LEGE
nr. 10 din 8 februarie 2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Emitent :
PARLAMENTUL
Publicata in : MONITORUL OFICIAL nr. 75 din 14 februarie
2001
Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii
generale
ART. 1
(1) Imobilele
preluate in mod abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte
persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cele
preluate de stat in baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si
nerestituite se restituie, de regula in natura, in conditiile prezentei legi.
(2) In cazurile
in care restituirea in natura nu este posibila se vor stabili masuri reparatorii
prin echivalent. Masurile reparatorii prin echivalent vor consta in compensare
cu alte bunuri ori servicii oferite in echivalent de detinator, cu acordul
persoanei indreptatite, in acordare de actiuni la societati comerciale
tranzactionate pe piata de capital, de titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare sau de despagubiri banesti.
(3) Masurile
reparatorii prin echivalent pot fi combinate.
ART. 2
(1) In sensul
prezentei legi, prin imobile preluate in mod abuziv se intelege:
a) imobilele
nationalizate prin Legea nr. 119/1948 pentru nationalizarea intreprinderilor
industriale, bancare, de asigurari, miniere si de transporturi, precum si cele
nationalizate fara titlu valabil;
b) imobilele
preluate prin confiscarea averii, ca urmare a unei hotarari judecatoresti de
condamnare pentru infractiuni de natura politica, prevazute de legislatia
penala, savarsite ca manifestare a opozitiei fata de sistemul totalitar
comunist;
c) imobilele
donate statului sau altor persoane juridice in baza unor acte normative
speciale adoptate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si alte
imobile donate statului, daca s-a admis actiunea in anulare sau in constatarea
nulitatii donatiei printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila;
d) imobilele
preluate de stat pentru neplata impozitelor din motive independente de vointa
proprietarului sau cele considerate a fi fost abandonate, in baza unei
dispozitii administrative sau a unei hotarari judecatoresti, in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989;
e) imobilele
preluate de stat in baza unor legi sau a altor acte normative nepublicate, la
data preluarii, in Monitorul Oficial sau in Buletinul Oficial;
f) imobilele
preluate de stat in baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si care nu au
fost restituite ori pentru care proprietarii nu au primit compensatii
echitabile;
g) orice alte
imobile preluate de stat cu titlu valabil, astfel cum este definit la art. 6
alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul
juridic al acesteia;
h) orice alte
imobile preluate fara titlu valabil sau fara respectarea dispozitiilor legale
in vigoare la data preluarii, precum si cele preluate fara temei legal prin
acte de dispozitie ale organelor locale ale puterii sau ale administratiei de
stat.
(2) Persoanele
ale caror imobile au fost preluate fara titlu valabil isi pastreaza calitatea
de proprietar avuta la data preluarii, pe care o exercita dupa primirea
deciziei sau a hotararii judecatoresti de restituire, conform prevederilor
prezentei legi.
ART. 3
Sunt
indreptatite, in intelesul prezentei legi, la masuri reparatorii constand in
restituire in natura sau, dupa caz, prin echivalent:
a) persoanele
fizice, proprietari ai imobilelor la data preluarii in mod abuziv a acestora;
b) persoanele
fizice, asociati ai persoanei juridice care detinea imobilele si alte active in
proprietate la data preluarii acestora in mod abuziv;
c) persoanele
juridice, proprietari ai imobilelor preluate in mod abuziv de stat, de
organizatii cooperatiste sau de orice alte persoane juridice dupa data de 6
martie 1945; indreptatirea la masurile reparatorii prevazute de prezentul
articol este conditionata de continuarea activitatii ca persoana juridica pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de imprejurarea ca activitatea
lor sa fi fost interzisa sau intrerupta in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, iar acestea sa-si fi reluat activitatea dupa data de 22
decembrie 1989, daca, prin hotarare judecatoreasca, se constata ca sunt aceeasi
persoana juridica cu cea desfiintata sau interzisa, precum si partidele
politice a caror activitate a fost interzisa sau intrerupta in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, daca si-au reluat activitatea in conditiile
legii.
ART. 4
(1) In cazul in
care restituirea este ceruta de mai multe persoane indreptatite, dreptul de
proprietate se constata sau se stabileste in cote-parti ideale, potrivit
dreptului comun.
(2) De
prevederile prezentei legi beneficiaza si mostenitorii persoanelor fizice
indreptatite.
(3) Succesibilii
care, dupa data de 6 martie 1945, nu au acceptat mostenirea sunt repusi de
drept in termenul de acceptare a succesiunii pentru bunurile care fac obiectul
prezentei legi. Cererea de restituire are valoare de acceptare a succesiunii
pentru bunurile a caror restituire se solicita in temeiul prezentei legi.
ART. 5
Nu sunt
indreptatite la restituire sau la alte masuri reparatorii persoanele care au
primit despagubiri potrivit acordurilor internationale incheiate de Romania
privind reglementarea problemelor financiare in suspensie, enumerate in anexa
care face parte integranta din prezenta lege.
ART. 6
(1) Prin imobile,
in sensul prezentei legi, se intelege terenurile, cu sau fara constructii, cu
oricare dintre destinatiile avute la data preluarii in mod abuziv, precum si
bunurile mobile devenite imobile prin incorporare in aceste constructii,
inclusiv terenurile fara constructii afectate de lucrari de investitii de
interes public aprobate, daca nu a inceput constructia acestora.
(2) Masurile
reparatorii privesc si utilajele si instalatiile preluate de stat sau de alte
persoane juridice o data cu imobilul, in afara de cazul in care au fost
inlocuite, casate sau distruse.
ART. 7
(1) De regula,
imobilele preluate in mod abuziv se restituie in natura.
(2) Daca
restituirea in natura este posibila, persoana indreptatita nu poate opta pentru
masuri reparatorii prin echivalent decat in cazurile expres prevazute de
prezenta lege.
ART. 8
(1) Nu intra sub
incidenta prezentei legi terenurile al caror regim juridic este reglementat
prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, si prin Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997.
(2) Regimul
juridic al imobilelor care au apartinut cultelor religioase sau comunitatilor
minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte persoane juridice, va fi
reglementat prin acte normative speciale. Pana la adoptarea acestor
reglementari este interzisa instrainarea imobilelor in cauza sau schimbarea
destinatiei acestora.
CAP. 2
Restituirea in
natura sau masuri reparatorii prin echivalent
ART. 9
(1) Imobilele
preluate in mod abuziv, indiferent in posesia cui se afla in prezent, se
restituie in natura in starea in care se afla la data cererii de restituire si
libere de orice sarcini.
(2) In cazul
imobilelor care aveau numai alta destinatie decat aceea de locuinta si care au
fost demolate sau a caror restituire in natura, in tot sau in parte, nu este
posibila, restituirea prin masuri reparatorii in echivalent se face prin
acordarea de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de
privatizare, de actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de
capital ori prin compensarea cu alte bunuri sau servicii oferite in echivalent
de detinator, cu acordul persoanei indreptatite.
ART. 10
(1) In situatia
imobilelor preluate in mod abuziv si demolate total sau partial restituirea in
natura se dispune pentru terenul liber si pentru constructiile ramase
nedemolate, urmand sa se respecte documentatiile de urbanism legal aprobate,
iar pentru constructiile demolate si terenurile ocupate masurile reparatorii se
stabilesc prin echivalent.
(2) In cazul in
care pe terenurile imobilelor preluate in mod abuziv s-au ridicat constructii,
persoana indreptatita poate obtine restituirea in natura a partii de teren
ramase libera, urmand sa se respecte documentatiile de urbanism legal aprobate.
(3) Se restituie
in natura terenurile pe care s-au ridicat constructii neautorizate in
conditiile legii dupa data de 1 ianuarie 1990, precum si constructii usoare sau
demontabile.
(4) In cazul
imobilelor preluate in mod abuziv si distruse ca urmare a unor calamitati
naturale persoana indreptatita beneficiaza de restituirea in natura pentru
terenul liber. Daca terenul nu este liber, masurile reparatorii pentru acesta
se stabilesc in echivalent.
(5) Dispozitiile
alin. (4) se aplica in mod corespunzator si imobilelor rechizitionate in baza
Legii nr. 139/1940 si distruse in timpul razboiului, daca nu au primit
despagubiri.
(6) Valoarea
corespunzatoare a constructiilor preluate in mod abuziv si demolate se
stabileste potrivit actelor normative in vigoare la data demolarii, actualizata
cu indicele inflatiei la data platii efective.
(7) Valoarea
terenurilor, precum si a constructiilor nedemolate preluate in mod abuziv, care
nu se pot restitui in natura, se stabileste potrivit actelor normative in
vigoare.
(8) In situatiile
prevazute la alin. (1), (2) si (4) masurile reparatorii in echivalent sunt cele
prevazute la art. 9 alin. (2), la alegerea persoanei indreptatite.
(9) In situatiile
prevazute la alin. (1), (2) si (4), pentru imobilele care aveau numai alta
destinatie decat aceea de locuinta masurile reparatorii prin echivalent se
stabilesc potrivit art. 9 alin. (2).
ART. 11
(1) Imobilele
expropriate si ale caror constructii nu au fost demolate se pot restitui
integral in natura persoanelor indreptatite, daca nu au fost instrainate, cu
respectarea dispozitiilor legale. Daca persoana indreptatita a primit o
despagubire, restituirea in natura este conditionata de rambursarea unei sume
reprezentand valoarea despagubirii primite, actualizata cu indicele inflatiei.
(2) In cazul in
care constructiile expropriate au fost demolate partial sau total, dar nu s-au
executat lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea, terenul liber se
restituie in natura cu constructiile ramase, iar pentru constructiile demolate
masurile reparatorii se stabilesc in echivalent. Daca persoana indreptatita a
primit o despagubire, restituirea este conditionata de rambursarea diferentei
dintre valoarea despagubirii primite si valoarea constructiilor demolate,
actualizata cu indicele inflatiei.
(3) In cazul in
care constructiile expropriate au fost integral demolate si lucrarile pentru
care s-a dispus exproprierea ocupa terenul partial, persoana indreptatita poate
obtine restituirea in natura a partii de teren ramase libera, pentru cea
ocupata de constructii noi si pentru cea necesara in vederea bunei utilizari a
acestora masurile reparatorii stabilindu-se in echivalent.
(4) In cazul in
care lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea ocupa functional intregul
teren afectat, masurile reparatorii se stabilesc in echivalent pentru intregul
imobil.
(5) Valoarea
constructiilor expropriate in vederea demolarii se stabileste potrivit actelor
normative in vigoare la data exproprierii si se actualizeaza cu indicele
inflatiei la data platii efective.
(6) Valoarea
terenurilor apartinand imobilelor expropriate in vederea demolarii se
stabileste potrivit actelor normative aplicabile la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
(7) In situatiile
prevazute la alin. (2), (3) si (4) valoarea masurilor reparatorii in echivalent
se stabileste prin scaderea valorii actualizate a despagubirilor primite pentru
teren, respectiv pentru constructii, din valoarea corespunzatoare a partii din
imobilul expropriat - teren si constructii - care nu se poate restitui in
natura, stabilita potrivit alin. (5) si (6).
(8) Pentru
situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4) masurile reparatorii prin
echivalent constau in acordarea de titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare sau in actiuni la societati comerciale
tranzactionate pe piata de capital, in functie de optiunea persoanei
indreptatite.
(9) In situatiile
prevazute la alin. (2), (3) si (4), pentru imobilele care aveau numai alta
destinatie decat aceea de locuinta masurile reparatorii prin echivalent se
stabilesc potrivit art. 9 alin. (2).
ART. 12
(1) In situatia
imobilelor preluate cu titlu valabil, detinute de stat, de o organizatie
cooperatista sau de orice alta persoana juridica, daca persoana indreptatita a
primit o despagubire, restituirea in natura este conditionata de rambursarea
unei sume reprezentand valoarea despagubirii primite, actualizata cu indicele
inflatiei.
(2) Persoana
indreptatita poate opta, in situatiile prevazute la alin. (1), in cazul in care
despagubirea primita nu a fost corespunzatoare valorii imobilului, pentru
completarea in echivalent a despagubirii de la valoarea actualizata cu indicele
inflatiei a despagubirii primite pana la valoarea corespunzatoare a imobilului.
(3) Valoarea
corespunzatoare pentru constructii se stabileste potrivit prevederilor art. 11
alin. (5), iar cea pentru teren se stabileste potrivit prevederilor art. 11
alin. (6).
(4) Masurile
reparatorii prin echivalent pentru situatiile prevazute la alin. (2) se
stabilesc prin acordarea de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in
procesul de privatizare sau in actiuni la societati comerciale tranzactionate
pe piata de capital, in functie de optiunea persoanei indreptatite.
ART. 13
(1) In cazul
imobilelor restituite prin procedurile administrative prevazute de prezenta
lege sau prin hotarare judecatoreasca sunt aplicabile prevederile privind
contractele de inchiriere cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte.
(2) Contractele
de inchiriere pentru imobilele restituite in natura, ocupate de misiunile
diplomatice, oficiile consulare, reprezentantele organizatiilor internationale
interguvernamentale acreditate in Romania si de personalul strain al acestora,
se prelungesc de drept pentru o perioada de 5 ani, cu renegocierea celorlalte
clauze ale contractului.
ART. 14
(1) Daca imobilul
prevazut la art. 13 alin. (1) face obiectul unui contract de concesiune,
locatie de gestiune, asociere in participatiune sau al unei operatiuni de
leasing, persoana indreptatita poate opta pentru restituirea in natura sau
pentru masuri reparatorii in echivalent.
(2) In situatia
optiunii pentru restituirea in natura persoana indreptatita se va subroga in drepturile
statului sau ale persoanei juridice detinatoare in contractele prevazute la
alin. (1), daca aceste contracte au fost incheiate potrivit legii.
ART. 15
(1) Contractele
de inchiriere prevazute la art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 se vor incheia pentru o perioada de 5 ani. In cazul in care chiriasului
i se pune la dispozitie o alta locuinta corespunzatoare, acesta este obligat sa
elibereze de indata locuinta ocupata.
(2) Neincheierea
noului contract de inchiriere in cazul prevazut la art. 9 si 10 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, cauzata de neintelegerea asupra
cuantumului chiriei cerute de proprietar sau de pretentia acestuia de
restrangere a suprafetei locative pentru persoanele prevazute la art. 32 alin.
(1) din aceeasi ordonanta, atrage prelungirea de drept a contractului de
inchiriere pana la incheierea noului contract.
(3) Pentru
chiriasii persoane fizice din imobilele restituite in natura, precum si pentru
cei din locuintele prevazute la art. 26 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999, ale caror venituri nete lunare pe membru de familie se
situeaza intre venitul mediu net lunar pe economie si dublul acestuia, nivelul
maxim al chiriei nu poate depasi 25% din venitul net lunar pe familie.
Dispozitiile art. 31 alin. (2) si ale art. 33 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 se aplica in mod corespunzator. In cazul in care chiria
astfel calculata este mai mica decat cea calculata potrivit art. 26-30 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, proprietarul este scutit de
impozitul pe teren si cladire, de impozitul pe chirie si este exonerat de
raspundere pentru obligatiile ce ii revin pe durata contractului de inchiriere
respectiv.
(4) Pentru
persoanele cu handicap, pentru persoanele prevazute in Legea nr. 42/1990 pentru
cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora,
ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din Decembrie
1989, in Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele
drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi si in Decretul-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor
deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, la efectuarea
schimbului obligatoriu prevazut la cap. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 locuinta oferita trebuie sa asigure conditii de
folosinta similare celor existente in locuinta detinuta.
(5) Chiriasii ale
caror contracte de inchiriere nu s-au reinnoit pentru motivele prevazute la
art. 14 alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 au prioritate la acordarea inlesnirilor prevazute de Legea locuintei
nr. 114/1996, republicata, precum si a celor prevazute de Legea nr. 152/1998
privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte.
ART. 16
(1) In situatia
imobilelor ocupate de unitati bugetare din invatamant, din sanatate, asezaminte
social-culturale sau de institutii publice, sedii ale partidelor politice legal
inregistrate, de misiuni diplomatice, oficii consulare, reprezentantele
organizatiilor internationale interguvernamentale acreditate in Romania, precum
si de personalul cu rang diplomatic al acestora, necesare in vederea
continuarii activitatilor de interes public, social-cultural sau obstesc,
fostilor proprietari li se acorda masuri reparatorii prin echivalent, in
conditiile prezentei legi.
(2) Ministerele
de resort, precum si celelalte institutii publice interesate vor propune, iar
Guvernul va stabili prin hotarare, imobilele care nu vor fi retrocedate in
natura si pentru care se acorda masuri reparatorii prin echivalent potrivit
alin. (1).
(3) In cazul in
care imobilul nu mai este necesar potrivit scopului legal stabilit, fostii
proprietari care beneficiaza de masuri reparatorii prin echivalent, in cazurile
prevazute la alin. (1), vor fi notificati pentru a opta in viitor pentru
restituirea in natura. In aceste cazuri persoanele beneficiare de masuri
reparatorii vor restitui sumele primite sau echivalentul bunurilor ori
serviciilor, actualizate cu rata inflatiei.
(4) Dispozitiile
alin. (1) si (2) nu se aplica imobilelor preluate fara titlu valabil.
(5) Litigiile se
solutioneaza potrivit dreptului comun, cu celeritate.
ART. 17
(1) Statul,
precum si institutiile publice, unitatile de invatamant sau asezamintele
social-culturale, care ocupa imobilul cu contract de inchiriere, au drept de
preemtiune la cumpararea acestuia.
(2) Acest drept
se poate exercita, sub sanctiunea decaderii, in termen de 90 de zile de la data
primirii notificarii privind intentia de vanzare.
(3) Notificarea
se face prin executorul judecatoresc, potrivit legii.
(4) Contractele
de vanzare-cumparare incheiate cu incalcarea dreptului de preemtiune sunt
lovite de nulitate.
ART. 18
Masurile
reparatorii se stabilesc numai in echivalent si in urmatoarele cazuri:
a) persoana
indreptatita era asociat la persoana juridica proprietara a imobilelor si a
activelor la data preluarii acestora in mod abuziv, cu exceptia cazului in care
persoana indreptatita era unic asociat sau persoanele indreptatite asociate
erau membri ai aceleiasi familii;
b) imobilul nu
mai exista la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cu exceptia imobilelor
distruse ca urmare a unor calamitati naturale;
c) imobilul a
fost transformat, astfel incat a devenit un imobil nou in raport cu cel
preluat, daca partile nu au convenit altfel;
d) imobilul a
fost instrainat fostului chirias cu respectarea dispozitiilor Legii nr.
112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia
de locuinte, trecute in proprietatea statului.
ART. 19
(1) Persoanele
care au primit despagubiri in conditiile Legii nr. 112/1995 pot solicita numai
restituirea in natura, cu obligatia returnarii sumei reprezentand despagubirea
primita, actualizata cu indicele inflatiei, daca imobilul nu a fost vandut pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) In cazul in
care persoana indreptatita a optat pentru despagubiri si imobilul a fost vandut
cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995 pana la data intrarii in vigoare
a prezentei legi, persoana indreptatita are dreptul la masuri reparatorii prin
echivalent pentru valoarea corespunzatoare a intregului imobil, teren si
constructii. Daca persoanele indreptatite au primit despagubiri, ele au dreptul
la diferenta dintre valoarea incasata, actualizata cu indicele inflatiei, si
valoarea corespunzatoare a imobilului, care se acopera prin acordarea de
titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau
prin actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de capital, in
functie de optiunea persoanei fizice sau juridice indreptatite. Daca persoanei
indreptatite i s-a stabilit despagubirea potrivit prevederilor Legii nr.
112/1995 si nu a incasat-o, valoarea astfel stabilita i se va acorda in
despagubiri banesti, iar diferenta pana la valoarea corespunzatoare a
imobilului se va acoperi prin acordarea de titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare sau prin actiuni la societati comerciale
tranzactionate pe piata de capital, in functie de optiunea acesteia.
(3) In cazul in
care valoarea despagubirii nu a fost inca stabilita potrivit prevederilor Legii
nr. 112/1995, calculul si plata masurilor reparatorii se vor stabili potrivit
alin. (2).
(4) Persoanele
indreptatite care nu au formulat cereri potrivit prevederilor Legii nr.
112/1995, precum si cele ale caror cereri au fost respinse ori nu au fost
solutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi au dreptul de a
formula o asemenea cerere in conditiile prezentei legi.
CAP. 3
Proceduri de
restituire
ART. 20
(1) Imobilele -
terenuri si constructii - preluate in mod abuziv, indiferent de destinatie,
care sunt detinute la data intrarii in vigoare a prezentei legi de o regie
autonoma, o societate sau companie nationala, o societate comerciala la care
statul sau o autoritate a administratiei publice centrale sau locale este
actionar ori asociat majoritar, de o organizatie cooperatista sau de orice alta
persoana juridica, vor fi restituite persoanei indreptatite, in natura, prin
decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata a organelor de conducere ale
unitatii detinatoare.
(2) Prevederile
alin. (1) sunt aplicabile si in cazul in care statul sau o autoritate publica
centrala sau locala ori o organizatie cooperatista este actionar sau asociat
minoritar al unitatii care detine imobilul, daca valoarea actiunilor sau
partilor sociale detinute este mai mare sau egala cu valoarea corespunzatoare a
imobilului a carui restituire in natura este ceruta.
(3) In cazul
primariilor restituirea in natura sau prin echivalent catre persoana
indreptatita se face prin dispozitia motivata a primarilor, respectiv a
primarului general al municipiului Bucuresti.
(4) Prin exceptie
de la dispozitiile alin. (1) si (2), in cazul bunurilor detinute de o
organizatie cooperatista, persoana indreptatita poate opta si pentru masuri
reparatorii prin echivalent constand in compensare cu alte bunuri ori servicii
sau despagubiri banesti.
ART. 21
(1) Persoana
indreptatita va notifica in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi persoana juridica detinatoare, solicitand restituirea in natura
a imobilului. In cazul in care sunt solicitate mai multe imobile, se va face
cate o notificare pentru fiecare imobil.
(2) Notificarea
va cuprinde denumirea si adresa persoanei notificate, elementele de
identificare a persoanei indreptatite, elementele de identificare a bunului
imobil solicitat, precum si valoarea estimata a acestuia.
(3) Notificarea
va fi comunicata prin executorul judecatoresc de pe langa judecatoria in a
carei circumscriptie teritoriala se afla imobilul solicitat sau in a carei
circumscriptie isi are sediul persoana juridica detinatoare a imobilului.
Executorul judecatoresc va inregistra notificarea si o va comunica persoanei
notificate in termen de 7 zile de la data inregistrarii.
(4) Notificarea
inregistrata face dovada deplina in fata oricaror autoritati, persoane fizice
sau juridice, a respectarii termenului prevazut la alin. (1), chiar daca a fost
adresata altei unitati decat cea care detine imobilul.
(5) Nerespectarea
termenului de 6 luni prevazut pentru trimiterea notificarii atrage pierderea
dreptului de a solicita in justitie masuri reparatorii in natura sau prin
echivalent.
ART. 22
Actele
doveditoare ale dreptului de proprietate, precum si, in cazul mostenitorilor,
cele care atesta aceasta calitate vor fi depuse ca anexe la notificare o data
cu aceasta sau in termen de cel mult 18 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
ART. 23
(1) In termen de
60 de zile de la inregistrarea notificarii sau, dupa caz, de la data depunerii
actelor doveditoare potrivit art. 22 unitatea detinatoare este obligata sa se
pronunte, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, asupra cererii
de restituire in natura.
(2) Persoana
indreptatita are dreptul sa sustina in fata organelor de conducere ale unitatii
detinatoare cererea de restituire in natura. In acest scop ea va fi invitata in
scris, in timp util, sa ia parte la lucrarile organului de conducere al
unitatii detinatoare.
(3) Decizia sau,
dupa caz, dispozitia motivata se comunica persoanei indreptatite in termen de
cel mult 10 zile de la data adoptarii.
(4) Decizia sau,
dupa caz, dispozitia de aprobare a restituirii in natura a imobilului face
dovada proprietatii persoanei indreptatite asupra acestuia, are forta probanta
a unui inscris autentic si constituie titlu executoriu pentru punerea in
posesie, dupa indeplinirea formalitatilor de publicitate imobiliara.
(5) Decizia sau,
dupa caz, dispozitia prevazuta la alin. (4) trebuie pusa in executare in termen
de 3 ani de la data primirii ei de catre persoana indreptatita.
(6) Prevederile
alin. (1)-(5) sunt aplicabile si dispozitiilor emise de primari potrivit art.
20 alin. (3).
ART. 24
(1) Daca
restituirea in natura nu este aprobata sau nu este posibila, dupa caz,
detinatorul imobilului este obligat ca, prin decizie sau, dupa caz, prin
dispozitie motivata, in termenul prevazut la art. 23 alin. (1) sa faca
persoanei indreptatite o oferta de restituire prin echivalent, corespunzatoare
valorii imobilului.
(2) In cazul
imobilelor cu destinatia de locuinte, daca restituirea in natura nu este
posibila, oferta de restituire prin echivalent se poate face sub forma unor
despagubiri banesti. Persoana indreptatita poate opta pentru celelalte forme de
restituire prin echivalent, corespunzatoare valorii imobilului.
(3) In termen de
60 de zile de la primirea ofertei persoana indreptatita este obligata sa
raspunda in scris daca accepta sau refuza oferta. Lipsa raspunsului scris
echivaleaza cu neacceptarea ofertei.
(4) Daca oferta
acceptata consta in bunuri imobile, sunt aplicabile prevederile art. 23 alin.
(4).
(5) Daca oferta
acceptata consta in bunuri mobile sau servicii, sunt aplicabile dispozitiile
dreptului comun in materie, dupa caz.
(6) Daca oferta
acceptata consta in titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul
de privatizare sau, dupa caz, in actiuni, persoana indreptatita va urma
procedura prevazuta la cap. IV.
(7) Daca oferta
este refuzata potrivit alin. (3), persoana indreptatita poate ataca in justitie
decizia prevazuta la alin. (1) in termen de 30 de zile de la data comunicarii
acesteia.
(8) Competenta de
solutionare revine sectiei civile a tribunalului in a carui circumscriptie
teritoriala se afla sediul unitatii detinatoare. Hotararea tribunalului este
supusa cailor legale de atac.
ART. 25
(1) Dispozitiile
art. 23 sunt aplicabile si in situatia in care persoana juridica notificata
detine numai in parte bunurile imobile solicitate. In aceasta situatie persoana
juridica detinatoare va emite decizia motivata de retrocedare numai pentru
partea din imobil pe care o detine.
(2) Persoana
juridica notificata va comunica persoanei indreptatite toate datele privind
persoana fizica sau juridica detinatoare a celeilalte parti din imobilul
solicitat. Totodata va anexa la comunicare si copii de pe actele de transfer al
dreptului de proprietate sau, dupa caz, de administrare. In cazul in care nu
detine aceste date persoana juridica notificata va comunica acest fapt
persoanei indreptatite.
(3) Comunicarea
prevazuta la alin. (2) si, dupa caz, actele anexate vor fi transmise persoanei
indreptatite prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
(4) Termenul de 6
luni prevazut la art. 21 alin. (1) curge in acest caz de la data primirii
comunicarii prevazute la alin. (3).
(5) Dispozitiile
alin. (2), (3) si (4) se aplica in mod corespunzator si in cazul in care
unitatea notificata nu detine nici macar in parte imobilul solicitat, dar
comunica persoanei indreptatite datele de identificare a unitatii detinatoare.
(6) Dispozitiile
art. 24 se aplica in mod corespunzator.
ART. 26
(1) In cazul in
care persoana indreptatita nu cunoaste detinatorul bunului imobil solicitat,
notificarea se va trimite primariei in a carei raza se afla imobilul, respectiv
Primariei Municipiului Bucuresti. Termenul de 6 luni prevazut la art. 21 alin.
(1) curge, dupa caz, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de la
data primirii comunicarii prevazute la art. 25 alin. (3).
(2) In termen de
30 de zile primaria notificata este obligata sa identifice unitatea detinatoare
si sa comunice persoanei indreptatite elementele de identificare a acesteia.
(3) In cazul in
care unitatea detinatoare nu a fost identificata, persoana indreptatita poate
chema in judecata statul, prin Ministerul Finantelor Publice, in termen de 90
de zile de la data la care a expirat termenul prevazut la alin. (1), daca nu a
primit comunicarea din partea primariei, sau de la data comunicarii, solicitand
restituirea in natura sau, dupa caz, masuri reparatorii prin echivalent in
formele prevazute de prezenta lege.
ART. 27
(1) Pentru
imobilele preluate cu titlu valabil, evidentiate in patrimoniul unei societati
comerciale privatizate cu respectarea dispozitiilor legale, persoana
indreptatita are dreptul la masuri reparatorii prin echivalent, constand in bunuri
ori servicii, actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de
capital sau titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de
privatizare, corespunzatoare valorii imobilelor solicitate.
(2) Notificarea
prin care se solicita restituirea potrivit alin. (1) se adreseaza institutiei
publice implicate care a efectuat privatizarea - Autoritatea pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului (fostul Fond al Proprietatii de
Stat), ministerul de resort, autoritatea administratiei publice locale - in a
carei raza este sau era situat imobilul, indiferent de valoarea acestuia.
(3) In situatia
bunurilor imobile preluate cu titlu valabil, instrainate sub orice forma din
patrimoniul administratiei publice centrale sau locale, persoana indreptatita
va notifica organele de conducere ale acesteia. In acest caz masurile
reparatorii in echivalent sunt cele prevazute la art. 9 alin. (2), la alegerea
persoanei indreptatite.
(4) Pentru
imobilele preluate cu titlu valabil, care au fost detinute de o organizatie
cooperatista si au fost instrainate de aceasta cu respectarea legii, persoana
indreptatita are dreptul la masuri reparatorii in echivalent constand in bunuri
ori servicii sau despagubiri banesti. Notificarea se adreseaza organizatiei
cooperatiste care a detinut imobilul, indiferent de valoarea acestuia.
ART. 28
(1) In termen de
60 de zile de la data primirii cererii persoanei indreptatite organele de
conducere ale institutiei publice implicate in privatizare, prevazuta la art.
27 alin. (2), respectiv ale organizatiei cooperatiste prevazute la art. 27
alin. (4), vor stabili prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata
valoarea si modalitatea masurilor reparatorii corespunzatoare convenite prin
negociere.
(2) Termenul de
60 de zile prevazut la alin. (1) poate fi prelungit numai la cererea persoanei
indreptatite, in vederea completarii dovezilor necesare, sau in caz de
imposibilitate a prezentarii persoanei indreptatite, dovedita cu inscrisuri.
Prelungirea termenului in vederea completarii dovezilor necesare nu poate
depasi 18 luni de la data inregistrarii notificarii, sub sanctiunea
solutionarii cererii pe baza actelor doveditoare existente la dosar.
ART. 29
Decizia sau, dupa
caz, dispozitia motivata a organului de conducere al institutiei publice
implicate in privatizare, respectiv al organizatiei cooperatiste, se va emite
pe baza avizului organelor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice si
se va comunica persoanei indreptatite in termen de 15 zile de la data
adoptarii. Dispozitiile art. 23 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice vor emite avizul, cu
respectarea conditiilor de fond si de forma prevazute de prezenta lege.
ART. 30
(1) In termen de
6 luni de la primirea deciziei sau, dupa caz, a dispozitiei motivate care
confera dreptul de a primi titluri de valoare nominala folosite exclusiv in
procesul de privatizare persoana indreptatita este obligata sa solicite
Ministerului Finantelor Publice eliberarea acestor titluri, sub sanctiunea
diminuarii valorii stabilite cu 10% in caz de intarziere.
(2) In termen de
3 luni de la primirea cererii persoanei indreptatite Ministerul Finantelor
Publice este obligat sa elibereze titlurile de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare, garantate de stat, sub sanctiunea platii
unor penalitati de intarziere de 0,1% pe zi din valoarea sumei totale.
ART. 31
(1) Daca in
termenul stabilit la art. 28 alin. (1) nu s-a convenit asupra valorii
corespunzatoare si asupra modalitatilor de acordare a masurilor reparatorii, se
va incheia un proces-verbal de divergenta.
(2) In termen de
6 luni de la data procesului-verbal de divergenta persoana indreptatita se
poate adresa sectiei civile a tribunalului in a carui circumscriptie
teritoriala se afla sediul persoanei juridice cu care este in litigiu, sub
sanctiunea pierderii dreptului la masurile reparatorii prevazute de prezenta
lege.
(3) Cererea se va
judeca cu celeritate. La primirea cererii se va fixa un prim termen cu citarea
partilor in camera de consiliu, la care se va dispune efectuarea unei expertize
avand ca obiect stabilirea valorii corespunzatoare a imobilului in vederea
acordarii masurilor reparatorii prin echivalent si se va desemna un expert
tehnic sau contabil, dupa caz. Valoarea corespunzatoare a imobilului va fi
stabilita numai pe baza de expertiza, care va tine seama si de sarcinile
bunului, atat la preluare, cat si la restituire.
(4) Daca persoana
indreptatita opteaza prin cerere pentru titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare, va fi citat in cauza si Ministerul
Finantelor Publice.
(5) Hotararea
tribunalului este supusa cailor legale de atac.
(6) In cazul in
care persoana indreptatita a optat in cererea adresata justitiei pentru
actiuni, prin hotarare judecatoreasca instanta va constata valoarea
corespunzatoare stabilita prin expertiza si va obliga institutia publica
implicata in privatizare sa emita o decizie sau, dupa caz, o dispozitie
motivata in temeiul careia persoana indreptatita va primi actiuni.
(7) Daca persoana
indreptatita a optat in cerere pentru titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare, prin hotarare judecatoreasca instanta va
constata valoarea corespunzatoare stabilita prin expertiza si va obliga
Ministerul Finantelor Publice sa emita titlurile respective.
ART. 32
(1) Persoanele
care aveau calitatea de asociat al persoanelor juridice nationalizate prin
Legea nr. 119/1948 sau prin alte acte normative au dreptul la masuri
reparatorii constand in actiuni acordate cu precadere la societatea comerciala
care a preluat patrimoniul persoanei juridice nationalizate sau cu prioritate
la o alta societate comerciala tranzactionata pe piata de capital.
(2) De
prevederile alin. (1) nu beneficiaza persoanele fizice sau juridice care au
primit despagubiri pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in
conditiile art. 5.
(3) Actiunile se
vor acorda, la cererea persoanei indreptatite, de catre institutia publica
implicata in privatizarea societatii comerciale mentionate la alin. (1).
(4) Recalcularea
valorii actiunilor se face de catre institutia publica implicata in privatizare
in baza valorii activului net din ultimul bilant contabil, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, sau inregistrat la registrul
comertului inaintea nationalizarii, cu utilizarea coeficientului de actualizare
stabilit de Banca Nationala a Romaniei si a indicelui inflatiei stabilit de
Institutul National de Statistica si Studii Economice.
(5) In termen de
30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Banca Nationala a
Romaniei va stabili coeficientul de actualizare a valorii leului de la data de
11 iunie 1948 pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(6) In termen de
60 de zile de la data primirii cererii persoanei indreptatite sau in termenul
prelungit conform art. 28 institutia publica implicata in privatizare va
stabili prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata valoarea
recalculata a actiunilor.
(7) Daca persoana
indreptatita solicita actiuni, institutia publica implicata in privatizare va
stabili in urma negocierii, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie
motivata, societatile comerciale si numarul de actiuni corespunzatoare valorii
recalculate.
(8) Persoana indreptatita
poate negocia cu institutia publica implicata in privatizare si alte forme de
masuri reparatorii in echivalent.
ART. 33
(1) In situatia
imobilelor pentru care la art. 10 si 11 a fost stabilita restituirea in
echivalent persoana indreptatita adreseaza notificarea prevazuta la art. 21
alin. (1) primariei in a carei raza s-a aflat imobilul, respectiv Primariei
Municipiului Bucuresti.
(2) Masurile
reparatorii in echivalent se stabilesc prin dispozitie motivata a primarului,
respectiv a primarului general al municipiului Bucuresti, cu avizul organelor
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, dat in urma verificarii
conditiilor de fond si de forma prevazute de prezenta lege.
(3) Dispozitiile
art. 21-26 se aplica in mod corespunzator.
CAP. 4
Masuri
reparatorii prin echivalent sub forma de titluri de valoare nominala sau de
actiuni
ART. 34
(1) In termen de
30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Ministerul
Finantelor Publice Publice va elabora norme metodologice privind emiterea,
inregistrarea si utilizarea titlurilor de valoare nominala.
(2) Titlurile de
valoare nominala emise de Ministerul Finantelor Publice conform art. 30 alin.
(2) pot circula pe piata si pot fi folosite exclusiv in procesul de
privatizare.
(3) Institutiile
publice implicate in privatizare, precum si Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului (fostul Fond al Proprietatii de Stat)
sunt obligate sa primeasca in plata titlurile de valoare nominala prevazute la
alin. (2) pentru cumpararea de actiuni si active ale societatilor comerciale in
curs de privatizare.
(4) Termenul de
valorificare a titlurilor de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de
privatizare este de cel mult 7 ani de la data emisiunii titlului, la valoarea
actualizata in raport cu indicele inflatiei.
ART. 35
(1) In cazul in
care masurile reparatorii in echivalent se fac prin actiuni persoana
indreptatita se adreseaza uneia dintre institutiile publice implicate in
privatizare, prevazute la art. 27 alin. (2), cu o cerere, in termen de 60 de
zile de la primirea deciziei sau, dupa caz, a dispozitiei motivate.
(2) Institutia
publica implicata in privatizare este obligata ca in termen de 60 de zile de la
data primirii cererii sa invite persoana indreptatita pentru a negocia masurile
reparatorii in echivalent.
CAP. 5
Masuri
reparatorii prin echivalent sub forma de despagubiri banesti
ART. 36
(1) Despagubirile
banesti se acorda conform prevederilor prezentului capitol.
(2) Notificarile
prin care persoana indreptatita solicita acordarea de despagubiri banesti sau
opteaza pentru despagubiri banesti se adreseaza prefecturii in a carei raza se
afla ori s-a aflat imobilul preluat abuziv, in termenul si in conditiile
reglementate de art. 21.
(3) In cazul in
care persoana indreptatita a solicitat restituirea in natura, dar aceasta nu a
fost aprobata sau nu este posibila, potrivit legii, unitatea detinatoare sau,
dupa caz, primaria va transmite decizia, respectiv dispozitia privind oferta de
acordare a despagubirilor banesti, prefecturii in a carei raza acestea isi au
sediul, in termen de 60 de zile de la primirea notificarii. Daca valoarea imobilului
s-a stabilit prin expertiza, se va anexa si o copie de pe expertiza, iar daca
oferta nu a fost acceptata si persoana indreptatita s-a adresat instantei, se
va face aceasta mentiune.
(4) In cazul in
care nu s-a efectuat o expertiza pentru stabilirea valorii imobilului, decizia
sau, dupa caz, dispozitia mentionata la alin. (2) va cuprinde in mod
obligatoriu valoarea estimativa a acestuia.
ART. 37
Dupa
centralizarea notificarilor si a ofertelor de acordare a despagubirilor banesti
prefecturile vor transmite centralizatoarele, impreuna cu materialele primite,
Ministerului Finantelor Publice.
ART. 38
Pentru evaluarea
despagubirilor banesti care urmeaza sa fie acordate persoanelor indreptatite,
in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi se va
constitui prin decizie a primului-ministru o comisie interministeriala formata
din 2-3 reprezentanti ai Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, Ministerului Finantelor Publice si Ministerului Administratiei
Publice.
ART. 39
Secretariatul
comisiei interministeriale se asigura de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
ART. 40
Pe baza evaluarii
despagubirilor banesti, in termen de un an de la expirarea termenului de 6 luni
prevazut de lege pentru depunerea notificarilor, prin lege speciala se vor
reglementa modalitatile, cuantumul si procedurile de acordare a despagubirilor
banesti, care pot fi plafonate.
CAP. 6
Dispozitii
tranzitorii si finale
ART. 41
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi
atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, administrativa, civila sau penala.
ART. 42
(1) Distrugerile
si degradarile cauzate imobilelor care fac obiectul prezentei legi dupa
intrarea in vigoare a acesteia si pana in momentul predarii efective catre
persoana indreptatita cad in sarcina detinatorului imobilului.
(2) Detinatorul
imobilului, in prezenta persoanei indreptatite, va incheia un proces-verbal
privind starea de fapt a imobilului, in termen de cel mult 15 zile de la data
solicitarii.
(3) In cazul
nerespectarii de catre detinatorul imobilului a termenului prevazut la alin.
(2), persoana indreptatita se poate adresa executorului judecatoresc, care va
intocmi procesul-verbal privind situatia reala a imobilului.
(4) In vederea
recuperarii cheltuielilor suportate de persoana indreptatita pentru intocmirea
procesului-verbal privind situatia de fapt a imobilului prin executorul
judecatoresc copia legalizata de pe procesul-verbal constituie titlu executoriu
impotriva detinatorului imobilului.
ART. 43
(1) Imobilele
care in urma procedurilor prevazute la cap. III nu se restituie persoanelor
indreptatite raman in administrarea detinatorilor actuali.
(2) Imobilele cu
alta destinatie decat cea de locuinta, prevazute la alin. (1), se pot instraina
potrivit legislatiei in vigoare. Detinatorii cu titlu valabil la data intrarii
in vigoare a prezentei legi au drept de preemtiune.
(3) Imobilele cu
destinatia de locuinte, prevazute la alin. (1), pot fi instrainate potrivit
legislatiei in vigoare, chiriasii avand drept de preemtiune.
(4) Sumele
incasate ca urmare a vanzarii imobilelor prevazute la alin. (3) vor alimenta
fondul prevazut la art. 13 alin. 6 din Legea nr. 112/1995.
ART. 44
(1) Chiriasii
carora, in temeiul prevederilor art. 9 alin. 1-4 din Legea nr. 112/1995, li
s-au vandut, cu respectarea prevederilor acestei legi, apartamentele in care
locuiau au dreptul sa le instraineze sub orice forma inainte de implinirea
termenului de 10 ani de la data cumpararii numai persoanei indreptatite, fost
proprietar al acelei locuinte.
(2) Pretul
vanzarii nu poate fi mai mare decat valoarea actualizata a pretului platit de
chirias la cumpararea locuintei in baza Legii nr. 112/1995, cu exceptia
situatiilor cand partile convin altfel.
(3) In termen de
90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi persoana
indreptatita trebuie sa notifice chiriasului dobanditor intentia de a cumpara
locuinta si adresa unde poate fi gasita.
(4) Persoana
indreptatita care a primit despagubiri banesti pentru imobil este obligata sa
restituie statului, daca este cazul, diferenta dintre valoarea despagubirilor
primite si pretul de cumparare platit fostului chirias, actualizate.
ART. 45
(1) Persoanele carora li s-a restituit in
natura un imobil cu destinatia de locuinta si care detin cu chirie in aceeasi
localitate o locuinta din fondul locativ de stat sunt obligate sa puna la
dispozitie primariei aceasta locuinta la data mutarii efective in imobilul
restituit. Locuintele din fondul locativ de stat eliberate se constituie
intr-un fond locativ special destinat chiriasilor din imobilele restituite
fostilor proprietari.
(2) Familiilor cu
mijloace financiare situate sub nivelul venitului minim pe economie,
invalizilor, pensionarilor si persoanelor cu handicap li se vor asigura
locuinte sociale construite dintr-un fond constituit in cota de 2% din sumele
obtinute din privatizare si care va fi prevazut anual in legea bugetului de
stat.
ART. 46
(1) Actele
juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul procesului de
privatizare, avand ca obiect imobile care cad sub incidenta prevederilor
prezentei legi, sunt valabile daca au fost incheiate cu respectarea legilor in
vigoare la data instrainarii.
(2) Actele
juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul procesului de
privatizare, avand ca obiect imobile preluate fara titlu valabil, sunt lovite
de nulitate absoluta, in afara de cazul in care actul a fost incheiat cu buna-credinta.
(3) Actele
juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul procesului de
privatizare, avand ca obiect imobilele prevazute la art. 2 alin. (1) lit. b),
sunt lovite de nulitate absoluta, buna-credinta neputand fi invocata in aceste cazuri.
(4) Actele
juridice de instrainare, inclusiv cele intocmite in cadrul procesului de
privatizare, avand ca obiect imobile preluate cu titlu valabil, sunt lovite de
nulitate absoluta daca au fost incheiate cu incalcarea dispozitiilor imperative
ale legilor in vigoare la data instrainarii.
(5) Prin derogare
de la dreptul comun, indiferent de cauza de nulitate, dreptul la actiune se
prescrie in termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
ART. 47
(1) Prevederile
prezentei legi sunt aplicabile si in cazul actiunilor in curs de judecata,
persoana indreptatita putand alege calea acestei legi, renuntand la judecarea
cauzei sau solicitand suspendarea cauzei.
(2) In cazul
actiunilor formulate potrivit art. 46 si 48, procedura de restituire inceputa
in temeiul prezentei legi este suspendata pana la solutionarea acelor actiuni
prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Persoana indreptatita
va instiinta de indata persoana notificata, potrivit art. 21 alin. (1).
(3) In cazul in
care persoanei indreptatite i s-a respins, prin hotarare judecatoreasca
definitiva si irevocabila, actiunea privind restituirea in natura a bunului
solicitat, termenul de notificare prevazut la art. 21 alin. (1) curge de la
data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti.
ART. 48
Persoanele
indreptatite, precum si persoanele vatamate intr-un drept al lor, carora pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi li s-au respins, prin hotarari
judecatoresti definitive si irevocabile, actiunile avand ca obiect bunuri
preluate in mod abuziv de stat, de organizatii cooperatiste sau de orice alte
persoane juridice, pot solicita, indiferent de natura solutiilor pronuntate,
masuri reparatorii in natura sau prin echivalent, in conditiile prezentei legi.
ART. 49
(1) Chiriasii au
dreptul la despagubire pentru sporul de valoare adus imobilelor cu destinatia
de locuinta prin imbunatatirile necesare si utile.
(2) In cazul in
care imobilul care se restituie a fost preluat cu titlu valabil, obligatia de
despagubire prevazuta la alin. (1) revine persoanei indreptatite.
(3) In cazul in
care imobilul care se restituie a fost preluat fara titlu valabil, obligatia de
despagubire revine statului sau unitatii detinatoare.
(4) Valoarea
despagubirilor prevazute la alin. (1) se stabileste pe baza de expertiza.
(5) Prin
imbunatatiri, in sensul prezentei legi, se intelege cheltuielile necesare si
utile. Cuantumul despagubirilor se stabileste la valoarea actualizata a cheltuielilor,
scazandu-se gradul de uzura al imbunatatirilor, in raport cu durata de viata
normala a acestora, care se suporta de chiriasi.
ART. 50
Secretarii
unitatilor administrativ-teritoriale vor lua masuri pentru conservarea tuturor
dosarelor constituite de comisiile de aplicare a Legii nr. 112/1995, vor
elibera, la cerere, copii de pe actele existente la dosar si vor da relatiile
solicitate de persoanele indreptatite.
ART. 51
Cererile sau
actiunile in justitie, precum si transcrierea sau intabularea titlurilor de
proprietate, legate de aplicarea prevederilor prezentei legi si de bunurile
care fac obiectul acesteia, sunt scutite de taxe de timbru.
ART. 52
La data intrarii
in vigoare a prezentei legi se abroga orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a
fost adoptata de Senat in sedinta din 14 noiembrie 2000, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a
fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16 ianuarie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand acordurile incheiate de Romania cu alte state
privind reglementarea problemelor financiare in suspensie
a) Acord intre
Romania si Republica Austria, semnat la Bucuresti la 3 iulie 1963, intrat in
vigoare la 27 aprilie 1965, ratificat prin Decretul nr. 784 din 31 decembrie
1963, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 25 din 31 decembrie 1963;
b) Acord intre
Guvernul Romaniei, pe de o parte, si Guvernul Regatului Belgiei si Marelui
Ducat de Luxemburg, pe de alta parte, semnat la Bucuresti la 13 noiembrie 1970,
intrat in vigoare la 9 septembrie 1971, aprobat prin H.C.M. nr. 197 din 2
martie 1971;
c) Acord intre
Romania si Regatul Danemarcei, semnat la Bucuresti la 17 martie 1960, intrat in
vigoare la 12 septembrie 1960, ratificat prin Decretul nr. 173/1960, publicat
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 8 din 17 iunie 1960;
d) Acord intre
Romania si Republica Franceza, semnat la Bucuresti la 9 februarie 1959, intrat
in vigoare la data semnarii, ratificat prin H.C.M. nr. 353 din 25 martie 1959;
e) Acord intre
Romania si Grecia, semnat la Atena la 2 septembrie 1966, intrat in vigoare la
data semnarii, ratificat prin Decretul nr. 956 din 30 noiembrie 1966, publicat
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 76 din 6 decembrie 1966;
f) Acord intre
Romania si Guvernul Italiei, semnat la Roma la 23 ianuarie 1968, intrat in
vigoare la 7 martie 1972, ratificat prin Decretul nr. 569 din 4 iulie 1968, publicat
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 91 din 10 iulie 1968;
g) Acord intre
Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de
Nord, semnat la Londra la 10 noiembrie 1960, intrat in vigoare la data
semnarii;
h) Acord intre
Romania si Regatul Norvegiei, semnat la Bucuresti la 21 mai 1964, intrat in
vigoare la 5 aprilie 1966, ratificat prin Decretul nr. 425 din 5 iulie 1965,
publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 22 din 9 iulie 1965;
i) Acord intre
Guvernul Romaniei si Guvernul Regal al Olandei, semnat la Haga la 8 mai 1967,
intrat in vigoare la 31 iulie 1967, aprobat prin H.C.M. nr. 1.645 din 13 iulie
1967;
j) Acord intre
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Turcia, semnat la Bucuresti la 22
iunie 1965, intrat in vigoare la 15 martie 1967, ratificat prin Decretul nr.
623 din 19 august 1965, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 28 din 20
august 1965;
k) Acord intre
Guvernul Romaniei si Guvernul Canadei, semnat la Ottawa la 13 iulie 1971,
intrat in vigoare la 14 decembrie 1971, ratificat prin Decretul nr. 373 din 18
octombrie 1971, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 136 din 27
octombrie 1971;
l) Acord intre
Romania si Statele Unite ale Americii, semnat la Washington la 30 martie 1960,
intrat in vigoare la data semnarii;
m) orice alte
asemenea acorduri incheiate de Romania cu alte state privind reglementarea
problemelor financiare in suspensie.
--------