UNIVERSITATEA DE ARHITECTURA ŞI URBANISM „ION MINCU”
– CENTRUL DE CERCETARE, PROIECTARE, EXPERTIZARE ŞI CONSULTING –
Strada Academiei 18 -
20, Telefon: 315.54.82, 313.95.65, *313.80.80,
Fax: (40)1312.39.54, E-mail:rectorat@iaim.rorectorat@iaim.ro,
BUCURESTI – 70109, ROMANIA
ETAPA FINALĂ
Cercet.şt.pr.gr.II Dr. Trăilă Cernescu
Cercet.şt.pr.gr.III Vasile Ancuţa Romanescu
Cercet.şt.pr. Dr. Petre Doman
Insp.pr. de spec. Vladimir Creţoiu
Informatician Mircea Caproş
Informatician Daniel Chindea
Experţi consultanţi:
Prof.dr.arh. Alexandru M. Sandu
Prof.dr.arh. Doina Cristea
Conf.dr.arh. Mariana Eftenie
Lector arh. Arpad Zachi
La cercetarea de teren au participat şi 30 de studenţi de la
Facultatea de Sociologie din Bucureşti.
CONSULTANŢI ŞI AUTORI AI PLANURILOR URBANISTICE ZONALE INTEGRATE ÎN PLANUL URBANISTIC GENERAL:
Prof.dr.arh.Angela FILIPEANU, Prof.dr.arh.Victor FULICEA, Arh. Bogdan BOGOESCU, Arh. Marinela-Victoria BERZA, Ing. Emilia TĂNĂSOIU, Arh, Gabriel RĂDULESCU, Ing. Sefcati ABDURAIM, Soaciolog Trăilă CERNESCU, Arh. Valeriu MANEA, Arh.Liviu IANĂŞI, Şef lucrări Hanna DERER, Conf. arh. Constantin ENACHE, Conf. arh. Florin MACHEDON, Şef lucrări Radu FLORINEL, Şef lucrări Dan MARIN, Ing.Petre PAIDIU, Gabriela TIHOHOD, Radu Felician HALUS, Adina Silviana FRONEA, Monica GEORGESCU, Mihai ZAPLAIC, Emanuel Stefan TRICĂ
UNIVERSITATEA DE ARHITECTURA
ŞI URBANISM „ION MINCU”
– CENTRUL DE CERCETARE, PROIECTARE, EXPERTIZARE ŞI CONSULTING –
Strada Academiei 18 -
20, Telefon: 315.54.82, 313.95.65, *313.80.80,
Fax: (40)1312.39.54, E-mail:rectorat@iaim.rorectorat@iaim.ro,
BUCURESTI – 70109, ROMANIA
PLANUL URBANISTIC GENERAL AL MUNICIPIUL BUCUREŞTI
ETAPA FINALĂ
MAPA 2
1.10. “Necesităţi şi opţiuni ale populaţiei”
1.10.1.3. Aprecieri
privind estetica şi utilitatea afişajului stradal
1.10.1.4. Opinii despre amplasarea cartierului de rezidenţă în ansamblul urban şi aspiraţiile de locuire ale populaţiei investigate.
1.10.2. Nivelul de mulţumire / nemulţumire al specialiştilor faţă de modul în care este administrat sectorul în care locuiesc şi Bucureştiul în ansamblu.
Anexa
1. Repere
semnificative pentru oraşul Bucureşti
Anexa
2. Locuri
preferate pentru întâlnirea populaţiei în zona centrală a
Bucureştiului
BUCUREŞTI 2000 / 2001
UNIVERSITATEA DE ARHITECTURA ŞI URBANISM „ION MINCU”
– CENTRUL DE CERCETARE, PROIECTARE, EXPERTIZARE ŞI CONSULTING –
Strada Academiei 18 -
20, Telefon: 315.54.82, 313.95.65, *313.80.80,
Fax: (40)1312.39.54, E-mail:rectorat@iaim.rorectorat@iaim.ro,
BUCURESTI – 70109, ROMANIA
ETAPA FINALĂ
q prezentare generală
Barometrul opiniei publice este instrumentul prin care se măsoară reactivitatea populaţiei la problemele cu care se confruntă aceasta la un moment dat, deci într-o anumită perioadă în care, datorită conjuncturii factorilor politico-sociali şi economici, oamenii pun în balanţă aşteptările (nivelul aspiraţiilor) cu realitatea existentă în momentul în care se realizează investigaţia.
Un element al barometrului opiniei publice se referă şi la percepţia gravităţilor problemelor comunitare, fiind percepute ca “grave” şi “foarte grave” acele aspecte în care aşteptările sunt neconforme cu realitatea şi cotate ca “puţin” şi “deloc grave” acele aspecte care de obicei sunt uşor rezolvate sau nebăgate în seamă pentru că ele aparţin “stării de confort”, deci funcţionează normal.
Experienţa sondajelor de opinie pe probleme comunitare a pus în evidenţă că problemele majore ale Bucureştiului sunt: curăţenia, starea drumurilor, lipsa de locuinţe, sterea infracţională şi securitatea individului, poluarea, problema câinilor vagabonzi, lipsa locurilor de muncă, lipsa spaţiilor de joacă pentru copii, activitatea administraţiei financiare, corupţia, iluminatul stradal.
1.10.1 Percepţia gravităţii problemelor comunitare. Rezultate ale investigaţiei în rândul populaţiei Bucureştiului
Iluminatul stradal este singura problemă care se pare că şi-a găsit o rezolvare (52% dintre cei investigaţi apreciază că este o problemă puţin/deloc gravă)
Toate celelalte probleme cu care se confruntă bucureşteanul sunt percepute ca “grave” şi “foarte grave” în proporţii situate între 71% (lipsa spaţiilor de joacă pentru copii) şi 98% (starea curăţeniei şi corupţia). Acest “top negru” permite următoarea ierarhizare a gravităţii problemelor cu care se confruntă populaţia Bucureştiului:
98%Curăţenia
98%Corupţia
97%Starea străzilor (drumurilor)
97%Încălcarea legilor
93%Birocraţia din instituţii
91%Securitatea individuală şi a bunurilor
89%Lipsa de locuinţe
87%Lipsa locurilor de muncă
84%Problema câinilor vagabonzi
81%Poluarea
80% Starea pieţelor agroalimentare
77%Activitatea Administraţiei Financiare
71%Spaţiile de joacă pentru copii
Cel puţin 5 dintre aceste grave probleme aparţin exclusiv Primăriei Capitalei : curăţenia, starea drumurilor, problema câinilor vagabonzi, starea pieţelor şi spaţiile de joacă pentru copii. În cazul celorlalte, responsabilitatea Primăriei Capitalei este împărţită cu alte instituţii ale statului (precum : Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Poliţia, Ministerul Muncii, Ministerul Mediului, Ministerul Lucrărilor Publice ş.a.); starea gravă cu care sunt percepute fiind rodul unui cumul de nerealizări provenind din multiple domenii.
1.10.1.1. Opinii privind starea de curăţenie a cartierului de rezidenţă şi a oraşului
În încercarea de evidenţia nivelul aprecierilor, am reţinut – pentru comparaţie – numai aprecierile extreme, diferenţele până la 100% în cadrul fiecărui nivel fiind reprezentate de cei a căror opinie este “nici curat/nici murdar”. Datele complete sunt prezentate în graficul care însoţeşte prezentul capitol.
Aprecierea Zona |
Foarte curat/curat |
Foarte murdar/murdar |
Cartierul |
13% |
36% |
Bucureştiul |
1% |
71% |
Aprecierile privind starea curăţeniei oraşului sunt mult mai nefavorabile decât cele care se referă la nivelul cartierelor : raportul aprecierilor pozitive faţă de cele negative este aproximativ 1 la 3 în cazul cartierelor şi 1 la 70 în cazul oraşului în ansamblu. Din acest motiv, cel puţin sub aspectul posibilităţilor de întreţinere a curăţeniei oraşului, administrarea pe sectoare pare mai eficientă decât cea la nivelul Primăriei Capitalei, chiar dacă regiile angajate în acest scop sunt sub contractul Primăriei Capitalei. Această afirmaţie este întărită şi de datele rezultate din investigarea factorilor răspunzători de starea actuală de curăţenie a cartierelor şi a oraşului în general :
Cărui fapt consideraţi că i se datorează – în principal – starea actuală a curăţeniei?
Responsabilitatea Zona |
Locuitorilor |
Lucrătorilor de la
serviciile publice |
Populaţiei şi
lucrătorilor de la serviciile publice |
Altora |
Cartier |
17% |
16% |
57% |
10% |
Bucureşti |
3% |
14% |
76% |
7% |
Rezultatele atestă că responsabilitatea principală nu poate fi atribuită numai lucrătorilor de la serviciile publice, ci se datoreză, în mare parte şi carenţelor educaţionale ale populaţiei (semnalare culeasă şi din investigaţia în rândul specialiştilor, unde, adesea, este menţionată şi necesitatea mijloacelor coercitive).
1.10.1.2. Opinii privind prezenţa chioşcurilor în carteierele de rezidenţă şi în Bucureşti, în general
|
Necesară
/ foarte necesară |
Puţin /
deloc necesară |
În cartierul de rezidenţă |
54 |
46 |
În
Bucureşti |
49 |
51 |
Aşa cum rezultă din datele cuprinse în tabel, opiniile sunt contrare cu privire la nivelul celor două sisteme de referinţă. Astfel, aprecierile favorabile privind necesitatea chioşcurilor în cartier sunt de aproape două ori mai mari la nivelul cartierului decât la nivelul Bucureştiului în ansamblu, sau altfel spus, sunt de două ori mai mari aprecierile nefavorabile privind prezenţa chioşcurilor la nivelul Bucureştiului, decât la nivelul cartierelor.
1.10.1.3. Aprecieri privind estetica şi utilitatea afişajului stradal
|
Pozitiv |
Satisfăcător |
Negativ |
Din punct de vedere estetic |
20% |
50% |
30% |
Din punct de vedere al utilităţii |
28% |
50% |
22% |
Datele comparate ale celor două puncte de vedere atestă o mai favorabilă apreciere ca utilitate şi o mai defavorabilă apreciere ca estetică. Altfel spus, jumătate din populaţia Bucureştiului priveşte satisfăcător afişajul stradal, pe care il consideră într-o măsură mai mare mai util decât mulţumitor ca prezentare. Trebuie subliniat că această imagine a populaţiei bucureştene nu trebuie particularizată, ci trebuie interpretată global, la nivelul sistemului de afişaj în ansamblul oraşului şi nu la nivel de tip de reclamă şi loc de prezentare.
1.10.1.4. Opinii despre amplasarea cartierului de rezidenţă în ansamblul urban şi aspiraţiile de locuire ale populaţiei investigate.
m “Zona în care locuiţi apreciaţi că se află situată…?”
18% - la nivel central
15% - într-un ansamblu din blocuri colective noi, cu P+2…P+4 etaje
56% - într-un ansamblu din blocuri colective noi, cu peste P+4 etaje
5% - într-un ansamblu rezidenţial format din case-curte pe parcelă
1% - într-un ansamblu rezidenţial format din vile pe parcelă
5% - în alte locuri
Sunt două aspecte de semnalat în această distribuţie a autoaprecierii poziţiei zonelor rezidenţiale în ansamblul urban :
n 71% din populaţie stă în locuinţe colective tip bloc,
n numai 18% percep propria rezidenţă ca aparţinând zonei centrale a oraşului,
n numai 1% din cei investigaţi aparţin zonelor rezidenţiale cu vile.
Această distribuţie a opiniilor evidenţiază, pe de o parte, ponderea mare a populaţiei care acceptă locuirea colectivă în bloc ( din motive care pot constitui obiectul altor studii privind structura locuirii urbane şi aspiraţiile de locuire), iar pe de altă parte, posibilităţile limitate ale unei pături sociale de a-şi permite o locuire în zone rezidenţiale cu vile. Oricum, se poate constata că densitatea locuitorilor Bucureştiului este dată de gradul mare de locuire în locuinţe colective tip bloc.
m “În ce tip de cartier aţi dori să locuiţi ?”
43% - case curte
21% - vile colective
17% - vile individuale
10% - blocuri cu până la P+4
5% - blocuri cu P+2
4% - blocuri cu peste P+4
Proporţia mare a celor care doresc să locuiască în case curte are două elemente de suport:
n pe de o parte, este vorba de aspiraţiile de locuire ale celor care daja stau în case cu regim mic de înălţime şi care ar dori tot asemenea locuinţe, pentru a se bucura de spaţiul înconjurător, facilităţile gospodăreşti şi potenţiala zonă verde care înconjoară acest tip de locuinţe;
n pe de altă parte, este vorba de o proporţie însemnată de oameni care realizează precaritatea unor construcţii înalte, care au trăit experienţa unor cutremure, şi care, în condiţiile mediatizării intense a unui potenţial seism, se gândesc cu seriozitate la locuinţe care să le confere un mai mare grad de siguranţă.
Este de semnalat de asemenea ponderea scăzută a celor care ar
dori să locuiască în locuinţe colective
cu regim mare de înălţime, acesta fiind segmentul de populaţie
care deja trăieşte în astfel de condiţii şi care,
cunoscându-şi potenţialul economic, nici nu aspiră la
locuinţe cu un alt grad de confort. În acest context, apar ca necesare
studii cu caracter multidisciplinar (arhitectural-urbanistic, sociologic,
demografic, statistic) care să actualizeze un “atlas social” al
Bucureştiului, care să
pornească de la structura
populaţiei actuale (cu o mare mobilitate, în aceste timpuri), de la
aspiraţiile de locuire ale acesteia, pentru a putea oferi elementele de suport ale unei
sistematizări eficiente a Capitalei.
m “La ce nivel v-ar plăcea să locuiţi ?”
58%la parter
29%la nivelele 1 sau 2
6%la nivelele 3-5
2% peste nivelul 5
5% nu pot aprecia
Distribuţia procentuală a opţiunilor privind aspiraţia pentru un anume regim de înălţime dă consistenţă datelor referitoate la tipul actual şi locuinţa dorită. Semnificativă pare a fi nu numai ponderea “la vârf” a opţiunilor pentru parter şi 1-2 nivele, ci şi proporţia celor care locuiesc în blocuri cu regim înalt, îşi doresc să locuiască tot acolo şi care , prin imposibilitatea aprecierii, dovedesc lipsa oricăror aspiraţii de nivel superior într-o situaţie ipotetică.
m “ Intenţionaţi să construiţi sau să vă cumpăraţi o locuinţă de vacanţă ?”
Nu au răspuns la această întrebare peste 8% din cei investigaţi. Distribuţia procentuală a respondenţilor este următoarea :
3% - am o locuinţă de vacanţă
16% - Da
81% - Nu
m “Cum apreciaţi calitatea traseului frecvent străbătut de dumneavoastră, de acasă la serviciu sau la cumpărături, plimbare, etc., în ceeace priveşte…?”
(în %)
|
Pozitiv |
Negativ |
Calitatea străzilor |
16 |
84 |
Comerţul stradal |
28 |
72 |
Calitatea trotuarelor |
32 |
68 |
Confortul mijloacelor de transport |
40 |
60 |
Calitatea serviciilor |
50 |
50 |
Comportarea populaţiei |
52 |
48 |
Cadrul construit |
72 |
28 |
Calitatea magazinelor |
74 |
26 |
Datele prezentate structurează opiniile de apreciere, privind variabilele analizate, în următoarele categorii :
n aprecieri favoravile referitoare la calitatea magazinelor şi a cadrului construit
n aprecieri nefavorabile referitoare la calitatea străzilor, trotuarelor şi comerţului stradal
n sunt acceptabile calitatea serviciilor , confortul mijloacelor de transport şi comportamentul populaţiei
Ţinem să sublinien că aceste opinii se referă numai la tranzitul spre locul de muncă şi/sau plimbare/cumpărături şi nu la agrement.( caz în care nivelul exigenţial ar fi fost - probabil - mai ridicat).In analiza fiecărui aspect legat de situaţia existentă a Municipiului Bucureşti, prezentată în capitolele anterioare, au fost puse în evidenţă disfuncţionalităţile actuale. Pentru a se putea identifica priorităţile de intervenţie în vederea limitării sau eliminării disfuncţionalităţilor, a fost necesară atât o interrelaţionare a acestora cât şi o evaluare comparativă a importanţei lor în situaţia actuală a Capitalei.
1.10.2 Nivelul de mulţumire / nemulţumire al specialiştilor faţă de modul în care este administrat sectorul în care locuiesc şi Bucureştiul în ansamblu.
Gradul de mulţumire faţă de modul în care este administrat spaţiul urban (sectorul în care domiciliază respondentul şi Bucureştiul ) sunt relevante pentru :
a. starea actuală generală a sectoarelor şi a oraşului;
b. indicele de mulţumire al specialiştilor faţă de spaţiul urban, în general;
c. gradul de mulţumire în raport cu administratorii şi funcţionarii care au responsabilităţi în acest domeniu;
d. nivelul exigenţelor faţă de administraţie.
Aproximativ o treime din specialişti s-au declarat mulţumiţi de modul în care este administrat sectorul în care locuiesc şi de oraşul Bucureşti. Se constată că gradul de mulţumire faţă de administraţia locală este mare, fapt care poate avea influenţe şi asupra nivelului general al raportării la spaţiul construit în general şi la spaţiul urban în general. Studii de sociologie urbană au relevat că spaţiul urban cu valenţe pozitive influenţează benefic comportamentul uman, în timp ce spaţiile urbane cu probleme determină – de multe ori – un comportament negativ.
La întrebarea “Cine este răspunzător că lucrurile merg prost…?” la nivelul sectoarelor, s-au înregistrat următoarele răspunsuri: (cf. graficului nr. 1)
Grafic 1 - Factori responsabili pentru modul cum merg lucrurile în Bucureşti
|
Constatăm că principalul răspuntător pentru situaţia de la nivelul fiecărui sector al Capitalei este instituţia Primăriei (în principal de sector şi la diferenţă de peste 50% Primăria Capitalei)
Primarul sectorului şi Primarul Capitalei sunt consideraţi ca resaponsabili de modul în care merg lucrurile la nivelul sectorului, doar în proporţie de 11% (cu o pondere de circa două ori mai mare a Primarului Capitalei).
Din structurarea procentelor prezentate rezultă că :
n instituţiile şi nu persoanele investite cu responsabilitate sunt principalele răspunzătoare de modul în care fucţionează administraţia în general;
n Primarii (de sector şi de Capitală) având un procent redus de responsabilitate, sunt “scutiţi” de activitatea efectivă pe care trebuie să o depună în slujba instituţiei publice a primăriei.
La întrebarea “Cine este principalul răspunzător că treburile merg prost…?” la nivelul Capitalei s-au înregistrat următoarele răspunsuri : (cf. graficului nr. 2)
Grafic 2 - Principalul răspunzător pentru modul dcum merg lucrurile în Bucureşti
|
La nivelul Capitalei, ca şi la nivelul sectoarelor, responsabilitatea principală pentru administraţie îi revine Primăriei ca instituţie, în timp ce Primarul, Guvernul şi Serviciul Public sunt percepute ca instituţii cu responsabilităţi reduse.
Faţă de sectoare, la Primăria Capitalei apare Guvernul ca responsabil – în rolul său de administrator central – dar cu un procent redus. De asemenea, se semnalează faptul că la nivelul sectorului nu există necunoaştere în precizarea responsabilului, iar la nivelul capitalei aceasta este de 7%.
Din structura răspunsurilor la cele două întrebări rezultă că este necesar să existe o legislaţie clară cu privire la funcţionalitatea primăriilor de sectoare şi a Primăriei Capitalei, apreciată ca fiind cel mai important factor de stabilire a ordinii şi normalităţii pe plan social.
La întrebarea “Din punctul dvs. de vedere, Bucureştiul este un oraş comercial, cultural, ştiinţific, administrativ, industrial, politic, turistic ?” s-au înregistrat următoarele răspunsuri : (cf. graficului nr. 3)
Grafic 3 - Opinia despre funcţiunea Bucureştiului
|
Aproximativ două treimi
din specialişti consideră că Bucureştiul este un oraş
administrativ şi politic; rolul acestor funcţii fiind supraevaluat de
către specialişti în raport cu rolul altor funcţii importante
pentru o capitală : cultură, ştiinţă, turism,
comerţ.
La întrebarea “… prin ce se caracterizează administraţia Bucureştiului, în momentul actual ?” s-au înregistrat următoarele răspunsuri : (cf. graficului nr. 4)
Grafic 4 - Caracterizarea administraţiei Bucureştiului
|
Elementele enumerate în privinţa caracterizării administraţiei Bucureştiului ţin preponderent de persoanele care ocupă funcţii administrative. Acest barometru al caracteristicilor în domeniul administraţiei evidenţiază faptul că, pe lângă legislaţie, un rol important în funcţionalitatea acesteia îi revine personalului în domeniu.
Semnificativ este faptul că nici un specialist nu a menţionat o caracteristică pozitivă (competenţă, eficienţă, interes pentru problemele cetăţenilor) a administraţiei Bucureştiului, Aceasta nu înseamnă că nu ar exista nimic pozitiv în administraţie, cât, mai curând faptul că primele semnalări sunt de ordin negativ şi nefuncţional, care afectează imaginea de ansamblu a administraţiei.
Pentru a cunoaşte aspiraţiile specialiştilor, a fost formulată întrebarea “Din punctul de vedere al cadrului construit şi al funcţionalităţii, ce aţi dori să apară în Bucureşti, ca fiind reprezentativ ?" (ca repere), întrebare la care s-au înregistrat următoarele răspunsuri: (cf. graficului nr. 5)
Grafic 5 - Aspiraţii în privinţa reprezentativităţii Bucureştiului
|
Precizăm că diferenţele până la 100% în cadrul fiecărei variabile reprezintă ponderea lipsei de opţiune.
Din distribuţia răspunsurilor la această întrebare rezultă că circa 40% din specialiştii investigaţi apreciază că pentru Bucureşti sunt reprezentative toate cele 6 funcţiuni cuprinse în studiu. Majoritatea funcţiunilor (4) sunt apreciate ca reprezentative pentru Bucureşti considerându-se că acestea ar trebui să apară în oraş în proporţie mai mare.. Primele patru opţiuni se referă la unităţi culturale şi recreative, în timp ce partea a doua a intervalului de opţiuni este rezervată administraţiei (birouri, bănci) şi comerţului.
La întrebarea “Sub aspect funcţional şi arhitectural-urbanistic, prin ce consideraţi că este reprezentativ Bucureştiul ?” s-au obţinut următoarele răspunsuri : (cf. graficului nr. 6)
Grafic 6 - Reprezentativitatea Bucureştiului sub aspect funcţional şi arhitectural-urbanistic
|
Din punct de vedere funcţional şi arhitectural-urbanistic, specialiştii consideră că pentru Bucureşti sunt reprezentative – în primul rând – clădirea Guvernului şi Palatul Cotroceni, în al doilea rând Casa Poporului şi Casa Centrală a Armatei, iar, în al treilea rând alte 4 clădiri: sediul MAN, Ministerul Agriculturii, Ministerul Transporturilor şi sediul central CEC.
La întrebarea “Sub aspect funcţional şi arhitectural-urbanistic, prin ce consideraţi că este reprezentativ Bucureştiul ?” s-au obţinut următoarele răspunsuri :
n Pentru clădiri culturale
Ateneul Român79%
Muzeul Ţăranului Român17%
Muzeul de Artă al României 4%
Spre deosebire de grupa clădirilor administrative, unde au fost menţionate 8 sedii, la clădirile culturale sunt doar 3 menţiuni. Şi în acest caz sunt prezente trei grupe, numai că aici departajările sunt mult mai clare.
Gradul de împrăştiere în oraş este relativ mare pentru ambele tipuri de clădiri : administrative şi culturale, ceea ce arată că specialiştii au luat în calcul – atunci când au făcut aprecierile – nu amplasamentul, în primul rând, ci valoarea şi semnificaţia lor din cele două perspective propuse pentru apreciere.
La întrebarea : “Dacă Primăria Bucureştiului ar desfăşura o campanie pentru curăţenia oraşului, dvs. cum v-aţi implica în această acţiune “ s-au primit următoarele răspunsuri :
74% - Comportare civilizată
13% - Curăţenie în faţa casei, a blocului, a terenului
7% - Atenţionarea celor care nu respectă ordinea şi curăţenia
3% - Achitarea unei taxe suplimentare
3% - Altele
Specialiştii apreciază într-o proporţie majoritară că principalele modalităţi prin care s-ar putea realiza curăţenia oraşului o reprezintă comportarea civilizată. O parte relativ mică din rândul specialiştilor ar fi dispuşi să-i atenţioneze pe cei care nu reprezintă ordinea şi curăţenia (7%).. S-ar implica efectiv în realizarea curăţeniei doar o optime din specialişti, în timp ce o taxă suplimentară în acest sens este acceptată într-un procent nesemnificativ.
Pentru a vedea în ce măsură specialiştii sunt dispuşi să contribuie la curăţenia şi ordinea din Bucureşti, pe lângă întrebarea cu privire la modurile de implicare în această acţiune, a fost pusă şi întrebarea următoare: "Dacă aţi avea timpul necesar, dvs. cât timp aţi acorda pentru curăţenie şi ordine în oraş?"
Gradul de implicare al specialiştilor a fost măsurat prin numărul de ore virtual acordat pentru curăţenie la nivelul sectorului şi la nivelul Capitalei.
Distribuţia răspunsului specialiştilor care ar fi dispuşi să contribuie la curăţenia sectorului şi a Capitalei arată astfel:
Nr. de ore pentru
curăţenie |
Sectorul de
reşedinţă |
Bucureşti |
2 |
17 |
13 |
4 |
28 |
33 |
6 |
6 |
- |
8 |
17 |
13 |
10 |
32 |
41 |
Se constată că aproximativ 50% din specialişti şi-au manifestat disponibilitatea de a contribui la curăţenia şi ordinea din oraş (sector şi Capitală) acordând pentru acest lucru între 6 şi aproximativ 10 ore.
Pentru a vedea în ce se poate concretiza această contribuţie a fost pusă întrebarea: "Ce aţi dori să faceţi pentru ca sectorul în care locuiţi şi Capitala să fie curate şi să arate civilizat?" la care s-au înregistrat următoarele răspunsuri:
contribuţie bănească 40%
participarea la curăţenie 10%
susţinerea unor activităţi de curăţenie 30%
activitate în asociaţii de ordine pentru oraş 20%
Constatăm că un procent redus din rândul specialiştilor (10%) doresc să participe la curăţenia efectivă şi în oraş. Important este faptul că specialiştii nu refuză acest tip de demers pentru instaurarea civilizaţiei urbane - din perspectiva curăţeniei - dorind să participe la desfăşurarea sa prin contribuţie bănească prin idei, programe şi acţiuni în cadrul unor organizaţii.
Această informaţie este importantă pentru Primăriile de sector şi pentru Primăria Capitalei în general şi pentru serviciul de urbanism în special.
Din informaţiile obţinute pe baza cercetării de teren s-a constatat că atât specialiştii, cât şi o bună parte din ceilalţi locuitori ai Capitalei, sunt dispuşi să-şi aducă într-un fel - contribuţia la îmbunătăţirea imaginii Bucureştiului. Altfel spus - în prezent - există o ofertă de participare la sporirea gradului de ordine şi civilizaţie, care ar trebui să fie susţinută de administraţia centrală şi locală, dar în acelaşi timp şi de forul legislativ care ar trebui să elaboreze reglementări clare şi încurajatoare pentru participanţii la această acţiune socială.
Aproximativ 83% din specialiştii investigaţi consideră că Primăria Bucureştiului ar trebui să aibă fonduri speciale pentru construirea de locuinţe sociale (locuinţe pentru populaţia cu venituri mici, care are posibilitatea să-şi cumpere o casă).
Din analiza datelor existente (ex. date statistice şi rezultate ale sondajelor de opinie) rezultă că problema locuinţelor sociale prezintă mare interes, fiiind apreciată ca foarte necesară de către un segment important al populaţiei.
Fără elaborarea unor programe clare şi existenţa unei legislaţii în domeniu, nu se va putea face ceva serios în sectorul locuinţelor sociale, care nu trebuie să aibă nici un fel de conotaţie politică, indiferent de cine se află la putere.
Una din problemele interesante pentru administraţia Bucureştiului este şi modul de împărţire a oraşului, care are conform opiniei specialiştilor următoarea configuraţie:
este bine aşa cum este împărţit acum 32%
ar trebui să existe o zonă centrală distinctă 32%
ar trebui să fie organizat pe cartiere 25%
alte soluţii 11%
Se constată că circa o treime din specialişti apreciază că este bună actuala împărţire administrativă a Bucureştiului, în timp ce un procent asemănător consideră că ar trebui să existe o zonă centrală distinctă. Un sfert din specialiştii investigaţi sunt de părere că Bucureştiul ar trebui organizat pe cartiere.
Aceste informaţii arată că este necesară o dezbatere şi un demers în sfera administraţiei publice locale din Bucureşti. Soluţiile gândite de specialişti au în vedere - în primul rând - sporirea funcţionalităţii oraşului, domeniu de interes major atât pentru specialişti, cât şi pentru populaţia bucureşteană.
Dacă se iau în calcul problemele concrete ale ordinii şi curăţeniei din Bucureşti în general, atunci se poate afirma că specialiştii se bazează pe argumente serioase atunci când fac propuneri concrete.
Astfel, la întrebarea: "Cât de grave sau puţin grave vi se par următoarele probleme la nivelul Bucureştiului ?" s-au primit următoarele răspunsuri (în %):
|
Foarte grave şi grave |
Puţin sau deloc grave |
Curăţenia |
97 |
3 |
Starea străzilor
(drumurilor) |
93 |
7 |
Lipsa de locuinţe |
79 |
21 |
Corupţia |
93 |
7 |
Birocraţia din
instituţii |
97 |
3 |
Încălcarea legilor
(criminalitate, infracţionalitate, delincvenţă) |
97 |
3 |
Spaţii de joacă
pentru copii |
77 |
23 |
Activitatea
Administraţiei Financiare |
57 |
43 |
Problema câinilor
vagabonzi |
82 |
18 |
Poluarea |
93 |
7 |
Iluminatul stradal |
64 |
36 |
Starea pieţelor
agroalimentare |
76 |
24 |
Securitatea
individuală şi a bunurilor personale |
77 |
23 |
Zgomotul stradal |
69 |
31 |
Locurile de muncă |
68 |
32 |
Din datele prezentate rezultă că 6 probleme (1. birocraţia din instituţii, 2 încălcarea legilor, 3 starea străzilor, 4 curăţenia, 5 corupţia, 6 poluarea) sunt apreciate ca având o gravitate sub 10% . Între 11-30% sunt 5 probleme, între 31 şi 40% sunt 3 probleme şi peste 40% o problemă.
Rezultă că majoritatea problemelor enumerate sunt apreciate ca fiind grave şi foarte grave, dintre care se evidenţiază : curăţenia (97%), birocraţia din instituţii (97%), problema câinilor vagabonzi (82%), lipsa locuinţelor (79%), spaţii de joacă pentru copii (77%), securitatea individuală şi a bunurilor (77%) şi starea pieţelor agroalimentare (76%)
Specialiştii au fost solicitaţi să spună dacă sunt sau nu mulţumiţi de următoarele 7 tipuri de servicii (în %) :
|
Cost |
Calitate |
Încălzirea
locuinţelor |
37 |
60 |
Alimentarea cu apă |
59 |
46 |
Calitatea apei |
- |
15 |
Curăţenia/salubritatea |
36 |
4 |
Calitatea aerului |
- |
3 |
Transportul în comun |
40 |
31 |
Telefonia fixă |
17 |
37 |
Numai la două tipuri de servicii se înregistrează au procent al mulţumirilor de peste jumătate (69%) - la costul alimentării cu apă şi 60% la calitatea încălzirii locuinţelor.
Referitor la servicii, se impun următoarele semnalări pe care le considerăm importante:
la cost, telefonia fixă înregistrează cel mai scăzut procent de mulţumiri (17%) din totalul serviciilor studiate;
la calitate, apar trei servicii cu procente foarte scăzute (3% calitatea aerului, 4% curăţenia/salubritatea, 15% calitatea apei, în privinţa gradului de mulţumire.
Tabelul cu procentul mulţumirilor faţă de costul şi calitatea serviciilor enumerate scoate în evidenţă nivelul scăzut de funcţionare a acestora.
La aprecierea gradului de curăţenie a cartierului şi oraşului, s-au înregistrat următoarele răspunsuri :
(în %)
|
Foarte
curat şi curat |
Nici
curat, nici murdar |
Foarte
murdar şi murdar |
Cartierul |
30 |
47 |
23 |
Bucureştiul |
10 |
45 |
45 |
Din procentele prezentate rezultă că gradul de toleranţă faţă de cartier este mai mare în comparaţie cu acelaşi indicator la nivelul Capitalei, în privinţa curăţeniei. Procentul celor care se situează la mijlocul scalei este relativ apropiat.
La întrebarea "Cărui fapt consideraţi că i se datorează - în principal - starea actuală a curăţeniei ?" s-au înregistrat următoarele răspunsuri :
|
Cartier |
Bucureşti |
Locuitorilor
(rezidenţilor( cartierului |
17 |
3 |
Lucrătorilor de la
serviciile publice |
17 |
14 |
Populaţiei, în
general, şi lucrătorilor de la serviciile publice |
56 |
76 |
Altele |
10 |
7 |
Populaţiei şi lucrătorilor de la serviciile publice li se atribuie o responsabilitate mai mare pentru curăţenia oraşului decât pentru curăţenia cartierului, în timp ce locuitorii unei anumite zone (cartier) sunt consideraţi într-o măsură mai mare ca fiind mai responsabili de cartier decât de oraş în totalitatea sa.
Lucrătorilor de la serviciile publice, dacă le luăm în considerare apariţia lor singulară şi în combinaţie cu populaţia oraşului, li se atribuie o responsabilitate foarte mare pentru curăţenia cartierului (circa 73%) şi Bucureştiului (90%). Aproximativ 3/4 din specialişti apreciază că lucrătorii de la serviciile publice şi populaţia sunt principalii responsabili de curăţenia cartierului şi 9/10 consideră că acestora le revine, în principal, responsabilitatea pentru curăţenia Bucureştiului.
La întrebarea "Cum apreciaţi, în general, prezenţa chioşcurilor în cartier şi în Bucureşti ?" s-au înregistrat următoarele răspunsuri :
|
Foarte necesară
şi necesară |
Puţin şi deloc
necesară |
În cartierul de reşedinţă |
38 |
62 |
În Bucureşti |
82 |
18 |
Prezenţa chioşcurilor este mai apreciată la nivelul Bucureştiului decât la nivelul cartierelor.
Pe baza acestor date se pot formula următoarele ipoteze :
în cartierul de reşedinţă, în proximitatea locuinţelor lor, specialiştii doresc mai multă ordine, în timp ce, cu cât ne îndepărtăm de aceasta, nivelul exigenţelor este mai mic.
la nivelul oraşului, în ansamblul său, specialiştii consideră mult mai necesară prezenţa chioşcurilor. De aici rezultă probabil, că, la această analiză, specialiştii au în vedere în primul rând aspectul funcţional al oraşului, atât pentru localnici, cât mai ales pentru vizitatori.
La întrebarea "Cum apreciaţi, în general, afişajul stradal şi reclamele din Bucureşti ?" s-au obţinut următoarele răspunsuri :
38%pozitiv
62%negativ
Se constată că aproape două treimi din specialiştii investigaţi apreciază negativ afişajul stradal în Bucureşti.
Pentru a avea o imagine asupra rolului afişajului în peisajul urban, specialiştii au fost solicitaţi să răspundă la întrebarea "Cum apreciaţi afişajul stradal şi reclamele din punctul de vedere al utilităţii ?" , întrebare la care au fost înregistrate următoarele răspunsuri :
10%pozitiv
62%satisfăcător
28%negativ
Constatăm că procentul specialiştilor care apreciază afişajul stradal ca negativ din punctul de vedere al utilităţii este de aproximativ 3 ori mai mare decât al celor care fac aprecieri pozitive. Faptul că 2/3 din specialişti s-au plasat - ca opinie - la mijloc, arată că, în acest caz, scala de 3 este mai puţin relevantă, întrucât chiar şi specialiştii au preferat să evite un răspuns tranşant la o întrebare incitantă pentru profesiunea lor.
La întrebarea "Cât sunteţi de mulţumit de faptul că locuiţi în acest cartier ?" s-au înregistrat răspunsurile de mai jos :
50%oarecum mulţumit
30%mulţumit
20%foarte mulţumit
Conform răspunsurilor primite, constatăm că nici un specialist nu este total nemulţumit de cartierul în care locuieşte, ceea ce poate însemna faptul că - în acest caz - fie avem de-a face cu o alegere a cartierului şi a zonei de locuit, fie că specialiştii au găsit valenţele pozitive ale zonei în care au amplasat propria locuinţă, caz în care gradul de satisfacţie este mai mare. Faptul că jumătate dintre specialiştii investigaţi sunt mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de cartierul în care locuiesc ne determină să considerăm că rolul principal în apreciere îl joacă, totuşi, alegerea zonei de locuit.
O imagine generală asupra zonei în care locuiesc specialiştii investigaţi s-a încercat să se obţină prin întrebarea "Zona în care locuiţi dvs. (consideraţi) apreciaţi că se află situată…?", la care s-au primit următoarele răspunsuri :
17%la nivel central
17%într-un ansamblu rezidenţial format din blocuri colective noi, cu P+2…P+4
40%într-un ansamblu rezidenţial format din blocuri colective noi, cu peste P+4
10%într-un ansamblu rezidenţial format din case-curte, pe parcelă
3%într-un ansamblu rezidenţial format din vile pe parcelă
13%altele
Din datele prezentate rezultă că peste 50% dintre specialişii investigaţi consideră că locuiesc în ansambluri rezidenţiale alcătuite din blocuri colective noi, cu P+2, P+4 şi peste, în timp ce aproape 13% locuiesc într-un ansamblu rezidenţial format din case-curte şi din vile pe parcelă.
Pentru a cunoaşte un segment al aspiraţiilor de locuire, specialiştilor li s-a adresat întrebarea "În ce tip de ansamblu rezidenţial aţi dori să locuiţi ?" , la care s-au primit următoarele răspunsuri :
35%case curte
17%vile
17%blocuri, cu P+2
7%blocuri. cu P+4
24%vile individuale cu standard ridicat
Din distribuţiile procentuale rezultă că :
n nici unul din specialiştii investigaţi nu doreşte să locuiască în blocuri cu peste P+4 etaje;
n aproximativ 4/10 doresc să locuiască în case-curte şi în vile;
n circa 1/4 aspiră la locuirea în vile individuale cu standard ridicat;
blocurile cu până la P+4 etaje sunt preferate de un procent redus (7%) din specialişti.
Concluzia care se desprinde, din datele prezentate, este că specialiştii doresc - în general - alte tipuri de clădiri de locuit decât cele care au fost construite în Bucureşti între 1950-1990.
Din structura răspunsurilor la întrebarea La ce nivel v-ar place să locuiţi ?" aflăm că circa 2/3 din specialiştii investigaţi doresc să locuiască la nivelul 1, circa 25% la nivelul 2, şi numai circa 7% la nivelul 4.
Concluzia că persoanele investigate preferă locuirea la nivele mici este confirmată de răspunsurile la această întrebare.
La întrebarea "Intenţionaţi să vă construiţi sau să vă cumpăraţi o locuinţă de vacanţă ?", specialiştii au prezentat următoarele variane de răspuns :
41% Da
11% Am o locuinţă de vacanţă
38% Nu
Doar 1/10 au o locuinţă de vacanţă, în timp ce aproximativ 40% doresc să-şi construiască o locuinţă de vacanţă în viitor. Faptul că jumătate din specialişti nu doresc locuinţă de vacanţă este posibil să se datoreze mai mult inexistenţei fondurilor necesare pentru această destinaţie şi mai puţin aspiraţiei în acest domeniu.
La întrebarea "Cum apreciaţi calitatea traseului frecvent străbătut de dvs., de acasă la serviciu, în ceea ce priveşte…?" s-au primit următoarele răspunsuri :
n
Aprecieri pozitive
76% cadrul construit
35% comportamentul populaţiei
79% calitatea magazinelor
39% calitatea serviciilor
42% confortul mijloacelor de transport
25% calitatea străzilor
25% calitatea trotuarelor
14% comerţul stradal
13% altceva
Menţionăm că fiecare variantă de răspuns constituie practic o întrebare distinctă
Din distribuţia răspunsurilor la tipurile de variante prezentate rezultă că, după aprecierile pozitive, se por structura 4 grupe de asprecieri care se referă la :
n grupa 1 - cadrul construit şi calitatea magazinelor
n grupa 2 - comfortul mijloacelor de transport, comportamentul populaţiei şi calitatea serviciilor
n grupa 3 - calitatea străzilor şi a trotuarelor
n grupa 4 - comerţul stradal
Din compararea răspunsurilor primite pe parcursul investigaţiei, la întrebarea referitoare la comerţul stradal în ansamblu, constatăm că ultima întrebare este relevantă, având rolul de întrebare de control. Conform răspunsurilor primite la această întrebare rezultă că specialiştii apreciază în foarte mică măsură (circa 14%) comerţul stradal.
Cu excepţia cadrului construit şi a calităţii magazinelor, se constată că mediul urban, în general, nu oferă prea multe motive de satisfacţie, în unele cazuri (ex.: calitatea străzilor şi a trotuarelor), constituind chiar un factor principal de disconfort.
“Din punctul dumneavoastră de vedere, ce credeţi
că este reprezentativ pentru
oraşul Bucureşti ?”
(Detalii în anexa 1)
Dificultatea de a opta pentru cele mai reprezentative elemente urbanistice ale Bucureştiului nu a constat atât în selectarea acestora, cât în cerinţa - expres menţionată de instrumentul de culegere a datelor – de a alege un singur răspuns, deci a opta pentru una din variantele precodificate : o arteră de circulaţie, o piaţă publică, un parc (zonă verde) sau un obiect de artă monumentală. Odată făcută alegerea unei singure variante, trebuia să se precizeze şi care anume element conferă reprezentativitate variantei alese în opinia subiectului investigat.
Rezultatele astfel obţinute permit două tipuri de ierarhizări : pe de o parte se poate decela dacă mai reprezentativ pentru Bucureşti este o arteră de circulaţie, o piaţă, un parc sau un obiect de artă monumentală, (cf. graficului nr. 7), iar, pe de altă parte, se poate face o structurare a opţiunilor în cadrul fiecărei variante alese(cf. graficului nr. 8).
Grafic 7 - Ierarhia elementelor de reprezentativitate pentru Bucureşti
|
Grafic 8 - Artere de circulaţie reprezentative pentru Bucureşti
|
Analiza menţiunilor făcute de specialişti a permis următoarea structurare :
m Ierarhia variabilelor / elementelor de reprezentativitate:
28% - o arteră de circulaţie
26% - o piaţă publică
23% - un parc (zonă verde)
23% - un obiect de artă monumentală
m Structura obiectelor de reprezentativitate în cadrul fiecărei opţiuni :
n artera de circulaţie considerată reprezentativă pentru oraşul Bucureşti :
41% Bulevardul Magheru
35% Calea Victoriei
12% Bulevardul Aviatorilor
12% Artera Nord-Sud
n Pieţele publice reprezentative pentru oraşul Bucureşti sunt redate în graficul nr. 9:
Grafic 9 - Pieţe publice reprezentative pentru Bucureşti
|
n Parcurile (zonele verzi) reprezentative pentru Bucureşti sunt prezentate în graficul nr. 10:
Grafic 10 - Zone verzi reprezentative pentru Bucureşti
|
n Obiectele de artă monumentală considerate reprezentative pentru Bucureşti sunt cuprinse ]n graficul nr. 11:
Grafic 11 - Obiectele de artă monumentală reprezentative pentru Bucureşti
|
“Dacă dumneavoastră v-aţi da întâlnire cu o
cunoştinţă în zona centrală, unde v-ar face plăcere
să vă întâlniţi ?”
(Detalii în anexa 2)
Specialiştii investigaţi au menţionat 29 locuri din zona centrală a oraşului, care pot fi astfel grupate după frecvenţa semnalată :
28% Parcul Cişmigiu
10% Parcul din faţa Ateneului Român
10% Universitate
7% Palatul Regal
35% Alte locuri (sub 4% fiecare), cum ar fi : Arcul de Triumf, Biserica Kreţulescu, Casa Centrală a Armatei, Piaţa Sf.Gheorghe, Piaţa Victoriei, Herăstrău, Hanul lui Manuc, CEC-ul - Sediul Central, Piaţa Romană
10% Nu ai unde / nu există linişte, verdeaţă, dotări
Pentru a face o plimbare în Bucureşti cu familia şi/sau cunoştinţe, prieteni, ar fi alese locurile din graficul nr. 12
(Detalii în anexa 3)
Grafic 12 - Locuri preferate pentru plimbări
|
Opinia populaţiei şi a specialiştilor despre principalele probleme ale Bucureştiului este redată sintetic în graficele nr. 1-12 de la sfârşitul lucrării.
O analiză pertinentă a problemelor prezentate poate fi utilă atât pentru administraţia generală a Bucureştiului, a sectoarelor sale, cât şi pentru creşterea standardului de viaţă al populaţiei bucureştene în special şi a vizitatorilor în general.
Disponibilitatea unei părţi însemnate din bucureşteni de a contribui la realizarea unei imagini bune a oraşului este nu numai un semnal pentru administratori, ci şi o încercare de a rezolva – şi prin alte mijloace decât cele practicate până în prezent – o parte din problemele de uz curent şi de imagine simbol a Capitalei.
q Anexa 1
Repere semnificative pentru
oraşul Bucureşti
O arteră de circulaţie |
O piaţă
publică |
Un parc (zonă verde) |
Un obiect de
artă monumentală |
B.dul Magheru B.dul Aviatorilor B.dul Magheru B.dul Magheru Calea Victoriei Artera Nord-Sud Calea Victoriei Calea Victoriei B.dul Magheru Calea Victoriei Calea Victoriei B.dul Magheru B.dul Magheru B.dul Magheru |
Piaţa Universităţii Piaţa Unirii Piaţa Universităţii Piaţa Universităţii Piaţa Universităţii Piaţa Universităţii Piaţa Universităţii Piaţa Palatului Piaţa Universităţii Piaţa Universităţii Piaţa Universităţii Piaţa Universităţii Piaţa Amzei |
Herăstrău Herăstrău Herăstrău Cişmigiu Cişmigiu Herăstrău Herăstrău Cişmigiu Herăstrău Herăstrău Herăstrău |
Ateneul Român Ateneul Român Statuia Kogălniceanu Arcul de Triumf Arcul de Triumf Arcul de Triumf Arcul de Triumf Ateneul Român Ateneul Român Statuia Aviatorilor Statuile de la Univer- sitate |
q Anexa 2
Locuri preferate pentru
întâlnirea populaţiei în zona centrală a Bucureştiului
Nr. chest. |
Opinia |
1 |
Casa Centrală a Armatei |
2 |
Arcul de Triumf |
3 |
Cişmigiu |
4 |
Nu există linişte, verdeaţă,
dotări, etc |
5 |
Piaţa Victoriei |
6 |
Nicăieri pe stradă |
7 |
Piaţa Palatului |
8 |
Universitate |
9 |
Ateneul Român |
10 |
Biserica Kreţulescu |
11 |
Piaţa Sfântu Gheorghe |
12 |
Parcul din faţa Ateneului |
13 |
Nu ai unde, locul este viciat de oameni |
14 |
Cişmigiu |
15 |
Cişmigiu |
16 |
Cişmigiu |
17 |
Universitate |
18 |
Herăstrău |
19 |
Palatul Regal |
20 |
Grădina Cişmigiu sau Ateneu |
21 |
Cişmigiu |
22 |
Hanul lui Manuc |
23 |
Cişmigiu |
24 |
Fără menţiune |
25 |
Fără menţiune |
26 |
Cişmigiu |
27 |
Piaţa Universităţii |
28 |
Calea Victoriei |
29 |
În faţa CEC-ului |
30 |
Piaţa Romană |
31 |
Squarul din faţa Ateneului Român |
q Anexa 3
Locuri de întâlnire pentru a
face o plimbare în Bucureşti
Nr. chest. |
Opinia |
1 |
Casa Centrală a Armatei |
2 |
Parcul Herăstrău |
3 |
Parcul Herăstrău |
4 |
Parcul Herăstrău |
5 |
Muzeul Satului |
6 |
Parcul Herăstrău |
7 |
Parcul Herăstrău |
8 |
B.dul Kiseleff |
9 |
Calea Victoriei |
10 |
Parcul Herăstrău |
11 |
Şoseaua Kiseleff |
12 |
Calea Moşilor – zona Mântuleasa |
13 |
Parcul Herăstrău |
14 |
Zona Muzeului Ţăranului Român |
15 |
Muzeul Satului |
16 |
Parcul Carol |
17 |
Parcul Herăstrău |
18 |
Parcul Herăstrău |
19 |
Grădina Botanică |
20 |
Herăstrău-Dorobanţi |
21 |
Muzeul Satului |
22 |
Muzeul Satului |
23 |
Zona de nord a Municipiului Bucureşti |
24 |
Parcul Herăstrău |
25 |
Grădina Botanică |
26 |
Oricare |
27 |
Parcul Herăstrău |
28 |
Parcul Herăstrău |
29 |
Muzeul Satului |
30 |
Parcul Herăstrău |
31 |
Parcul Herăstrău |