T - ZONA TRANSPORTURILOR.

 

GENERALITĂȚI: CARACTERUL ZONEI.

 

Întrucât aspectul general al municipiului este puternic influențat de imaginile oferite către principalele căi de acces rutier și feroviar, ca și de legătura dintre aeroport și centrul localității, se va acorda o atenție sporită considerentelor estetice în acordarea autorizațiilor de construire pentru subzonele de transporturi.

 

Aspectul oferit de spațiul aferent căii ferate, constituind o carte de vizită pentru Municipiu, va fi necesar să facă obiectul unui studiu de ansamblu și a unor programe de ameliorare, în condițiile prezentului regulament, pentru întreg traseul căilor de acces în oraș, cuprins între gări și linia de centură, precum și pe tot traseul acesteia.

 

Totodată, având în vedere poluarea fonică a locuințelor, cauzată de distanța redusă a acestora față de linia ferată, va fi necesar ca, în sectoarele în care această distanță este sub 15 metri, să fie realizate ziduri antifonice sau construcții cu același rol, pe baza unor studii de specialitate.

 

Zona transporturilor se compune din următoarele subzone:

T1 -   Subzona transporturilor rutiere:

          T1a - unități de transporturi izolate;

          T1b - unități de transfer.

T2 -   Subzona transporturilor feroviare.

T3 -   Subzona transporturilor aeriene.

 

 

SECȚIUNEA I : UTILIZARE FUNCȚIONALĂ.

 

ARTICOLUL 1 - UTILIZĂRI ADMISE.

 

T1    -          activități legate de transporturi la distanță pe căi rutiere pentru călători și mărfuri:

T1a  - autogări și alte construcții și amenajări pentru gararea și întreținerea mijloacelor de transport rutiere cu tonaj și gabarit admis pe străzile din Municipiu, pentru  transportul de călători și mărfuri, precum și serviciile anexe aferente;

T1b  - construcții și amenajări pentru gararea și întreținerea mijloacelor de transport greu rutier și pentru transferul mărfurilor transportate în mijloace de transport cu tonaj și gabarit care nu sunt admise în localitate, instalații tehnice de transfer, precum  și serviciile anexe aferente, parcaje, garaje;

-         construcții și amenajări pentru depozitarea, reambalarea și expedierea produselor transportate, spații și construcții de expunere și comercializare a produselor pentru comerțul en-gros și pentru comerțul en-detail numai cu mărfuri care nu pot fi transportate la domiciliu cu automobilul personal (elemente de construcție și finisaj, mobilier, ambarcațiuni și diverse alte produse pentru întreținerea grădinilor, camping etc.)

-         servicii pentru transportatorii în tranzit: birouri, telecomunicații, moteluri,      restaurante, destindere;

-         vamă;

-         unități de producție și asamblare.

 

T2  -    stații de călători, de mărfuri și de triaj cu instalații, construcții, depozite și amenajări necesare funcționării serviciilor feroviare;

-         servicii publice și de interes general compatibile cu funcționarea serviciilor feroviare;

-         amenajări, lucrări de terasamente și infrastructură, spații necesare funcțional și pentru asigurarea securității transportului feroviar;

-         lucrări de protecție împotriva poluării (ziduri antifonice etc.).

 

T3 - aeroporturi, instalații, construcții, depozite și amenajări necesare funcționării serviciilor de transporturi aeriene pentru bunuri și persoane;

-         instalații specifice de dirijare și protecție;

-         servicii publice și de interes general compatibile cu funcționarea serviciilor de transporturi aeriene;

-         lucrări de terasamente și infrastructură necesare funcțional.

 

T1 + T2 + T3 - Spații verzi amenajate pe suprafețele libere rezultate din modul de organizare                          a incintelor, necesare îmbunătățirii calității mediului și aspectului peisagistic;

-        parcaje pentru salariați și pentru călători.

 

ARTICOLUL 2 - UTILIZĂRI ADMISE CU CONDIȚIONĂRI.

 

T1 + T2 + T3 – pentru toate construcțiile, instalațiile și amenajările aferente se vor obține avizele / acordurile de protecție specificate prin R.G.U. și legislația în vigoare.

-        spațiile de parcare se vor dimensiona  și amplasa conform prevederilor din:

-         R.G.U. - art. 33 și Anexa Nr. 5:

-        normativul pentru proiectarea parcajelor de autoturisme în localități urbane – Indicativ P 132-93;

-        normativul pentru proiectarea, execuția, exploatarea și postutilizarea parcajelor etajate pentru autoturisme – indicativ NP 24 – 1997;

-      parcajele publice vor fi plantate și înconjurate de gard viu de minim 1,20 m  înălțime.

 

T1  -   lucrările, construcțiile, amenajările amplasate în zonele de protecție ale drumurilor  

            publice trebuie:

-         să nu prezinte riscuri în realizare sau exploatare și surse de poluare (sisteme de transport gaze, țiței, produse petroliere, energie electrică și alte lucrări de același gen);

-         să nu afecteze desfășurarea optimă a circulației (capacitate, fluență, siguranță);

-         să respecte în extravilan următoarele distanțe minime  de protecție de la axul drumului până la marginea exterioară a zonei drumului, funcție de categoria acestuia:

-         autostrăzi - 50 m.;

-         drumuri naționale - 22 m.;

-         drumuri județene -  20 m.;

-         drumuri comunale - 18 m.;

-         elementele căilor de comunicație în zona obiectivelor speciale să respecte legislația în vigoare (Ordin MLPAT, MApN, MI și SRI din 1995).

 

T2  -    construcțiile și amenajările amplasate în zona de protecție a infrastructurii feroviare se vor autoriza numai cu avizul R.A. SNCFR și a Ministerului Transporturilor – conform art. 20 din R.G.U.  modificat;

-        zona de protecție a infrastructurii feroviare cuprinde terenurile limitrofe, indiferent de proprietar, cu lățimea de 100 m măsurată de la limita zonei cadastrale CFR, situată de o parte și de alta a căii ferate, precum și terenurile destinate sau care servesc sub orice formă funcționării acesteia;

-         depozitele și anexele C.F. vor respecta măsurile și normele admisibile de poluare și de asigurare împotriva riscurilor de incendiu și explozie;

 

T3  -   construcțiile și instalațiile destinate activităților aeronautice vor respecta normele

tehnice stabilite de autoritățile centrale specializate;

-         construcții și amenajări cu alte destinații decât cele aeronautice, cu condiția de a nu

introduce factori suplimentari de poluare în zonă și cu respectarea limitărilor de înălțime și a retragerilor față de diversele componente ale zonelor de siguranță ale terenurilor de aeronautică, înscrise în avizul emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română;

-         construcțiile admise vor fi balizate în sisteme de zi și de noapte;

-         în jurul aeroporturilor se impun condiții de degajare a obstacolelor; principalele dimensiuni ale zonelor în care se limitează înălțimea admisă pentru obstacole de orice fel, sunt:

-          30 km de-a lungul culoarului aferent pistei de decolare / aterizare;

-         suprafața unui cerc cu raza de 6000 m din centrul pistei.

 

ARTICOLUL 3 – UTILIZĂRI INTERZISE.

 

T1 + T2 + T3 – se interzic orice utilizări care afectează buna funcționare și diminuează

                 posibilitățile ulterioare de modernizare sau extindere;

-         se interzic orice construcții sau amenajări pe terenurile rezervate pentru:

-         lărgirea unor străzi sau realizarea străzilor propuse, lărgirea arterei de centură și completarea traseului acesteia, realizarea sistemului de autostrăzi (de centură și penetrațiile în municipiu);

-         modernizarea intersecțiilor;

-         realizarea pasajelor supra și subterane;

-         realizarea spațiilor de parcare;

-         modernizarea / realizarea traseelor de cale ferată și a stațiilor C.F. aferente;

-         modernizarea /realizarea podurilor aferente căii ferate;

-         modernizarea /extinderea aeroporturilor existente;

-         se interzic pe terenurile vizibile din circulațiile publice rutiere, feroviare și aeriene (inclusiv în aria vizibilă la aterizare și decolare): depozitări de materiale, piese sau utilaje degradate, amenajări de șantier abandonate, platforme cu suprafețe deteriorate, construcții degradate, terenuri lipsite de vegetație, gropi de acumulare a apelor meteorice, depozite de deșeuri etc.;

 

T1  -  în zona de siguranță și protecție aferentă drumurilor și autostrăzilor  este  interzisă  autorizarea următoarelor lucrări:

-         construcții, instalații, plantații sau amenajări care prin amplasare, configurație sau exploatare impietează asupra bunei desfășurări, organizări și dirijări a traficului sau prezintă riscuri de accidente;

-         panouri independente de reclamă publicitară.

 

T1b - se interzice comercializarea en-detail a produselor care pot fi transportate la domiciliu

       cu automobilul propriu sau cu taxi.

 

 

 

T2  -  în zonele de siguranță și protecție aferente infrastructurii feroviare publice este interzisă (conform OUG nr. 12/1998) autorizarea următoarelor lucrări:

-         construcții, fie și cu caracter temporar;

-         depozitarea de materiale sau înființarea de plantații care împiedică vizibilitatea liniei sau a semnalelor feroviare;

-         orice lucrări care, prin natura lor, ar putea provoca alunecări de teren, surpări sau afectarea stabilității solului (inclusiv prin tăierea copacilor sau arbuștilor ori extragerea de materiale de construcții) sau  modificarea echilibrului freatic;

-         depozitarea necorespunzătoare de materiale, substanțe sau deșeuri care contravin normelor de protecție a mediului sau care ar putea provoca degradarea infrastructurii feroviare.

 

T1 + T2 -  se interzice:

-         cuplarea clădirilor de locuit cu construcții aferente circulației rutiere sau feroviare;

-         amplasarea în incinta unităților de transporturi și a garajelor publice a unor construcții care prin natura activităților desfășurate pot  produce poluare peste normele admisibile și / sau prezintă risc de incendiu / explozie.

 

T3 – în vecinătatea terenurilor aferente aeroporturilor și a zonelor de siguranță ale terenurilor de aeronautică, stabilite conform legii, este interzisă:

-         amplasarea de lucrări, construcții sau instalații care prin natura lor sau datorită procesului de funcționare pot periclita siguranța zborurilor (obiective care produc fum sau ceață artificială, substanțe nocive, radioactive sau rău mirositoare, unități de morărit, silozuri, depozite, magazii, decantoare etc.);

-         instalarea de sisteme de iluminat care să perturbe identificarea sistemelor de balizare a zonei;

-         instalarea unor surse de energie electrică sau unde radio producătoare de perturbații în instalațiile de protecție a navigației aeriene;

-         amplasarea de construcții a căror destinație este incompatibilă cu vecinătatea aeroporturilor, conform prevederilor Anexei Nr. 1 a Regulamentului General de Urbanism.

 

 

SECȚIUNEA II: CONDIȚII DE AMPLASARE, ECHIPARE ȘI CONFORMARE A CLĂDIRILOR.

 

ARTICOLUL 4 - CARACTERISTICI ALE PARCELELOR (SUPRAFEȚE, FORME,    DIMENSIUNI).

 

T1 + T2 + T3  - pentru construcțiile de birouri, parcela minimă construibilă este de 400 mp,

               cu un front la stradă de minim 15 metri;

-         pentru noi incinte și pentru extinderi ale incintelor tehnice se vor elabora Planuri Urbanistice Zonale sau de Detaliu conform normelor specifice.

 

T2 + T3 - conform studiilor de specialitate.

 

 

 

ARTICOLUL 5 - AMPLASAREA CLĂDIRILOR FAȚĂ DE ALINIAMENT.

 

T1 + T2 + T3 - clădirile noi sau reconstruite pentru birouri se vor dispune pe aliniament în cazul în care pe strada respectivă majoritatea clădirilor mai noi se află în această situație, sau se vor retrage la o distanță de minim 6,0 metri în cazul în care fronturile dominante noi sunt retrase de la stradă.

 

 T1 + T2 + T3 - în cazul incintelor tehnice se impun retrageri ale clădirilor de la aliniament la o distanță de minim 10.0 metri pe străzile de categoria I și II și de minim 8.0 metri pe străzile de categoria III.

 

T2 + T3 - conform studiilor de specialitate.

 

ARTICOLUL 6 - AMPLASAREA CLĂDIRILOR FAȚĂ DE LIMITELE LATERALE ȘI POSTERIOARE ALE PARCELELOR.

 

T1 + T2 + T3 - distanța față de limitele parcelei va fi de minim jumătate din înălțimea clădirii,                  dar nu mai puțin de 6,0 metri.

 

T2 + T3 - conform studiilor de specialitate.

 

ARTICOLUL 7 - AMPLASAREA CLĂDIRILOR UNELE FAȚĂ DE ALTELE PE     ACEEAȘI  PARCELĂ.

 

T1 + T2 +T3 -  în toate cazurile se vor respecta normele tehnice specifice.

 

T1+ T2 +T3 - pentru clădiri de birouri sau pentru incinte pentru care nu sunt norme specifice, distanța minimă dintre clădiri va fi egală cu jumătate din înălțimea la cornișă a clădirii celei mai înalte, dar nu mai puțin de 6.0 metri; distanța de mai sus dintre clădiri se poate reduce la jumătate dacă pe fațadele opuse nu sunt accese în clădire și nu sunt ferestre care luminează încăperi în care se desfășoară activități permanente.

 

T2 + T3 - conform studiilor de specialitate.

 

ARTICOLUL 8 -  CIRCULAȚII ȘI ACCESE.

 

T1 + T2 + T3 - se va asigura accesul în incinte numai direct dintr-o circulație publică.

 

ARTICOLUL 9 -  STAȚIONAREA AUTOVEHICULELOR.

 

T1 + T2 + T3  - staționarea autovehiculelor se va asigura în afara circulațiilor publice;

-         în cazul străzilor cu transport în comun și a arterelor de penetrare în Municipiu, staționarea autovehiculelor pentru admiterea în incintă se va asigura în afara spațiului circulației publice;

-         în spațiul de retragere de la aliniament se poate rezerva maxim 40% din teren pentru parcaje ale salariaților și clienților.

 

 

 

ARTICOLUL 10 -  ÎNĂLȚIMEA MAXIMĂ ADMISIBILĂ A CLĂDIRILOR.

 

T1 + T2 + T3 -  înălțimea clădirilor în planul fațadei nu va depăși distanța dintre aliniamente și nici înălțimea maximă admisă în unitățile de referință adiacente, cu excepția instalațiilor tehnice.

 

T2 + T3 - conform studiilor de specialitate.

 

ARTICOLUL 11 -  ASPECTUL EXTERIOR AL CLĂDIRILOR.

 

T1 + T2 + T3 - volumele construite vor fi simple și  se vor armoniza cu caracterul zonei și cu

vecinătățile imediate;

-           fațadele posterioare și laterale vor fi tratate arhitectural la același nivel cu fațada         principală;

-           tratarea acoperirii clădirilor va ține seama de faptul ca acestea pot fi percepute din clădirile înconjurătoare mai înalte;

 

T1 -   în cazul autogărilor noi din proximitatea locuințelor, zonelor comerciale și a polilor urbani, se recomandă soluționări care să permită acoperirea și închiderea spațiilor de parcare și îmbarcare în autobuze pentru reducerea disconfortului utilizatorilor clădirilor învecinate;

 

T3 -   tratarea acoperirii clădirilor va ține seama de faptul că acestea se percep la aterizarea și   decolarea aeronavelor.

 

ARTICOLUL 12 -  CONDIȚII DE ECHIPARE EDILITARĂ

 

T1 + T2 + T3 - toate clădirile vor fi racordate la rețelele publice de apă și canalizare și se va  asigura preepurarea apelor uzate, inclusiv a apelor meteorice care provin din parcaje, circulații și platforme exterioare; 

-         în cazul alimentării cu apă în sistem propriu se va obține avizul  autorității competente care administrează resursele de apă.

 

ARTICOLUL 13 -  SPAȚII LIBERE ȘI SPAȚII PLANTATE

 

T1 + T2 + T3 – în limitele standardelor tehnice de siguranță a circulației, utilizarea spațiilor libere și amenajarea peisagistică a plantațiilor din aceste subzone, atât în intravilan cât și în extravilan (până la linia de centură), se subordonează exigențelor de calitate a imaginii Capitalei, fiind “porțile” reprezentative de intrare.

 

T1 + T2 + T3 - orice parte a terenului incintelor sau culoarelor vizibile din circulațiile   publice, inclusiv de pe calea ferată și din aeronave la decolare și aterizare, vor fi astfel amenajate încât să nu altereze aspectul general al localității;

-         suprafețele libere din spațiul de retragere față de aliniament vor fi plantate cu arbori      în proporție de minim 40% formând de preferință o perdea vegetală pe tot frontul incintei;

-         suprafețele libere neocupate cu circulații, parcaje și platforme funcționale vor fi   plantate cu un arbore la fiecare 200 mp. și tratate peisagistic.

 

T2 + T3 - conform studiilor de specialitate.

 

ARTICOLUL 14 -  ÎMPREJMUIRI

 

T1 + T2 + T3 - împrejmuirile spre stradă vor fi transparente cu înălțimi de maxim 2,00 metri,    din care un soclu opac de 0.60 m. și vor fi dublate cu gard viu; în cazul necesității unei protecții suplimentare, se recomandă dublarea spre interior, la 2,50 m distanță, cu un al doilea gard transparent, sau de opacitatea necesară, de 2,20 m înălțime, între  cele două garduri fiind plantați dens arbori și arbuști;

-         porțile de intrare în incinte vor fi tratate simplu, similar cu împrejmuirea.

 

T2  -          terenul aferent căilor ferate va fi îngrădit pe ambele laturi ale culoarelor în limitele intravilanului pe baza unor modele standard;

-          oriunde distanța dintre calea ferată și locuințe este mai mică de 15 metri se vor realiza în loc de garduri, ziduri de protecție antifonică de minim 4.0 metri înălțime.

 

 

SECȚIUNEA III: POSIBILITĂȚI  MAXIME DE OCUPARE ȘI UTILIZARE A TERENULUI.

 

ARTICOLUL 15 -  PROCENT MAXIM DE OCUPARE A TERENULUI (POT).

 

T1 + T2 + T3 - POT maxim - %

 

Zona construibilă

 

 

Nr. niveluri

 

POT maxim %

 

T2, T3 - Incinte principale ale transporturilor aeriene și pe cale ferată (aeroporturi, gări)

 

conform studiilor de specialitate

T1 + T2 + T3 - Incinte tehnice dispersate, cu sau fără clădiri de birouri

1, 2 și 3

70

4 și 5

50

6 și peste

50

 

T1 + T2 + T3 - Incinte tehnice în zone industriale

 

-

80

 

T1 + T2 + T3 - Birouri

 

1, 2 și 3

70

 

T1 + T2 + T3 - Birouri - cu condiția să nu se depășească o adâncime de 20 metri față de aliniament iar din restul curții să poată fi construită o pondere de 75% cu clădiri având maxim 2 niveluri (8 metri).

 

4 și 5

70

 

6 și peste

 

70

 

ARTICOLUL 16 -  COEFICIENT MAXIM DE UTILIZARE A TERENULUI (CUT).

 

T1 + T2 + T3 - C.U.T. maxim  - mp.ADC / mp. teren sau

C.U.T. volumetric - mc. / mp. teren.

Zona construibilă

nr. niveluri

CUT

 

CUT

- volumetric -

 

 

T2, T3 - Incinte principale ale transporturilor aeriene și pe cale ferată (aeroporturi, gări)

 

conform studiilor de specialitate

 

T1 + T2 + T3 - Incinte tehnice dispersate, cu sau fără clădiri de birouri

1

1,0

 

2

1,6

 

3

2,0

 

4 și 5

2,4

 

6 și peste

2,4

 

 

T 1 + T2 + T3 - Incinte tehnice în zone industriale

 

-

-

12

T 1 + T2 + T3 - Birouri

1

1,0

 

2

1,6

 

3

2,0

 

4 si 5

2,2

 

6 și peste

2,4