreptul de suita si nu pot face
obiectul vreunei renuntari sau instrainari.
ART. 22
Proprietarul sau
posesorul unei opere este dator sa permita accesul autorului si sa o puna la
dispozitia acestuia, daca acest fapt este necesar pentru exercitarea dreptului
sau de autor si cu conditia ca prin aceasta sa nu se aduca atingere unui
interes legitim al proprietarului sau al posesorului. In acest caz,
proprietarul sau posesorul poate pretinde autorului o garantie suficienta
pentru securitatea operei, asigurarea operei la o suma ce reprezinta valoarea
pe piata a originalului, precum si o remuneratie
corespunzatoare.
ART. 23
(1) Proprietarul
originalului unei opere nu are dreptul sa o distruga inainte de a o oferi
autorului la pretul de cost al materialului.
(2) Daca nu este
posibila returnarea originalului, proprietarul va permite autorului sa faca o
copie de pe opera intr-o maniera corespunzatoare.
(3) In cazul unei
structuri arhitecturale, autorul are numai dreptul de a face fotografii ale
operei si de a solicita trimiterea reproducerii proiectelor.
CAP. 5
Durata protectiei
dreptului de autor
ART. 24
(1) Dreptul de
autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice se naste din
momentul crearii operei, oricare ar fi modul sau forma concreta de exprimare.
(2) Daca opera
este creata, intr-o perioada de timp, in parti, serii, volume si in orice alte
forme de continuare, termenul de protectie va fi calculat, potrivit alin. (1),
pentru fiecare dintre aceste componente.
ART. 25
(1) Drepturile
patrimoniale prevazute la art. 13, 16, 17, 18 si 21 dureaza tot timpul vietii
autorului, iar dupa moartea acestuia se transmit prin mostenire, potrivit
legislatiei civile, pe o perioada de 70 de ani, oricare ar fi data la care
opera a fost adusa la cunostinta publica in mod legal. Daca nu exista
mostenitori, exercitiul acestor drepturi revine organismului de gestiune
colectiva mandatat in timpul vietii de catre autor sau, in lipsa unui mandat,
organismului de gestiune colectiva cu cel mai mare numar de membri, din
domeniul respectiv de creatie.
(2) Persoana care,
dupa incetarea protectiei dreptului de autor, aduce la cunostinta publica, in
mod legal, pentru prima oara, o opera nepublicata inainte, beneficiaza de
protectia echivalenta cu cea a drepturilor patrimoniale ale autorului.
Durata protectiei
acestor drepturi este de 25 de ani incepind din momentul in care a fost adusa
pentru prima oara la cunostinta publica, in mod legal.
ART. 26
(1) Durata
drepturilor patrimoniale asupra operelor aduse la cunostinta publica sub
pseudonim sau fara indicarea autorului este de 70 de ani de la data aducerii la
cunostinta publica a acestora.
(2) Cind
identitatea autorului este adusa la cunostinta publica inainte de expirarea
termenului prevazut la alin. (1), se aplica dispozitiilor art. 25 alin. (1).
ART. 27
(1) Durata
drepturilor patrimoniale asupra operelor realizate in colaborare este de 70 de
ani de la moartea ultimului coautor.
(2) In cazul in
care contributiile coautorilor sint distincte, durata drepturilor patrimoniale
pentru fiecare dintre acestea este de 70 de ani de la moartea fiecarui coautor.
ART. 28
Durata drepturilor
patrimoniale asupra operelor colective este de 70 de ani de la data aducerii
operelor la cunostinta publica. In cazul in care aceasta nu se realizeaza timp
de 70 de ani de la crearea operelor, durata drepturilor patrimoniale expira
dupa trecerea a 70 de ani de la crearea operelor.
ART. 29
Durata drepturilor
patrimoniale asupra operelor de arta aplicata este de 25 de ani de la data
crearii acestora.
ART. 30
Drepturile patrimoniale asupra programelor
pentru calculator dureaza tot timpul vietii autorului, iar dupa moartea
acestuia se transmit prin mostenire, potrivit legislatiei civile, pe o perioada
de 50 de ani.
ART. 31
Modificarile
neesentiale, adaugarile, taieturile sau adaptarile aduse in vederea selectiei
ori aranjarii, precum si corectarea continutului unei opere sau colectii, care sint necesare pentru
continuarea activitatii colectiei in modul in care a intentionat autorul
operei, nu vor extinde termenul de protectie a acestei opere sau colectii.
ART. 32
Termenele
stabilite in prezentul capitol se calculeaza incepind cu data de 1 ianuarie a
anului urmator mortii autorului sau aducerii operei la cunostinta publica, dupa
caz.
CAP. 6
Limitele
exercitarii dreptului de autor
ART. 33
(1) Sint permise,
fara consimtamintul autorului si fara plata vreunei remuneratii, urmatoarele
utilizari ale unei opere aduse anterior la cunostinta publica, cu conditia ca
acestea sa fie conforme bunelor uzante, sa nu contravina exploatarii normale a
operei si sa nu il prejudicieze pe autor sau pe titularii drepturilor de
exploatare:
a) reproducerea
unei opere in cadrul procedurilor judiciare sau administrative, in masura
justificata de scopul acestora;
b) utilizarea de
scurte citate dintr-o opera, in scop de analiza, comentariu sau critica ori cu
titlu de exemplificare, in masura in care folosirea lor justifica intinderea
citatului;
c) utilizarea de
articole izolate sau de scurte extrase din opere in publicatii, in emisiuni de
radio sau de televiziune ori inregistrarii sonore sau audiovizuale, destinate
exclusiv invatamintului, precum si reproducerea pentru invatamint, in cadrul
institutiilor publice de invatamint sau de ocrotire sociala, de articole
izolate sau de scurte extrase din opere, in masura justificata de scopul
urmarit;
d) reproducerea
pentru informare si cercetare de scurte extrase din opere, in cadrul
bibliotecilor, muzeelor, filmotecilor, fonotecilor, arhivelor institutiilor
publice culturale sau stiintifice, care functioneaza fara scop lucrativ;
reproducerea integrala a exemplarului unei opere este permisa, pentru
inlocuirea acestuia, in cazul distrugerii, al deteriorarii grave sau al
pierderii exemplarului unic din colectia permanenta a bibliotecii sau a arhivei
respective;
e) reproducerea,
difuzarea sau comunicarea catre public, in scopul informarii asupra problemelor
de actualitate, de scurte extrase din articole de presa si reportaje
radiofonice sau televizate;
f) reproducerea,
difuzarea sau comunicarea catre public de scurte fragmente ale conferintelor,
alocutiunilor, pledoariilor si a altor opere de acelasi fel, care au fost
exprimate oral in public, cu conditia ca aceste utilizari sa aiba ca unic scop
informarea privind actualitatea;
g) reproducerea,
difuzarea sau comunicarea catre public a operelor in cadrul informatiilor
privind evenimentele de actualitate, dar numai in masura justificata de scopul
informatiei;
h) reproducerea,
cu excluderea oricaror mijloace care vin in contact direct cu opera, difuzarea
sau comunicarea catre public a imaginii unei opere de arhitectura, arta
plastica, fotografica sau arta aplicata, amplasata permanent in locuri publice,
in afara cazurilor in care imaginea operei este subiectul principal al unei
astfel de reproduceri, difuzari sau comunicari si daca este utilizata in
scopuri comerciale;
i) reprezentarea
si executarea unei opere in cadrul activitatilor institutiilor de invatamint,
exclusiv in scopuri specifice si cu conditia ca atit reprezentarea sau
executarea, cit si accesul publicului sa fie fara plata.
(2) In cazurile
prevazute la lit. b), c), e), f) si h) trebuie sa se mentioneze sursa si numele
autorului, daca acesta apare pe lucrarea utilizata, iar in cazul operelor de
arta plastica sau de arhitectura, si locul unde se gaseste originalul.
ART. 34
(1) Nu constituie
o incalcare a dreptului de autor, in sensul prezentei legi, reproducerea unei
opere fara consimtamintul autorului, pentru uz personal sau pentru cercul
normal al unei familii, cu conditia ca opera sa fi fost adusa anterior la
cunostinta publica, iar reproducerea sa nu contravina exploatarii normale a
operei si sa nu il prejudicieze pe autor sau pe titularul drepturilor de
exploatare.
(2) Pentru
suporturile pe care se pot realiza inregistrari, sonor sau audiovizual, cit si
pentru aparatele ce permit reproducerea acestora, in situatia prevazuta la
alin. (1), se va plati o remuneratie stabilita conform prevederilor prezentei
legi.
ART. 35
Transformarea unei
opere, fara consimtamintul autorului si fara plata unei remuneratii, este
permisa in urmatoarele cazuri:
a) daca este o
transformare privata, care nu este destinata si nu este pusa la dispozitia
publicului;
b) daca rezultatul
transformarii este o parodie sau o caricatura, cu conditia ca rezultatul sa nu
creeze confuzie in ce priveste opera originala si autorul acesteia;
c) daca
transformarea este impusa de scopul utilizarii permise de autor.
ART. 36
(1) Operele
prezentate in expozitii accesibile publicului, licitatii, tirguri sau colectii
pot fi reproduse in cataloage publicate si distribuite in acest scop de catre
organizatorii unor astfel de activitati.
(2) In cazurile
mentionate la alin. (1) trebuie sa fie indicate sursa, precum si paternitatea
operei, daca acestea sint mentionate pe lucrarea utilizata.
ART. 37
In scopul de a
testa functionarea produselor la momentul fabricarii sau vinzarii, societatile
comerciale care produc sau vind inregistrari sonore sau audiovizuale,
echipament pentru reproducerea sau comunicarea publica a acestora, precum si
echipament pentru receptarea de emisiuni de radio si de televiziune, pot
reproduce si prezenta extrase din opere, cu conditia ca aceste operatiuni sa
fie reduse la dimensiunile necesare testarii.
ART. 38
(1) Autorizatia
pentru emiterea unei opere prin mijloace fara fir include si autorizarea pentru
transmiterea acelei opere prin fir, prin cablu sau prin orice alt procedeu
similar, fara plata unei remuneratii separate, cu conditia ca transmiterea sa
fie realizata nealterat, simultan si integral de catre organismul emitator de
origine si sa nu depaseasca zona geografica pentru care s-a acordat dreptul de
emitere.
(2) Dispozitiile
alin. (1) al prezentului articol nu se aplica in cazul transmiterii digitale,
prin orice mijloace, a unei opere.
(3) Cesiunea
dreptului de comunicare catre public a unei opere prin radio sau televiziune da
dreptul organismului emitator sa inregistreze opera pentru nevoile propriilor
emisiuni fara fir, in scopul realizarii, o singura data, a comunicarii
autorizate catre public. In cazul unei noi emiteri a operei astfel inregistrate
este necesara o noua autorizare. Daca in termen de 6 luni de la prima emitere
nu se solicita aceasta autorizare, inregistrarea trebuie distrusa.
CAP. 7
Cesiunea
drepturilor patrimoniale de autor
Sectiunea I
Dispozitii comune
ART. 39
(1) Autorul sau
titularul dreptului de autor poate ceda prin contract altor persoane numai
drepturile sale patrimoniale.
(2) Cesiunea
drepturilor patrimoniale ale autorului poate fi limitata la anumite drepturi,
pentru un anumit teritoriu si pentru o anumita durata.
(3) Drepturile
patrimoniale ale autorului sau ale titularului dreptului de autor se pot
transmite prin cesiune exclusiva ori neexclusiva.
(4) In cazul
cesiunii exclusive, insusi titularul dreptului de autor nu mai poate utiliza
opera in modalitatile, pe termenul si pentru teritoriul convenite cu cesionarul si nici nu mai poate transmite
dreptul respectiv unei alte persoane. Caracterul exclusiv al cesiunii trebuie
sa fi expres prevazut in contract.
(5) In cazul
cesiunii neexclusive, titularul dreptului de autor poate utiliza el insusi
opera si poate transmite dreptul neexclusiv si altor persoane.
(6) Cesionarul
neexclusiv nu poate ceda dreptul sau unei alte persoane decit cu consimtamintul
expres al cedentului.
(7) Cesiunea unuia
dintre drepturile patrimoniale ale titularului dreptului de autor nu are nici
un efect asupra celorlalte drepturi ale sale, daca nu s-a convenit altfel.
(8) Consimtamintul
mentionat la alin. (6) nu este necesar in cazul in care cesionarul, persoana
juridica, se transforma prin una dintre modalitatile prevazute de lege.
ART. 40
In cazul cesiunii
dreptului la reproducere a unei opere se prezuma ca dreptul la difuzarea
copiilor unei astfel de opere a fost, de asemenea, cesionat, cu exceptia
dreptului la import, daca nu se prevede altfel prin contract.
ART. 41
(1) Contractul de cesiune a drepturilor
patrimoniale trebuie sa prevada drepturile patrimoniale transmise, modalitatile
de exploatare, durata si intinderea cesiunii, precum si remuneratia titularului
dreptului de autor. Absenta oricareia dintre aceste prevederi da dreptul partii
interesate de a cere anularea contractului.
(2) Cesiunea
drepturilor patrimoniale privind totalitatea operelor viitoare ale autorului,
nominalizate sau nenominalizate, este lovita de nulitate absoluta.
ART. 42
Existenta si
continutul contractului de cesiune a drepturilor patrimoniale se pot dovedi
numai prin forma scrisa a acestuia. Fac exceptie contractele avind drept obiect
opere utilizate in presa.
ART. 43
(1) Remuneratia
cuvenita in temeiul unui contract de cesiune a drepturilor patrimoniale se
stabileste prin acordul partilor. Cuantumul remuneratiei se calculeaza fie
proportional cu incasarile provenite din exploatarea operei, fie in suma fixa
sau in orice alt mod.
(2) Cind
remuneratia nu a fost stabilita prin contract, autorul poate solicita organelor
jurisdictionale competente, potrivit legii, stabilirea remuneratiei. Aceasta se
va face avind in vedere sumele platite uzual pentru aceeasi categorie de opere,
destinatia si durata exploatarii, precum si alte circumstante ale cazului.
(3) In cazul unei
disproportii evidente intre remuneratia autorului operei si beneficiile celui
care a obtinut cesiunea drepturilor patrimoniale, autorul poate solicita
organelor jurisdictionale competente revizuirea contractului sau marirea
convenabila a remuneratiei.
(4) Autorul nu
poate sa renunte anticipat la exercitiul dreptului prevazut la alin. (3).
ART. 44
(1) In lipsa unei
clauze contractuale contrare, pentru operele create in cadrul unui contract
individual de munca, drepturile patrimoniale apartin autorului operei create.
Daca o asemenea clauza exista, aceasta urmeaza sa cuprinda termenul pentru care
au fost cesionate drepturile patrimoniale de autor. In absenta precizarii
termenului, acesta este de 3 ani de la data predarii operei.
(2) La expirarea
termenului mentionat in alin. (1) drepturile patrimoniale revin autorului.
(3) Autorul unei
opere create in cadrul unui contract individual de munca isi pastreaza dreptul
exclusiv de utilizare a operei, ca parte din ansamblul creatiei sale.
ART. 45
(1) In lipsa unei
conventii contrare, titularul dreptului de autor asupra unei opere aparute
intr-o publicatie periodica pastreaza dreptul de a o utiliza sub orice forma,
cu conditia sa nu prejudicieze publicatia in care a aparut opera.
(2) In lipsa unei
conventii contrare, titularul dreptului de autor poate dispune liber de opera,
daca aceasta nu a fost publicata in termen de o luna de la data acceptarii, in
cazul unui cotidian, sau in termen de 6 luni, in cazul altor publicatii.
ART. 46
(1) Contractul de
comanda a unei opere viitoare trebuie sa cuprinda atit termenul de predare, cit
si termenul de acceptare a operei de catre utilizatori.
(2) Persoana care
comanda opera are dreptul sa denunte contractul, daca opera nu indeplineste
conditiile stabilite. In caz de denuntare a contractului, sumele incasate de
autor ramin acestuia. Daca, in vederea crearii unei opere care a facut obiectul
unui contract de comanda, s-au executat lucrari pregatitoare, autorul are
dreptul la restituirea cheltuielilor efectuate.
ART. 47
(1) Autorul poate
solicita desfiintarea contractului de cesiune a dreptului patrimonial in cazul
in care cesionarul nu il exploateaza sau il exploateaza intr-o masura insuficienta
si daca, prin aceasta, interesele justificate ale autorului sint afectate
considerabil.
(2) Autorul nu
poate solicita desfiintarea contractului de cesiune, daca motivele de
neexploatare sau de exploatare insuficienta se datoreaza propriei culpe, faptei
unui tert, unui caz fortuit sau de forta majora.
(3) Desfiintarea
contractului de cesiune, mentionata la alin. (1), nu poate fi solicitata
inainte de expirarea a 2 ani de la data cesionarii dreptului patrimonial unei
opere. In cazul operelor cedate pentru publicatiile cotidiene, acest termen va
fi de 3 luni, iar in cazul publicatiilor periodice, de un an.
(4) Proprietarul
originalului unei opere de arta plastica sau fotografica are dreptul sa o
expuna public, chiar daca aceasta nu a fost adusa la cunostinta publica, in
afara cazului in care autorul a exclus in mod expres acest drept prin actul de
instrainare a originalului.
(5) Autorul nu
poate renunta anticipat la exercitarea dreptului sau de a solicita desfiintarea
contractului de cesiune mentionat la alin. (1).
(6) Dobindirea
proprietatii asupra suportului material al operei nu confera prin ea insasi un
drept de exploatare asupra operei.
Sectiunea a II-a
Contractul de
editare
ART. 48
(1) Prin
contractul de editare, titularul dreptului de autor cedeaza editorului, in
schimbul unei remuneratii, dreptul de a reproduce si de a difuza opera.
(2) Nu constituie
contract de editare conventia prin care titularul dreptului de autor imputerniceste,
pe cheltuiala sa, pe un editor pentru a reproduce si, eventual, a difuza opera.
(3) In situatia
prevazuta la alin. (2) se aplica prevederile de drept comun referitoare la
contractul de antrepriza.
ART. 49
Titularul
dreptului de autor poate ceda editorului si dreptul de a autoriza traducerea si
adaptarea operei.
ART. 50
Cesiunea catre
editor a dreptului de a autoriza alte persoane sa adapteze opera sau sa o
foloseasca in orice alt mod trebuie sa faca obiectul unui contract distinct.
ART. 51
(1) Contractul de
editare trebuie sa cuprinda clauze cu privire la:
a) durata
cesiunii;
b) natura
exclusiva sau neexclusiva si intinderea teritoriala a cesiunii;
c) numarul maxim
si minim al exemplarelor;
d) remuneratia
autorului, stabilita in conditiile prezentei legi;
e) numarul de
exemplare rezervate autorului cu titlu gratuit;
f) termenul pentru
aparitia si difuzarea exemplarelor fiecarei editii sau, dupa caz, ale fiecarui
tiraj;
g) termenul de
predare a originalului operei de catre autor;
h) procedura de
control al numarului de exemplare produse de catre editor.
(2) Absenta
oricareia dintre clauzele prevazute la lit. a), b) si d) da dreptul partii
interesate de a cere anularea contractului.
ART. 52
(1) Editorul care
a dobindit dreptul de publicare a operei sub forma unui volum are, fata de alti
ofertanti similari, la pret egal, dreptul prioritar de publicare a operei in
forma electronica. Editorul trebuie sa opteze in scris, in cel mult 30 de zile
de la primirea ofertei scrise a autorului.
(2) Dreptul
mentionat la alin. (1) este valabil timp de 3 ani de la data publicarii operei.
ART. 53
Editorul este
obligat sa permita autorului sa aduca imbunatatiri sau alte modificari operei in
cazul unei editii noi, cu conditia ca aceste imbunatatiri sau modificari sa nu
mareasca esential costurile editorului si sa nu schimbe caracterul operei, daca
in contract nu se prevede altfel.
ART. 54
Editorul va putea
ceda contractul de editare numai cu consimtamintul autorului.
ART. 55
Editorul este
obligat sa inapoieze autorului originalul operei, originalele operelor de arta,
ilustratiile si orice alte documente primite pentru publicare, daca nu s-a
convenit altfel.
ART. 56
(1) In lipsa unei
conventii contrare, contractul de editare va inceta dupa expirarea duratei
stabilite sau dupa epuizarea ultimei editii convenite.
(2) Se considera
epuizate editia sau tirajul al caror numar de exemplare nevindute este mai mic
de 5% din numarul total de exemplare si, in orice caz, daca este mai mic de 100
de exemplare.
(3) Daca editorul
nu publica opera in termenul convenit, autorul poate solicita, potrivit
dreptului comun, desfiintarea contractului si daune pentru neexecutare. In
acest caz, autorul pastreaza remuneratia primita sau, dupa caz, poate solicita
plata remuneratiei integrale prevazute in contract.
(4) Daca termenul
pentru publicarea operei nu este prevazut in contract, editorul este obligat sa
o publice in termen de cel mult un an de la data acceptarii acesteia.
(5) In cazul in
care editorul intentioneaza sa distruga copiile operei, ramase in stoc dupa o
perioada de 2 ani de la data publicarii,
si daca in contract nu se prevede o alta perioada, acesta este obligat sa le
ofere mai intii autorului la pretul pe care l-ar fi obtinut prin vinzarea
pentru distrugere.
ART. 57
(1) In cazul
distrugerii operei datorita fortei majore, autorul este indreptatit la o
remuneratie care ii va fi platita numai daca opera s-a publicat.
(2) Daca o editie
pregatita este distrusa total datorita fortei majore inainte de a fi pusa in
circulatie, editorul este indreptatit sa pregateasca o editie noua, iar autorul
va avea drept de remuneratie numai pentru una dintre aceste editii.
(3) Daca o editie
pregatita este distrusa partial datorita fortei majore inainte de a fi pusa in
circulatie, editorul este indreptatit sa reproduca, fara plata remuneratiei
catre autor, numai atitea copii cite au fost distruse.
Sectiunea a III-a
Contractul de
reprezentare teatrala sau de executie muzicala
ART. 58
Prin contractul de
reprezentare teatrala sau de executie muzicala, titularul dreptului de autor
cedeaza unei persoane fizice sau juridice dreptul de a reprezenta sau de a
executa in public o opera actuala sau viitoare, literara, dramatica, muzicala,
dramatico-muzicala, coregrafica sau o pantomima, in schimbul unei remuneratii,
iar cesionarul se obliga sa o reprezinte ori sa o execute in conditiile
convenite.
ART. 59
(1) Contractul de reprezentare teatrala sau
de executie muzicala se incheie in scris, pe o durata determinata ori pentru un
numar determinat de comunicari catre public.
(2) Contractul
trebuie sa prevada termenul in care va avea loc premiera sau singura comunicare
a operei, dupa caz, caracterul exclusiv sau neexclusiv al cesiunii, teritoriul,
precum si remuneratia autorului.
(3) Intreruperea
reprezentarilor timp de 2 ani consecutiv, daca nu s-a prevazut un alt termen
prin contract, da dreptul autorului de a solicita desfiintarea contractului si
daune pentru neexecutare, potrivit dreptului comun.
(4) Beneficiarul
unui contract de reprezentare teatrala sau executia muzicala nu il poate ceda
unui tert, organizator de spectacole, fara consimtamintul scris al autorului
sau al reprezentantului sau, in afara de cazul cesiunii concomitente, totale
sau partiale, a acestei activitati.
ART. 60
(1) Cesionarul
este obligat sa permita autorului sa controleze reprezentarea sau executarea
operei si sa sustina in mod adecvat realizarea conditiilor tehnice pentru
interpretarea lucrarii. De asemenea, cesionarul trebuie sa trimita autorului
programul, afisele si alte materiale tiparite, recenzii publice despre
spectacol, daca nu este prevazut altfel in contract.
(2) Cesionarul
este obligat sa asigure reprezentarea sau executarea publica a operei in
conditii tehnice adecvate, precum si respectarea drepturilor autorului.
ART. 61
(1) Cesionarul
este obligat sa comunice periodic titularului dreptului de autor numarul de
reprezentatii sau de executii muzicale, precum si situatia incasarilor. In
acest scop, contractul de reprezentare teatrala sau de executie muzicala
trebuie sa prevada si perioadele de comunicare, dar nu mai putin de o data pe
an.
(2) Cesionarul
trebuie sa plateasca autorului, la termenele prevazute in contract, sumele in
cuantumul convenit.
ART. 62
Daca cesionarul nu
reprezinta sau nu executa opera in termenul stabilit, autorul poate solicita,
potrivit dreptului comun, desfiintarea contractului si daune pentru
neexecutare. In aceasta situatie, autorul pastreaza remuneratia primita sau,
dupa caz, poate solicita plata remuneratiei integrale prevazute in contract.
Sectiunea a IV-a
Contractul de
inchiriere
ART. 63
(1) Prin
contractul de inchiriere a unei opere, autorul se angajeaza sa permita
folosinta, pe timp determinat, cel putin a unui exemplar al operei sale, in
original sau in copie, in special programe pentru calculator ori opere fixate
in inregistrari sonore sau audiovizuale. Cesionarul dreptului de inchiriere se
angajeaza sa plateasca o remuneratie autorului pe perioada cit foloseste acel
exemplar al operei.
(2) Autorul
pastreaza dreptul de autor asupra operei inchiriate, cu exceptia dreptului de
difuzare, daca nu s-a convenit altfel.
(3) Contractul de
inchiriere a unei opere este supus dispozitiilor de drept comun privind
contractul de locatiune.
PARTEA a II-a
Dispozitii
speciale
CAP. 8
Operele
cinematografice si alte opere audiovizuale
ART. 64
Opera audiovizuala
este opera cinematografica sau opera exprimata printr-un procedeu similar
cinematografiei, care utilizeaza imaginea sau combinarea sunetului cu imaginea.
ART. 65
(1) Regizorul sau
realizatorul operei audiovizuale este persoana fizica ce isi asuma conducerea
crearii si realizarii operei audiovizuale, in calitate de autor principal.
(2) Producatorul
unei opere audiovizuale este persoana fizica sau juridica ce isi asuma
responsabilitatea producerii operei si, in aceasta calitate, organizeaza
realizarea operei si furnizeaza mijloacele necesare tehnice si financiare.
ART. 66
Sint autori ai operei audiovizuale, in
conditiile prevazute la art. 5 din prezenta lege, regizorul sau realizatorul,
autorul adaptarii, autorul scenariului, autorul dialogului, autorul muzicii
special create pentru opera audiovizuala si autorul grafic pentru operele de
animatie sau al secventelor de animatie, cind acestea reprezinta o parte
importanta a operei. In contractul dintre producatorul si regizorul sau
realizatorul operei, partile pot conveni sa fie inclusi ca autori ai operei
audiovizuale si alti creatori care au contribuit substantial la crearea
acesteia.
ART. 67
(1) In cazul in
care unul dintre autorii prevazuti la articolul precedent refuza sa
definitiveze contributia sa la opera audiovizuala sau se afla in
imposibilitatea de a o face, el nu se va putea opune folosirii acesteia in
vederea definitivarii operei audiovizuale. Acest autor va avea dreptul la
remuneratie pentru contributia avuta.
(2) Opera
audiovizuala se considera finita, cind versiunea definitiva a fost stabilita de
comun acord intre autorul principal si producator.
(3) Este interzisa
distrugerea suportului original al versiunii definitive a operei audiovizuale
in forma copiei-standard.
(4) Autorii operei
audiovizuale, altii decit autorul principal, nu se pot opune aducerii la
cunostinta publica, precum si exploatarii in orice fel a versiunii definitive a
acesteia.
ART. 68
(1) Dreptul la
adaptarea audiovizuala este dreptul exclusiv al titularului dreptului de autor
asupra unei opere preexistente de a o transforma sau de a o include intr-o
opera audiovizuala.
(2) Cesiunea
dreptului prevazut la alin. (1) se poate face numai pe baza unui contract scris
intre titularul dreptului de autor si producatorul operei audiovizuale,
distinct de contractul de editare a operei.
(3) Prin
incheierea contractului de adaptare, titularul dreptului de autor asupra unei
opere preexistente transfera unui producator dreptul exclusiv de transformare
si de includere a operei respective intr-o opera audiovizuala.
(4) Autorizarea
acordata de titularul dreptului de autor asupra operei preexistente trebuie sa
prevada expres conditiile productiei, difuzarii si proiectiei operei
audiovizuale.
ART. 69
Drepturile morale
asupra operei finite sint recunoscute numai autorilor stabiliti potrivit art.
66 din prezenta lege.
ART. 70
(1) Prin
contractele incheiate intre autorii operei audiovizuale si producator, in lipsa
unei conventii contrare, se prezuma ca acestia, cu exceptia autorilor muzicii
special create, ii cedeaza producatorului drepturile exclusive privind
exploatarea operei in ansamblul sau, prevazute de art. 13 lit. a), b), c), f),
g), h), i), j), k) si l), art. 16, art. 17 si art. 18, precum si dreptul de a
autoriza dublarea si subtitrarea, in schimbul unei remuneratii echitabile.
(2) In lipsa unei
conventii contrare, autorii operei audiovizuale, precum si alti autori ai unor
contributii la aceasta isi pastreaza toate drepturile de exploatare separata a
propriilor contributii, in conditiile prezentei legi.
ART. 71
(1) In lipsa unei conventii
contrare, remuneratia pentru fiecare mod de exploatare a operei audiovizuale
este proportionala cu incasarile brute rezultate din exploatare.
(2) Producatorul este obligat sa
remita autorilor, periodic, situatia incasarilor percepute dupa fiecare mod de
exploatare. Autorii vor primi remuneratiile cuvenite fie prin intermediul
producatorului, fie direct de la utilizatori, fie prin organismele de gestiune
colectiva a drepturilor de autor, pe baza contractelor generale incheiate de
acestea cu utilizatorii.
(3) Daca producatorul nu
finalizeaza opera audiovizuala in timp de 5 ani de la incheierea contractului
sau nu difuzeaza opera audiovizuala intr-un an de la finalizarea
acesteia, coautorii pot cere rezilierea contractului, daca nu s-a convenit
altfel.
CAP. 9
Programele pentru calculator
ART. 72
(1) Prin prezenta lege, protectia
programelor pentru calculator include orice expresie a unui program, programele
de aplicatie si sistemele de operare, exprimate in orice fel de limbaj, fie in
cod-sursa sau cod-obiect, materialul de conceptie pregatitor, precum si
manualele.
(2) Ideile, procedeele, metodele
de functionare, conceptele matematice si principiile care stau la baza oricarui
element dintr-un program pentru calculator, inclusiv acelea care stau la baza
interfetelor sale, nu sint protejate.
ART. 73
Autorul unui program pentru
calculator beneficiaza in mod corespunzator de drepturile prevazute de prezenta
lege, in partea I a prezentului titlu, indeosebi de dreptul exclusiv de a
realiza si de a autoriza:
a) reproducerea permanenta sau
temporara a unui program, integral sau partial, prin orice mijloc si sub orice
forma, inclusiv in cazul in care reproducerea este determinata de incarcarea,
afisarea, transmiterea sau stocarea programului pe calculator;
b) traducerea, adaptarea,
aranjarea si orice alte transformari aduse unui program pentru calculator,
precum si reproducerea rezultatului acestor operatiuni, fara a prejudicia
drepturile persoanei care transforma programul pentru calculator;
c) difuzarea originalului sau a
copiilor unui program pentru calculator sub orice forma, inclusiv prin
inchiriere.
ART. 74
In lipsa unei conventii contrare,
drepturile patrimoniale de autor asupra programelor pentru calculator, create de
unul sau de mai multi angajati in exercitarea atributiilor de serviciu sau dupa
instructiunile celui care angajeaza, apartin acestuia din urma.
ART. 75
(1) In lipsa unei conventii
contrare, printr-un contract de utilizare a unui program pentru calculator se
prezuma ca:
a) utilizatorului i se acorda
dreptul neexclusiv de utilizare a programului pentru calculator;
b) utilizatorul nu poate transmite
unei alte persoane dreptul de utilizare a programului pentru calculator.
(2) Cesiunea dreptului de
utilizare a unui program pentru calculator nu implica si transferul dreptului de
autor asupra acestuia.
ART. 76
In lipsa unei conventii contrare,
nu sint supuse autorizarii titularului dreptului de autor actele prevazute la
art. 73 lit. a) si b), daca acestea sint necesare pentru a permite
dobinditorului sa utilizeze programul pentru calculator intr-un mod
corespunzator destinatiei sale, inclusiv pentru corectarea erorilor.
ART. 77
(1) Utilizatorul autorizat al
unui program pentru calculator poate face, fara autorizarea autorului, o copie
de arhiva sau de siguranta, in masura in care aceasta este necesara pentru
asigurarea utilizarii programului.
(2) Utilizatorul autorizat al
copiei unui program pentru calculator poate, fara autorizarea titularului
dreptului de autor, sa observe, sa studieze sau sa testeze functionarea acestui
program, in scopul de a determina ideile si principiile care stau la baza
oricarui element al acestuia, cu ocazia efectuarii oricaror operatiuni de
incarcare in memorie, afisare, conversie, transmitere sau stocare a programului,
operatiuni pe care este in drept sa le efectueze.
(3) Dispozitiile art. 10 lit. e) din
prezenta lege
nu se aplica programelor pentru calculator.
ART. 78
Autorizarea titularului dreptului
de autor este obligatorie atunci cind reproducerea codului sau traducerea formei
acestui cod este indispensabila pentru obtinerea informatiilor necesare
interoperabilitatii unui program pentru calculator cu alte programe pentru
calculator, daca sint indeplinite urmatoarele conditii:
a) actele de reproducere si de
traducere sint indeplinite de o persoana care detine dreptul de utilizare a unei
copii a programului sau de o persoana care indeplineste aceste actiuni in numele
cele dintii, fiind abilitata in acest scop;
b) informatiile necesare
interoperabilitatii nu sint usor si rapid accesibile persoanelor prevazute la
lit. a) a prezentului articol;
c) actele prevazute la lit. a) a
prezentului articol sint limitate la partile de program necesare
interoperabilitatii.
ART. 79
Informatiile obtinute prin
aplicarea art. 78:
a) nu pot fi utilizate in alte
scopuri decit realizarea interoperabilitatii programului pentru calculator,
creat independent;
b) nu pot fi comunicate altor
persoane, in afara cazului in care comunicarea se dovedeste necesara
interoperabilitatii programului pentru calculator, creat independent;
c) nu pot fi utilizate pentru
definitivarea, producerea ori comercializarea unui program
pentru calculator, a carui expresie este fundamental similara, sau pentru orice
alt act ce aduce atingere drepturilor autorului.
ART. 80
Dispozitiile art. 78 si 79 nu se
aplica, daca se cauzeaza un prejudiciu titularului dreptului de autor sau
exploatarii normale a programului pentru calculator.
ART. 81
Dispozitiile cap. VI din
prezentul titlu nu se aplica programelor pentru calculator.
CAP. 10
Operele de arta plastica, de
arhitectura si fotografice
ART. 82
Persoana fizica sau juridica
organizatoare a expozitiilor de arta raspunde de integritatea operelor expuse,
luind toate masurile pentru inlaturarea oricarui risc.
ART. 83
(1) Contractul de reproducere a
unei opere de arta trebuie sa contina indicatii care sa permita identificarea
operei, cum ar fi o descriere sumara, o schita, un desen, o fotografie, precum
si referiri la semnatura autorului.
(2) Reproducerile nu vor putea fi
puse in vinzare fara ca titularul dreptului de autor sa fi aprobat exemplarul ce
i-a fost supus spre examinare.
(3) Pe toate exemplarele trebuie
sa figureze numele ori pseudonimul autorului sau orice alt semn convenit care sa
permita identificarea acestuia.
(4) Modele originale si alte
elemente ce au servit celui care a facut reproducerile trebuie sa fie restituite
detinatorului cu orice titlu al acestora, daca nu s-a convenit altfel.
(5) Instrumentele special create
pentru reproducerea operei trebuie sa fie distruse sau facute inutilizabile,
daca titularul dreptului de autor asupra operei nu le achizitioneaza si daca nu
s-a convenit altfel.
ART. 84
(1) Studiile si proiectele de
arhitectura si urbanism expuse in apropierea santierului operei de arhitectura,
precum si constructia realizata dupa acestea trebuie sa poarte scris, in loc
vizibil, numele autorului, daca prin contract nu s-a convenit altfel.
(2) Construirea unei opere de
arhitectura, realizata total sau partial dupa un alt proiect, nu poate fi facuta
decit cu acordul titularului dreptului de autor asupra acelui proiect.
ART. 85
(1) Sint considerate opere
fotografice si fotogramele peliculelor cinematografice.
(2) Nu pot beneficia de protectia
legala a dreptului de autor fotografiile unor scrisori, acte, documente de orice
fel, desene tehnice si altele asemenea.
ART. 86
(1) Dreptul autorului unei opere
fotografice de a exploata propria opera nu trebuie sa prejudicieze drepturile
autorului operei de arta reproduse in opera fotografica.
(2) Drepturile patrimoniale
asupra operei fotografice, care a fost creata in executarea unui contract
individual de munca sau la comanda, se prezuma ca apartin, pentru o perioada de
3 ani, celui care angajeaza sau persoanei care a facut comanda, daca prin
contract nu s-a prevazut altfel.
(3) Instrainarea negativului unei
opere fotografice are ca efect transmiterea drepturilor patrimoniale ale
titularului dreptului de autor asupra acesteia, daca prin contract nu s-a
prevazut altfel.
ART. 87
(1) Fotografia unei persoane,
atunci cind este executata la comanda, poate fi publicata, reprodusa de persoana
fotografiata sau de succesorii sai, fara consimtamintul autorului, daca nu s-a
convenit altfel.
(2) Daca numele autorului
figureaza pe fotografia originara, el trebuie sa fie mentionat si pe
reproduceri.
CAP. 11
Protectia portretului, a
destinatarului corespondentei si a secretului sursei de informare
ART. 88
(1) Difuzarea unei opere care
contine un portret necesita autorizarea persoanei reprezentate in acest portret.
Autorul, proprietarul sau posesorul acesteia nu are dreptul sa o reproduca sau
sa o comunice public fara consimtamintul persoanei reprezentate sau al
succesorilor acesteia, timp de 20 de ani dupa moartea sa.
(2) In lipsa unei
conventii contrare, autorizarea nu este ceruta daca persoana reprezentata in
portret este de profesie model sau a primit o remuneratie pentru a poza.
(3) Autorizarea nu este necesara
pentru difuzarea unei opere care contine portretul:
a) unei persoane general
cunoscute, daca portretul a fost executat cu ocazia activitatilor sale
publice;
b) unei persoane a carei
reprezentare constituie numai un detaliu al unei opere ce prezinta o adunare, un
peisaj sau o manifestare publica.
ART. 89
Difuzarea unei corespondente
adresate unei persoane necesita autorizarea destinatarului, iar dupa moartea
acestuia, timp de 20 de ani, a succesorilor sai, daca persoana destinatara nu
si-a exprimat o alta dorinta.
ART. 90
Persoana reprezentata intr-un
portret si persoana destinatara a unei corespondente pot exercita dreptul
prevazut la art. 10 lit. d) din prezenta lege, in ce priveste difuzarea operei
ce contine portretul sau corespondenta, dupa caz.
ART. 91
(1) Editorul sau producatorul, la
cererea autorului, este obligat sa pastreze secretul surselor de informatii
folosite in opere si sa nu publice documentele referitoare la acestea.
(2) Dezvaluirea secretului este
permisa cu consimtamintul persoanei care l-a incredintat sau in baza unei
hotariri judecatoresti, definitive si irevocabile.
TITLUL II
Drepturile conexe dreptului de
autor
CAP. 1
Dispozitii comune
ART. 92
(1) Drepturile conexe dreptului
de autor nu aduc atingere drepturilor autorilor. Nici o dispozitie a prezentului
titlu nu trebuie interpretata in sensul unei limitari a exercitiului dreptului
de autor.
(2) Drepturile patrimoniale
recunoscute in prezentul capitol pot fi transmise, in tot sau in parte, potrivit
dreptului comun. Aceste drepturi pot sa faca obiectul unei cesiuni exclusive sau
neexclusive.
ART. 93
In sensul prezentei legi, se
considera fixare incorporarea de coduri, sunete, imagini ori de sunete si
imagini sau de reprezentari numerice ale acestora, pe orice suport material,
chiar electronic, care permite perceperea, reproducerea ori comunicarea lor
intr-un mod oarecare.
ART. 94
Sint recunoscuti si protejati ca
titulari de drepturi conexe dreptului de autor artistii interpreti sau
executanti, pentru propriile interpretari sau executii, producatorii de
inregistrari sonore, pentru propriile inregistrari, si organismele de
radiodifuziune si televiziune, pentru propriile emisiuni.
CAP. 2
Drepturile artistilor interpreti
sau executanti
ART. 95
In sensul prezentei legi, prin
artisti interpreti sau executanti se intelege: actorii, cintaretii, muzicienii,
dansatorii si alte persoane care prezinta, cinta, danseaza, recita, declama,
joaca, interpreteaza, regizeaza, dirijeaza ori executa in orice alta modalitate
o opera literara sau artistica, un spectacol de orice fel, inclusiv folcloric,
de varietati, de circ ori de marionete.
ART. 96
Artistul interpret sau executant
are urmatoarele drepturi morale:
a) dreptul de a pretinde
recunoasterea paternitatii propriei interpretari sau executii;
b) dreptul de a pretinde ca
numele sau pseudonimul sau sa fie indicat ori comunicat la fiecare spectacol si
la fiecare utilizare a inregistrarii acestuia;
c) dreptul de a pretinde
respectarea calitatii prestatiei sale si de a se opune oricarei deformari,
falsificari sau altei modificari substantiale a interpretarii ori executiei sale
sau oricarei incalcari a drepturilor sale, care ar prejudicia grav onoarea ori
reputatia sa;
d) dreptul de a se opune oricarei
utilizari a prestatiei sale, daca prin aceasta utilizare se aduc prejudicii
grave persoanei sale.
ART. 97
(1) Drepturile prevazute la art.
96 nu pot face obiectul vreunei renuntari sau instrainari.
(2) Dupa moartea artistului
interpret sau executant, exercitiul drepturilor prevazute la art. 96 se
transmite prin mostenire, potrivit legislatiei civile, pe durata nelimitata.
ART. 98
Artistul interpret sau executant
are dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza urmatoarele:
a) fixarea prestatiei sale;
b) reproducerea prestatiei
fixate;
c) difuzarea prestatiei fixate
prin vinzare, inchiriere, imprumut sau prin orice alt mod de transmitere cu
titlu oneros ori cu titlu gratuit;
d) prezentarea intr-un loc public
sau comunicarea publica a prestatiei fixate ori nefixate pe un suport;
e) adaptarea prestatiei
fixate;
f) emiterea sau transmiterea prin
radiodifuziune ori prin televiziune a prestatiei sale, fixate sau nefixate pe un
suport, retransmiterea prin mijloace fara fir, prin fir, prin cablu, prin
satelit sau prin orice alt procedeu similar.
ART. 99
(1) Artistii interpreti sau
executanti care participa in mod colectiv la aceeasi prestatie, cum ar fi
membrii unui grup muzical, unui cor, unei orchestre, unui corp de balet sau unei
trupe teatrale, trebuie sa isi desemneze dintre ei un reprezentant pentru
acordarea autorizatiei prevazute la art. 98.
(2) Reprezentantul este desemnat
in scris, cu acordul majoritatii membrilor grupului.
(3) Sint exceptati de la
prevederile alineatelor precedente regizorul, dirijorul si solistii.
ART. 100
In cazul unei prestatii efectuate
de artistul interpret sau executant in cadrul unui contract individual de munca,
dreptul patrimonial prevazut la art. 98 poate fi transmis celui care angajeaza,
cu conditia ca transmiterea dreptului sa fie expres prevazuta in contractul
individual de munca.
ART. 101
(1) In lipsa unei conventii
contrare, artistul interpret sau executant, care a participat la realizarea unei
opere audiovizuale ori a unei inregistrari sonore, se prezuma ca cedeaza
producatorului acesteia dreptul exclusiv de exploatare a prestatiei sale prin
fixare, reproducere, difuzare si comunicare publica. Pentru comunicarea publica,
artistului interpret sau executant i se cuvin 50% din sumele incasate de
producator.
(2) Dispozitiile art. 43, 44 si
68 alin. (1) se aplica si artistilor interpreti sau executanti.
ART. 102
Durata drepturilor patrimoniale
ale artistilor interpreti sau executanti este de 50 de ani, incepind cu data de
1 ianuarie a anului urmator celui in care a avut loc prima fixare sau, in lipsa,
prima comunicare catre public.
CAP. 3
Drepturile producatorilor de
inregistrari sonore
ART. 103
(1) Se considera inregistrare
sonora sau fonograma, in sensul prezentei legi, orice fixare, exclusiv sonora, a
sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie a unei opere sau a altor
sunete ori a reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda
si suportul utilizate pentru aceasta fixare. Nu se considera inregistrare sonora
o fixare audiovizuala sau partea sonora a acesteia ori reprezentarea sa
numerica.
(2) Producatorul de inregistrari
sonore este persoana fizica sau juridica ce isi asuma responsabilitatea
organizarii si finantarea realizarii primei fixari a sunetelor, fie ca aceasta
constituie sau nu o opera in sensul prezentei legi.
ART. 104
In cazul reproducerii si
difuzarii inregistrarilor sonore, producatorul este in drept sa inscrie pe
suporturile acestora, inclusiv pe coperte, cutii si alte suporturi materiale de
ambalare, pe linga mentiunile privind autorul si artistul interpret sau
executant, titlurile operelor si data fabricarii, numele si denumirea
producatorului.
ART. 105
(1) Producatorul de inregistrari
sonore are dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza urmatoarele:
a) reproducerea propriilor
inregistrari sonore;
b) difuzarea propriilor
inregistrari sonore, prin vinzare, inchiriere, imprumut sau orice alt mod de
transmitere cu titlu oneros sau cu titlu gratuit;
c) emiterea sau transmiterea prin
radiodifuziune sau televiziune a propriilor inregistrari sonore, retransmiterea
prin mijloace fara fir, prin fir, prin cablu, prin satelit sau prin orice alt
procedeu similar, precum si prin orice alt mijloc de comunicare catre
public;
d) prezentarea intr-un loc public
a propriilor inregistrari sonore;
e) adaptarea propriilor
inregistrari sonore;
f) importul pe teritoriul
Romaniei al copiilor legal realizate ale propriilor inregistrari sonore.
(2) De asemenea, producatorul de
inregistrari sonore are dreptul patrimonial exclusiv de a impiedica importul de
copii ale propriilor inregistrari sonore realizate fara autorizarea sa.
(3) Drepturile prevazute la alin.
(1) si (2) se transmit prin cesiune exclusiva sau neexclusiva, in conditiile
prevazute pentru dreptul de autor la art. 42 si 43.
(4) Dispozitiile alin. (1) lit.
f) nu se aplica atunci cind importul este facut de o persoana fizica, fara
scopuri comerciale.
ART. 106
(1) Durata drepturilor
patrimoniale ale producatorilor de inregistrari sonore este de 50 de ani,
incepind cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a avut loc prima
fixare.
(2) In cazul in care
inregistrarea sonora este adusa la cunostinta publica in aceasta perioada,
durata drepturilor patrimoniale expira dupa trecerea a 50 de ani de la data
aducerii la cunostinta publica.
CAP. 4
Dispozitii comune autorilor,
artistilor interpreti sau executanti si producatorilor de inregistrari sonore si
audiovizuale
ART. 107
(1) Autorii operelor inregistrate
sonor sau audiovizual, pe orice fel de suporturi, au dreptul, impreuna cu
editorii si producatorii operelor respective si cu artistii interpreti sau
executanti ale caror executii sint fixate pe aceste suporturi, la o remuneratie
compensatorie pentru copia privata efectuata in conditiile art. 34 alin. (2) din
prezenta lege.
(2) Remuneratia prevazuta la
alin. (1) va fi platita de fabricantii sau importatorii de suporturi utilizabile
pentru reproducerea operelor si de catre fabricantii sau importatorii de aparate
ce permit reproducerea acestora. Remuneratia se va plati in momentul punerii in
circulatie pe teritoriul national a acestor suporturi si aparate si va
reprezenta 5% din pretul de vinzare al suporturilor si aparatelor fabricate in
tara, respectiv 5% din valoarea inscrisa in documentele organelor vamale pentru
suporturile si aparatele importate.
(3) Remuneratia prevazuta la
alin. (1) se repartizeaza, prin intermediul organismelor de gestiune colectiva a
drepturilor de autor, intre autori, artisti interpreti sau executanti, editori
si producatori, dupa cum urmeaza:
a) in cazul operelor inregistrate
sonor pe suporturi, 40% din remuneratie revine, in parti negociabile, autorilor
si editorilor operelor inregistrate, iar restul de 60% revine, in parti egale,
artistilor interpreti sau executanti, pe de o parte, si producatorilor de
inregistrari sonore, pe de alta parte;
b) in cazul operelor inregistrate
audiovizual pe suporturi, remuneratia se imparte in mod egal intre autori,
artisti interpreti sau executanti si producatori.
(4) Colectarea sumelor datorate
in temeiul alin. (1) se va face de catre un singur organism de gestiune
colectiva pentru un domeniu, desemnat de Oficiul Roman pentru Drepturile de
Autor. Procedura repartizarii acestor sume intre beneficiari se va stabili
printr-un protocol negociat intre acestia.
(5) Organismele de gestiune
colectiva care colecteaza sumele datorate in temeiul alin. (1) au dreptul sa
solicite de la fabricanti si importatori informatii privind situatia vinzarilor
si, respectiv, a importurilor de suporturi si aparate si sa controleze
exactitatea acestora.
(6) Dreptul prevazut la alin. (1)
nu poate face obiectul unei renuntari din partea autorilor si a artistilor
interpreti sau executanti.
ART. 108
Remuneratia prevazuta la art. 107
nu se plateste in cazul in care suporturile audio sau video neinregistrate,
fabricate in tara sau importate, se comercializeaza en gros catre producatorii
de inregistrari sonore si audiovizuale sau catre organismele de radiodifuziune
si televiziune, pentru propriile emisiuni.
ART. 109
(1) Autorii si editorii de opere
fixate pe un suport grafic sau analog au dreptul la o remuneratie compensatorie
pentru copia privata efectuata in conditiile art. 34 din prezenta lege.
(2) Remuneratia prevazuta la
alin. (1) va fi platita de fabricantii sau importatorii de aparate ce permit
reproducerea operelor fixate pe suport grafic sau analog. Remuneratia se va
plati in momentul punerii in circulatie pe teritoriul national a acestor aparate
si va reprezenta 5% din pretul de vinzare al aparatelor fabricate in tara,
respectiv 5% din valoarea inscrisa in documentele vamale pentru aparatele
importate.
(3) Remuneratia prevazuta la
alin. (1) se repartizeaza prin intermediul organismelor de gestiune colectiva a
dreptului de autor, intre autor si editor.
(4) Colectarea sumelor datorate
in temeiul alin. (1) se face de catre un singur organism de gestiune colectiva
pentru fiecare domeniu, desemnat de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor.
Procedura repartizarii acestor sume intre beneficiari se va stabili printr-un
protocol negociat intre acestia.
ART. 110
Dispozitiile art. 107 si 109 nu
se aplica importului de suporturi si aparate destinate reproducerii, efectuat de
o persoana, fara scop comercial.
ART. 111
Difuzarea exemplarelor unei
prestatii artistice sau ale unei inregistrari sonore, ulterioara primei lor
difuzari, nu mai necesita autorizarea titularului drepturilor conexe decit
pentru inchiriere si pentru import.
ART. 112
Dispozitiile art. 33, 34 si 38 se
aplica, prin analogie, artistilor interpreti sau executanti si producatorilor de
inregistrari sonore.
CAP. 5
Organismele de radiodifuziune si
de televiziune
Sectiunea I
Drepturile organismelor de
radiodifuziune si de televiziune
ART. 113
(1) Organismele de radiodifuziune
si de televiziune au dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza, cu obligatia
pentru cel autorizat de a mentiona numele organismelor, urmatoarelor:
a) fixarea propriilor programe de
radio sau de televiziune;
b) reproducerea propriilor
programe de radio sau de televiziune fixate pe orice fel de suport;
c) difuzarea propriilor programe
de radio sau de televiziune fixate pe orice fel de suport, prin vinzare,
inchiriere, imprumut sau prin orice alt mod de transmitere cu titlu oneros sau
cu titlu gratuit;
d) retransmiterea propriilor
programe de radio sau de televiziune prin mijloace fara fir, prin fir, prin
cablu, prin satelit sau prin orice alt procedeu similar, precum si prin orice
alt mod de comunicare catre public;
e) comunicarea intr-un loc
accesibil publicului, cu plata intrarii, a propriilor programe de radio sau de
televiziune;
f) adaptarea propriilor programe
de radio sau de televiziune fixate pe orice tip de suport;
g) importul pe teritoriul
Romaniei al copiilor legal realizate de pe propriile programe de radio sau
televiziune, fixate pe orice tip de suport.
(2) De asemenea, organismele de
radio si de televiziune au dreptul patrimonial exclusiv de a impiedica importul
de copii realizate fara autorizarea lor, de pe propriile programe de radio sau
de televiziune, fixate pe orice tip de suport.
(3) Drepturile prevazute la alin.
(1) si (2) se transmit prin cesiune exclusiva sau neexclusiva, in conditiile
prevazute pentru dreptul de autor la art. 41 si 43.
(4) Dispozitiile alin. (1) lit.
f) nu se aplica atunci cind importul este facut de o persoana fizica, fara
scopuri comerciale.
ART. 114
Durata drepturilor prevazute in
prezentul capitol este de 50 de ani, incepind cu data de 1 ianuarie a anului
urmator celui in care a avut loc prima emitere sau transmitere a programului
organismului de radiodifuziune si de televiziune.
ART. 115
Difuzarea unui program de radio
ori de televiziune fixat pe orice fel de suport, ulterioara primelor difuzari,
nu mai necesita autorizarea titularului drepturilor conexe decit pentru
inchiriere.
ART. 116
Dispozitiile cuprinse in art. 33,
34 si 38 se aplica prin analogie si organismelor de radiodifuziune si de
televiziune.
Sectiunea a II-a
Comunicarea publica prin
satelit
ART. 117
(1) Organismele de radiodifuziune
si de televiziune, care au ca obiect de activitate comunicarea publica a unor
programe prin satelit, trebuie sa isi desfasoare activitatea cu respectarea
dreptului de autor si a drepturilor conexe protejate prin prezenta lege.
(2) In sensul prezentei legi,
prin comunicare publica prin satelit se intelege introducerea, sub controlul si
responsabilitatea unui organism de radiodifuziune sau de televiziune situat pe
teritoriul Romaniei, a semnalelor purtatoare de programe destinate captarii de
catre public, intr-un lant neintrerupt de comunicare ce conduce la satelit si
revine la pamint.
ART. 118
(1) In cazul in care semnalele
purtatoare de programe sint difuzate sub o forma codificata, introducerea lor in lantul de
comunicare este considerata comunicare publica, daca dispozitivul de
decodificare a emisiunii este pus la dispozitia publicului prin organismul
respectiv sau cu consimtamintul sau.
(2) Responsabilitatea comunicarii
publice, in cazul in care semnalele purtatoare sint transmise de un organism situat in
afara teritoriului Romaniei, este asigurata astfel:
a) daca semnalele sint transmise
satelitului prin intermediul unei statii de legatura ascensionala situate pe
teritoriul Romaniei, responsabilitatea revine persoanei care exploateaza
statia;
b) daca nu se apeleaza la o
statie de legatura ascensionala, dar comunicarea catre public a fost autorizata
de catre un organism cu sediul in Romania, responsabilitatea revine organismului
care a autorizat-o.
ART. 119
(1) Titularul dreptului de autor
sau ai drepturilor conexe pot cesiona drepturile lor pentru comunicarea publica
prin satelit numai printr-un contract incheiat individual sau prin intermediul
unui organism de gestiune colectiva.
(2) Contractul-cadru incheiat
intre un organism de gestiune colectiva si un organism de radiodifuziune sau de
televiziune, pentru transmiterea unei categorii de opere apartinind unui anumit
domeniu, isi produce efectele si fata de titularii de drepturi care nu sint
reprezentati de organismele de gestiune colectiva, daca aceasta comunicare catre
public prin satelit are loc simultan cu difuzarea terestra efectuata de catre
acelasi organism difuzor. Titularul de drepturi nereprezentat are posibilitatea
in orice moment sa inlature producerea efectelor contractului-cadru printr-un
contract individual.
(3) Prevederile alin. (2) nu se
aplica operelor audiovizuale.
Sectiunea a III-a
Retransmiterea prin cablu
ART. 120
In sensul prezentei legi, prin
comunicare publica realizata pe calea retransmiterii prin cablu se intelege
retransmiterea simultana, neschimbata si integrala, prin cablu sau printr-un
sistem de difuzare prin unde ultrascurte, pentru receptionarea de catre public a
unei transmisii initiale de emisiuni de radio sau de televiziune difuzate
publicului, cu sau fara fir.
ART. 121
(1) Titularii dreptului de autor
sau de drepturi conexe isi pot exercita drepturile lor pentru autorizarea sau
interzicerea retransmiterii prin cablu pe baza contractelor incheiate prin
intermediul unui organism de gestiune colectiva.
(2) Daca unii titulari de
drepturi nu au incredintat gestiunea lor unui organism de gestiune colectiva,
organismul care gestioneaza drepturile din aceeasi categorie este considerat de
drept a fi gestionarul drepturilor lor. Daca exista in acelasi domeniu mai multe
organisme de gestiune colectiva, titularul de drepturi poate opta intre acestea.
Revendicarea drepturilor de catre acesti titulari se poate face in termen de 3
ani de la data retransmiterii prin cablu.
(3) Exercitarea dreptului de
retransmitere prin cablu de catre un organism de radiodifuziune si de
televiziune pentru propriile programe se face prin contracte incheiate cu
distribuitorii prin cablu.
(4) Este permisa retransmiterea
prin cablu, fara consimtamintul titularilor de drepturi si fara plata vreunei
remuneratii, numai in cazul programelor proprii ale organismelor publice de
radiodifuziune si de televiziune cu acoperire nationala, precum si acelora ale
organismelor de radiodifuziune si de televiziune ale caror programe sint
retransmise prin cablu in mod obligatoriu, potrivit reglementarilor in
vigoare.
ART. 122
Daca incheierea unui contract
pentru retransmiterea prin cablu nu poate fi convenita de catre parti, acestea
pot face apel la arbitrii desemnati conform prevederilor Codului de procedura
civila.
TITLUL III
Gestiunea si apararea dreptului
de autor si a drepturilor conexe
CAP. 1
Gestiunea drepturilor
patrimoniale de autor si a drepturilor conexe
Sectiunea I
Dispozitii generale
ART. 123
(1) Titularul dreptului de autor
si ai drepturilor conexe isi pot exercita drepturile recunoscute prin prezenta
lege in mod personal sau, la cererea lor, prin organismele de gestiune
colectiva.
(2) Dreptul de autor si
drepturile conexe care, prin natura lor, corespund unui mod de exploatare a
operelor sau a prestatiilor ce face imposibila autorizarea individuala, sint in
mod deosebit susceptibile de a fi gestionate in colectiv. Fac parte din aceasta
categorie in special drepturile prevazute la art. 13 lit. g), h), j), k) si l),
art. 17, 18, 102, 107 si 109 din prezenta lege.
Sectiunea a II-a
Organismele de gestiune colectiva
a dreptului de autor si a drepturilor conexe
ART. 124
Organismele de gestiune colectiva
a dreptului de autor si a drepturilor conexe, denumite in cuprinsul legii
organisme de gestiune colectiva, sint, in sensul prezentei legi, persoane
juridice constituite prin libera asociere, care au ca obiect de activitate, in
principal, colectarea si repartizarea drepturilor a caror gestiune le este
incredintata de catre titulari.
ART. 125
(1) Organismele de gestiune
colectiva prevazute in prezentul capitol sint supuse reglementarilor privind
asociatiile fara scop lucrativ si pot dobindi personalitate juridica, in
conditiile legii, cu avizul Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor.
(2) Aceste organisme sint create
direct de titularii drepturilor de autor sau de drepturi conexe: autori, artisti
interpreti sau executanti, producatori, organisme de radio si de televiziune,
precum si alti titulari ai drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe,
persoane fizice si juridice. Ele actioneaza in limitele mandatului incredintat
si pe baza statutului adoptat dupa procedura prevazuta de lege.
(3) Organismele de gestiune
colectiva pot fi create in mod separat pentru gestionarea de categorii distincte
de drepturi, corespunzind unor domenii diferite de creatie, precum si pentru
gestionarea de drepturi apartinind unor categorii distincte de titulari.
ART. 126
(1) Avizul prevazut la art. 125
alin. (1) se acorda organismelor de gestiune colectiva cu sediul in Romania,
care:
a) urmeaza sa se constituie sau
functioneaza potrivit reglementarilor legale la data intrarii in vigoare a prezentei
legi;
b) fac dovada existentei unui
repertoriu de opere ale membrilor si a mijloacelor umane si materiale necesare
exploatarii acestuia;
c) au adoptat un statut care
indeplineste conditiile prevazute de prezenta lege;
d) au capacitatea juridica si
economica de gestionare a drepturilor pe intreg teritoriul tarii;
e) sint accesibile potrivit
dispozitiilor exprese din statutul propriu oricaror titulari ai dreptului de
autor sau de drepturi conexe din domeniul pentru care se infiinteaza.
(2) Decizia Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor privind acordarea avizului unui program de gestiune
colectiva pentru a-si exercita drepturile se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, pe cheltuiala organismului de gestiune colectiva.
ART. 127
Statutul organismului de gestiune
colectiva trebuie sa cuprinda dispozitii cu privire la:
a) denumirea, domeniul si
obiectul activitatii, cu indicarea drepturilor pe care le administreaza pe baza
repertorului de opere, constituit in acest scop;
b) conditiile in care se
realizeaza gestionarea drepturilor pentru titularii acestora, pe baza
principiului egalitatii de tratament;
c) drepturile si obligatiile
membrilor in raporturile cu organismul de gestiune colectiva;
d) organele de administrare si de
reprezentare, atributiile si functionarea acestora;
e) patrimoniul initial si
resursele economice prevazute;
f) regulile aplicabile
repartizarii drepturilor incasate;
g) modalitatile de stabilire a
comisionului datorat de titularii de drepturi organismului de gestiune
colectiva, in vederea acoperirii cheltuielilor necesare functionarii;
h) modalitatile de verificare a
gestiunii economice si financiare de catre membri;
i) orice dispozitii obligatorii
potrivit legislatiei in vigoare.
ART. 128
In cazul in care intr-un domeniu
de creatie exista mai mult de un organism de gestiune colectiva, organismul
competent, in termenii prezentei legi, este cel la care s-a asociat titularul de
drepturi. In cazul in care acesta nu este asociat la nici un organism,
competenta revine organismului din domeniu, desemnat de titularul de drepturi.
Revendicarea drepturilor de catre acesti titulari se poate face in termen de 3
ani de la exploatarea drepturilor.
ART. 129
(1) Mandatul de gestiune
colectiva a drepturilor patrimoniale, de autor si conexe, este dat fie direct de
catre titularii unui drept de autor sau de drepturi conexe prin contracte
scrise, fie prin contracte corespunzatoare incheiate cu organisme straine care
gestioneaza drepturi similare.
(2) Dispozitiile din titlul I
(capitolul VII, sectiunea I) nu se aplica contractelor de mandat prevazute la
alin. (1).
(3) Orice titular al dreptului de
autor sau al drepturilor conexe poate incredinta prin contract exercitiul
drepturilor sale unui organism de gestiune colectiva, acesta din urma fiind
tinut sa accepte exercitarea acestor drepturi pe o baza colectiva, daca
gestiunea categoriei de drepturi in cauza intra in activitatea sa statutara.
(4) Organismele de gestiune
colectiva nu pot fi abilitate sa asigure exploatarea operelor si a drepturilor
conexe pentru care au primit un mandat de gestiune colectiva.
Sectiunea a III-a
Functionarea organismelor de
gestiune colectiva
ART. 130
(1) Organismele de gestiune
colectiva au urmatoarele obligatii:
a) sa acorde utilizatorilor, prin
contract, in schimbul unei remuneratii, autorizatii neexclusive de utilizare a
operelor sau prestatiilor titularilor drepturilor, sub forma de licenta
neexclusiva;
b) sa elaboreze tabele pentru
domeniul lor de activitate, cuprinzind drepturile patrimoniale cuvenite, precum
si metodologiile ce trebuie negociate cu utilizatorii in vederea platii acestor
drepturi, in cazul acelor opere al caror mod de exploatare face imposibila
autorizarea individuala de catre titularii de drepturi;
c) sa incheie, in numele
titularilor de drepturi sau pe baza mandatului acordat de organisme similare din
strainatate, contracte generale cu organizatorii de spectacole, organismele de
radiodifuziune, televiziune si retransmitere prin cablu, avind ca obiect
autorizarea de reprezentare si difuzare a operelor sau a prestatiilor actuale si
viitoare inscrise in repertoriul lor;
d) sa reprezinte interesele
membrilor lor, in ce priveste exploatarea operelor acestora, in afara
teritoriului Romaniei, prin incheierea de contracte bilaterale cu organisme
similare din strainatate, precum si prin afilierea la organisme internationale
neguvernamentale din domeniu;
e) sa incaseze sumele datorate de
utilizatori si sa le repartizeze intre titularii de drepturi, potrivit
prevederilor din statut;
f) sa informeze, la cerere, pe
titularii drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe despre modul de
utilizare a drepturilor lor si sa le comunice raportul financiar anual si
raportul de verificare financiar-contabila;
g) sa acorde asistenta de
specialitate titularilor de drepturi si sa ii reprezinte in cadrul procedurilor
legale ce privesc obiectul lor de activitate;
h) sa indeplineasca orice alta
activitate conform mandatului primit de la titularii dreptului de autor sau ai
drepturilor conexe, in limitele obiectului lor de activitate;
i) sa ceara utilizatorilor comunicarea
de informatii si inminarea de documente indispensabile pentru determinarea
cuantumului remuneratiilor si al taxelor pe care le colecteaza.
(2) Elaborarea tabelelor si a
metodologiilor prevazute la alin. (1) lit. b) se face pe baza negocierii lor cu
reprezentantii asociatiilor patronale de utilizatori.
ART. 131
(1) Tabelele si metodologiile
prevazute la art. 130 alin. (1) lit. b) se negociaza in cadrul unei comisii
constituite din:
a) cite un reprezentant al
principalelor organisme de gestiune colectiva, care functioneaza intr-un
domeniu;
b) cite un reprezentant al
principalelor asociatii patronale ale utilizatorilor dintr-un domeniu.
(2) Organismele de gestiune
colectiva, precum si asociatiile patronale ale utilizatorilor, reprezentate in
comisie, pentru fiecare domeniu, se desemneaza de catre Oficiul Roman pentru
Drepturile de Autor.
(3) Tabelele si metodologiile
negociate se prezinta pentru avizare Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor
care, in termen de 30 de zile, le inainteaza spre aprobare Guvernului.
(4) In situatia in care, in urma
negocierilor, comisia nu a putut stabili, in termen de 90 de zile de la
data constituirii ei, tabelele si metodologiile, acestea se prezinta pentru
mediere Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor. In vederea medierii, Oficiul
Roman pentru Drepturile de Autor convoaca partile care au negociat, analizeaza
punctele de vedere ale acestora si decide forma definitiva a tabelelor si a
metodologiilor, pe care le inainteaza Guvernului spre aprobare, in termen de 30
de zile de la data primirii.
(5) Tabelele si metodologiile
aprobate prin hotarire a Guvernului sint obligatorii si pentru utilizatorii care
nu au participat la negocieri.
(6) Oficiul Roman pentru
Drepturile de Autor poate fi sesizat cu o noua cerere de avizare a tabelelor si
a metodologiilor, in vederea modificarii lor, de catre oricare dintre partile
care le-au negociat, dar nu mai devreme de 3 ani de la aprobarea lor, in ceea ce
priveste remuneratiile stabilite procentual.
(7) Remuneratiile stabilite in
suma fixa se pot modifica periodic de catre organismele de gestiune colectiva, o
data cu indexarea veniturilor, stabilita la nivel national. Acestea devin
efective incepind cu luna urmatoare comunicarii lor catre utilizatori.
ART. 132
Gestiunea colectiva a drepturilor
de autor si a drepturilor conexe se poate face numai pentru operele si
prestatiile aduse anterior la cunostinta publica.
ART. 133
(1) Organismele de gestiune colectiva, in
cadrul negocierilor purtate conform art. 130 alin. (1) lit. b) in numele
membrilor ale caror drepturi le gestioneaza nu pot pretinde utilizatorilor mai
mult de 10% in total pentru drepturile de autor si, respectiv, 3% pentru
drepturile conexe, din incasarile brute, iar in lipsa acestora, din cheltuielile
ocazionate de utilizare.
(2) Colectarea sumelor datorate
de utilizatori se va face de catre un singur organism de gestiune colectiva,
pentru un domeniu, desemnat de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, pe
criteriul reprezentativitatii. Repartizarea acestor sume intre organismele de
gestiune colectiva beneficiare se va face pe baza unui protocol negociat intre
acestea.
ART. 134
(1) Extinderea gestiunii
colective incredintate prin contractul de mandat nu poate restringe in nici un
fel drepturile patrimoniale ale titularilor.
(2) Gestiunea colectiva se
executa potrivit urmatoarelor reguli:
a) deciziile privind metodele si
regulile de colectare a remuneratiei si a altor sume de la utilizatori si cele
de repartitie a acestora intre titularii de drepturi, cit si cele privind alte
aspecte mai importante ale gestiunii colective trebuie sa fie luate de membri,
potrivit statutului;
b) titularii ale caror drepturi
sint gestionate de un organism de gestiune colectiva trebuie sa primeasca
periodic informatii exacte, complete si detaliate despre toate activitatile
organismului de gestiune colectiva;
c) in lipsa unei autorizatii
exprese din partea titularilor ale caror drepturi le gestioneaza, nici o
remuneratie perceputa de un organism de gestiune colectiva nu poate fi utilizata
in alte scopuri, cum ar fi cele culturale, sociale ori pentru a finanta
activitati de promovare, altele decit acelea de a acoperi costurile reale ale
gestiunii de drepturi in cauza si de a repartiza acestora sumele care au ramas
dupa deducerea acestor costuri;
d) sumele colectate de un
organism de gestiune colectiva, dupa deducerea costurilor reale ale gestiunii
colective, se impoziteaza potrivit prevederilor legale in materie. Dupa alte
deduceri autorizate de titularii de drepturi, in concordanta cu dispozitiile
lit. c) sumele respective se repartizeaza intre titulari proportional cu
utilizarea reala a operelor lor.
ART. 135
(1) Organismele de gestiune
colectiva sint obligate sa furnizeze Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor
informatii legate de exercitarea propriilor atributii si sa puna la dispozitia
acestuia, in primul trimestru al fiecarui an, darea de seama anuala, aprobata de
adunarea generala statutara, si raportul comisiei de verificare a gestiunii
economice si financiare.
(2) In cazul in care organismul
de gestiune colectiva nu mai indeplineste conditiile prevazute la art. 124 sau
incalca, in mod manifest si repetat, obligatiile prevazute la art. 130 si la
alin. (1) al prezentului articol, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate
acorda organismului de gestiune colectiva un termen pentru intrarea in
legalitate. Ca urmare a nerespectarii acestor obligatii, Oficiul Roman pentru
Drepturile de Autor poate solicita instantei de judecata desfiintarea
organismului de gestiune colectiva respectiv.
ART. 136
Existenta organismelor de
gestiune colectiva nu impiedica pe titularii dreptului de autor si ai
drepturilor conexe sa se adreseze unor intermediari, persoane fizice sau
persoane juridice specializate, pentru a fi reprezentati in negocierile cu titlu
individual privind drepturile recunoscute prin prezenta lege.
CAP. 2
Oficiul Roman pentru Drepturile
de Autor
ART. 137
(1) Pe data intrarii in vigoare a
prezentei legi, Agentia Romana pentru Protejarea Drepturilor de Autor, organ de
specialitate aflat in subordinea Ministerului Culturii, isi schimba denumirea in
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor si functioneaza ca organ de
specialitate in subordinea Guvernului, cu autoritate unica pe teritoriul
Romaniei in ceea ce priveste evidenta, observarea si controlul aplicarii
legislatiei in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe,
cheltuielile de functionare si de investitii fiind finantate integral de la
bugetul de stat. Ministerul Finantelor va efectua modificarile corespunzatoare
in bugetul de stat.
(2) Guvernul numeste pe
directorul general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, precum si un
numar de 20 de arbitri dintre candidatii cu pregatire juridica desemnati de
catre: organismele de gestiune colectiva, asociatiile de creatori, de artisti
interpreti sau executanti si de producatori si organismele care grupeaza
entitati a caror activitate profesionala are legatura cu utilizarea operelor,
precum si organismele de radio si de televiziune.
(3) Arbitrii nu au calitatea de
salariat al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor si au dreptul la
remuneratie pentru participarea la medierea tabelelor si a metodologiilor de
colectare a drepturilor gestionate de catre organismele de gestiune colectiva,
potrivit art. 130 alin. (1) lit. b) din prezenta lege.
(4) Printr-un regulament aprobat
de Guvern vor fi stabilite normele privind structura personalului, organizarea
si functionarea Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, precum si
functionarea corpului de arbitri.
ART. 138
Atributiile Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor sint urmatoarele:
a) organizeaza si administreaza
evidenta repertoriului de opere si de autori primit de la organismele de
gestiune colectiva pentru drepturile de autor si drepturile conexe;
b) acorda vize pentru
constituirea ca persoane juridice, in conditiile legii, a organismelor de
gestiune colectiva si urmareste aplicarea legislatiei de catre organismele a
caror constituire a avizat-o;
c) avizeaza, in conditiile legii,
elaborarea si negocierea tabelelor si a metodologiilor stabilite de organismele
de gestiune colectiva cu asociatiile patronale de utilizatori;
d) exercita, la cererea si pe
cheltuiala titularilor unor drepturi protejate, functii de observare si de
control asupra activitatilor ce pot da nastere la incalcari ale legislatiei
dreptului de autor si a drepturilor conexe;
e) intervine, pe cale de mediere,
in negocierile dintre organismele de gestiune colectiva si utilizatori, potrivit
art. 131 alin. (4);
f) incheie procese-verbale de
constatare a incalcarilor legii, in conditiile prevazute de Codul de procedura
penala, si sesizeaza organele competente in cazul infractiunilor pentru care
actiunea penala se pune in miscare din oficiu;
g) elaboreaza programe de
instruire, de formare practica si teoretica in domeniul dreptului de autor si al
drepturilor conexe;
h) intretine relatii cu
organizatiile de specialitate similare si cu organizatiile internationale din
domeniu, la care statul roman este parte.
CAP. 3
Proceduri si sanctiuni
ART. 139
(1) Incalcarea drepturilor
recunoscute si garantate prin prezenta lege atrage raspunderea civila,
contraventionala sau penala, dupa caz, potrivit legii. Dispozitiile procedurale
sint cele prevazute in prezenta lege, care se completeaza cu cele de drept
comun.
(2) Titularii drepturilor
incalcate pot solicita instantelor de judecata sau altor organisme competente,
dupa caz, recunoasterea drepturilor lor, constatarea incalcarii acestora si pot
pretinde repararea prejudiciului in conformitate cu normele legale.
(3) In cazul incalcarii unor
drepturi recunoscute si protejate prin prezenta lege, titularii acestora pot
cere instantei de judecata sau altor organe competente potrivit legii sa
dispuna, de indata, luarea unor masuri pentru prevenirea procedurii acestora,
dupa caz.
(4) De asemenea, titularii
drepturilor incalcate pot cere instantei de judecata sa dispuna aplicarea
oricareia dintre urmatoarele masuri:
a) remiterea, pentru acoperirea
prejudiciilor suferite, a incasarilor realizate prin actul ilicit sau, daca
prejudiciile nu pot fi reparate in acest mod, remiterea bunurilor rezultate din
fapta ilicita, in vederea valorificarii acestora, pina la acoperirea integrala a
prejudiciilor cauzate;
b) distrugerea echipamentelor si
a mijloacelor aflate in proprietatea faptuitorului, a caror destinatie unica sau
principala a fost aceea de producere a actului ilicit;
c) scoaterea din circuitul
comercial prin confiscarea si distrugerea copiilor efectuate ilegal;
d) publicarea in mijloacele de
comunicare in masa a hotaririi instantei de judecata, pe cheltuiala celui care a
savirsit fapta.
(5) Dispozitiile alin. (4) lit.
c) nu se aplica pentru constructiile arhitecturale, daca distrugerea cladirii nu
este impusa de circumstantele cazului respectiv.
ART. 140
Constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la o luna la 2 ani sau cu amenda de la 200.000 lei
la 3 milioane lei, daca nu constituie o infractiune mai grava, fapta persoanei
care, fara a avea autorizarea sau, dupa caz, consimtamintul titularului
drepturilor recunoscute prin prezenta lege:
a) aduce o opera la cunostinta
publica;
b) reprezinta scenic, recita,
executa sau prezinta direct, in orice alta modalitate publica, o opera;
c) permite accesul public la
bazele de date pe calculator, care contin sau constituie opere protejate;
d) traduce, publica in culegeri,
adapteaza sau transforma o opera, pentru a obtine o opera derivata;
e) fixeaza pe un suport prestatia
unui artist interpret sau executant;
f) emite sau transmite prin
radiodifuziune sau televiziune o prestatie, fixata ori nefixata pe un suport,
sau o retransmite prin mijloace fara fir, prin fir, prin cablu, prin satelit ori
prin orice alt procedeu similar sau prin orice alt mijloc de comunicare catre
public;
g) prezinta intr-un loc public
inregistrarile sonore ale unui producator;
h) emite ori transmite prin
radiodifuziune sau prin televiziune inregistrarile sonore ale unui producator
ori le retransmite prin mijloace fara fir, prin fir, prin cablu, prin satelit
sau prin orice alt procedeu similar ori prin orice alt mijloc de comunicare
catre public;
i) fixeaza programe de radio sau
de televiziune sau le retransmite prin mijloace fara fir, prin fir, prin cablu,
prin satelit sau prin orice alt procedeu similar ori prin orice alt mijloc de
comunicare catre public;
j) comunica, intr-un loc
accesibil publicului cu plata intrarii, programe de radio sau de
televiziune.
ART. 141
Constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 5 ani sau cu amenda de la 500.000 lei
la 10 milioane lei fapta persoanei care isi insuseste, fara drept, calitatea de
autor al unei opere sau fapta persoanei care aduce la cunostinta publica o opera
sub un alt nume decit acela decis de autor, daca fapta nu constituie o
infractiune mai grava.
ART. 142
Constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda de la 700.000 lei
la 7 milioane lei, daca nu constituie o infractiune mai grava, fapta persoanei
care, fara a avea consimtamintul titularului drepturilor recunoscute prin
prezenta lege:
a) reproduce integral sau partial
o opera;
b) difuzeaza o opera;
c) importa, in vederea
comercializarii pe teritoriul Romaniei, copii de pe o opera;
d) expune public o opera de arta
plastica, de arta aplicata, fotografica sau de arhitectura;
e) proiecteaza public o opera
cinematografica sau alta opera audiovizuala;
f) emite o opera prin orice
mijloc ce serveste la propagarea fara fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor,
inclusiv prin satelit;
g) transmite o opera catre public
prin fir, prin cablu, prin fibra optica sau prin orice alt procedeu similar;
h) retransmite o opera prin orice
mijloc ce serveste la propagarea fara fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor,
inclusiv prin satelit, sau retransmite o opera prin fir, prin cablu, prin fibra
optica sau prin orice alt procedeu similar;
i) emite sau transmite intr-un
loc accesibil publicului o opera radiodifuzata sau televizata;
j) reproduce prestatia unui
artist interpret sau executant;
k) difuzeaza prestatia unui
artist interpret sau executant;
l) reproduce inregistrarile
sonore ale unui producator;
m) difuzeaza inregistrarile
sonore ale unui producator, inclusiv prin inchiriere;
n) importa, in vederea
comercializarii in Romania, inregistrarile sonore ale unui producator;
o) reproduce programe de radio
sau de televiziune, fixate pe orice fel de suport;
p) difuzeaza, inclusiv prin
inchiriere, programe de radio sau de televiziune fixate pe orice fel de
suport;
r) importa, in vederea
comercializarii in Romania, programe de radio sau de televiziune fixate pe orice
fel de suport.
ART. 143
Constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda de la 500.000 lei
la 5 milioane lei, daca nu constituie o infractiune mai grava, fapta persoanei
care:
a) pune la dispozitia publicului
prin vinzare sau prin orice alt mod de transmitere cu titlu oneros ori cu titlu
gratuit mijloace tehnice destinate stergerii neautorizate sau neutralizarii
dispozitivelor tehnice care protejeaza programul pentru calculator;
b) refuza sa declare organelor
competente provenienta exemplarelor unei opere sau provenienta suporturilor pe
care este inregistrata o prestatie ori un program de radio sau de televiziune,
protejate in temeiul prezentei legi, aflate in posesia sa in vederea
difuzarii.
ART. 144
Actiunea penala se pune in
miscare in cazul infractiunilor prevazute la art. 140, 141 si 142 lit. a), c),
j), l), n) si o), la plingerea prealabila a persoanei vatamate in sensul
prezentei legi.
ART. 145
Actele incheiate de Oficiul Roman
pentru Drepturile de Autor in exercitarea atributiilor sale de control, conform
art. 138 lit. d) si f), urmeaza regimul prevazut de art. 214 din Codul de
procedura penala.
TITLUL IV
Aplicarea legii. Dispozitii
tranzitorii si finale
ART. 146
Dispozitiile prezentei legi se
aplica in oricare dintre urmatoarele situatii:
A. operelor:
a) care nu au fost aduse inca la
cunostinta publica si ai caror autori sint cetateni romani;
b) care nu au fost aduse la
cunostinta publica si ai caror autori sint persoane fizice sau juridice cu
domiciliul ori cu sediul in Romania;
c) care au fost aduse la
cunostinta publica prima data in Romania sau care au fost aduse la cunostinta
publica pentru prima data in alta tara si simultan, dar nu mai tirziu de 30 de
zile, in Romania;
d) de arhitectura construite pe
teritoriul Romaniei;
B. prestatiilor artistilor
interpreti sau executanti:
a) care au loc pe teritoriul
Romaniei;
b) sint fixate in inregistrari
sonore protejate de prezenta lege;
c) nu au fost fixate in
inregistrari sonore, dar sint transmise prin emisiuni de radio sau de
televiziune protejate de prezenta lege;
C. inregistrarilor sonore:
a) ai caror producatori sint
persoane fizice ori juridice cu domiciliul ori cu sediul in Romania;
b) a caror prima fixare pe un
suport material a avut loc pentru prima data in Romania;
c) aduse la cunostinta publica
prima data in Romania sau aduse la cunostinta
publica pentru prima data in alta tara
si simultan, dar nu mai tirziu de 30 de zile, in Romania;
D. programelor de radio si de
televiziune:
a) emise de organisme de
radiodifuziune si de televiziune cu sediul in Romania;
b) transmise de organisme
transmitatoare cu sediul in Romania.
ART. 147
Strainii, titulari ai dreptului
de autor sau ai drepturilor conexe, beneficiaza de protectia prevazuta prin
conventiile, tratatele si acordurile internationale la care Romania este parte,
iar in lipsa acestora, beneficiaza de un tratament egal cu cel al cetatenilor
romani, cu conditia ca acestia sa beneficieze, la rindul lor, de tratament
national in statele respective.
ART. 148
(1) Existenta si continutul unei
opere se pot dovedi prin orice mijloace de proba, inclusiv prin includerea
acesteia in repertoriul unui organism de gestiune colectiva.
(2) Autorii si alti titulari de
drepturi sau detinatorii de drepturi exclusive ale autorilor, la care se face
referire in prezenta lege, au dreptul sa inscrie, pe originalele sau pe copiile
autorizate ale operelor, mentiunea de rezervare a exploatarii acestora, constind
in simbolul C inconjurat de un cerc, insotit de numele lor, de locul si anul
primei publicari.
(3) Producatorii de inregistrari
sonore, artistii interpreti sau executanti ai alti detinatori de drepturi
exclusive ale producatorilor sau ale artistilor interpreti sau executanti la
care se face referire in prezenta lege au dreptul sa inscrie, pe originalele sau
pe copiile autorizate ale inregistrarilor sonore sau audiovizuale ori pe
invelisul care le contine, o mentiune de protectie a drepturilor lor,
constituita din simbolul P inconjurat de un cerc, insotit de numele lor, de
locul si anul primei publicari.
(4) Pina la proba contrara se
prezuma ca drepturile exclusive semnalate prin simbolurile C si P exista si
apartin persoanelor care le-au utilizat.
(5) Dispozitiile alin. (2), (3)
si (4) nu conditioneaza existenta drepturilor recunoscute si garantate prin
prezenta lege.
(6) Autorii de opere si titularii
de drepturi, o data cu includerea operei lor in repertoriul organismului de
gestiune colectiva, isi pot inregistra si numele literar sau artistic, exclusiv
in vederea aducerii acestuia la cunostinta publica.
ART. 149
(1) Actele juridice incheiate sub
regimul legislatiei anterioare isi produc toate efectele conform aceleia, cu
exceptia clauzelor care prevad cesiunea drepturilor de exploatare a totalitatii
operelor pe care autorul le poate crea in viitor.
(2) Beneficiaza de protectia
prezentei legi si operele create anterior intrarii in vigoare a acesteia,
inclusiv programele pentru calculator, inregistrarile sonore, operele
cinematografice si audiovizuale, precum si programele organismelor de
radiodifuziune si de televiziune, in conditiile prevazute la alin. (1).
(3) Durata drepturilor de
exploatare asupra operelor create de autorii decedati inainte de intrarea in
vigoare a prezentei legi si pentru care au expirat termenele de protectie se
prelungeste pina la termenul de protectie prevazut in prezenta lege. Prelungirea
produce efecte numai de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
ART. 150
(1) Utilajele, schitele,
machetele, manuscrisele si orice alte bunuri care servesc direct la realizarea
unei opere ce da nastere unui drept de autor nu pot face obiectul unei urmariri
silite.
(2) Sumele datorate autorilor ca
urmare a utilizarii operelor lor beneficiaza de aceeasi protectie ca si
salariile si nu pot fi urmarite decit in aceleasi conditii. Aceste sume sint
supuse impozitarii conform legislatiei fiscale in materie.
(3) Sint scutite de taxa de
timbru actiunile si cererile civile nascute din raporturile reglementate de
prezenta lege, precum si din caile de atac aferente acestora, introduse de
titularii dreptului de autor sau ai drepturilor conexe ori de persoanele fizice
sau juridice care ii reprezinta.
ART. 151
Litigiile privind dreptul de
autor si drepturile conexe sint de competenta organelor jurisdictionale,
potrivit prezentei legi si dreptului comun.
ART. 152
Organismele de gestiune colectiva
care functioneaza la data intrarii in vigoare a prezentei legi sint obligate sa
se conformeze dispozitiilor art. 125, in termen de 6 luni de la intrarea in
vigoare a prezentei legi.
ART. 153
Dispozitiile prezentei legi se
completeaza cu dispozitiile dreptului comun.
ART. 154
(1) Prezenta lege intra in
vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al
Romaniei.
(2) Pe aceeasi data se abroga
Decretul nr. 321 din 21 iunie 1956 privind dreptul de autor, cu modificarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
(3) Pina la aprobarea tabelelor
si a metodologiilor negociate conform prevederilor art. 131 din prezenta lege,
se aplica tarifele stabilite prin actele normative in vigoare.
Aceasta lege a fost adoptata de
Camera Deputatilor in sedinta din 19 februarie 1996, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
Aceasta lege a fost adoptata de
Senat in sedinta din 20 februarie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI
ION SOLCANU