UNIVERSITATEA DE ARHITECTURA ŞI URBANISM „ION MINCU”
CENTRUL DE CERCETARE, PROIECTARE, EXPERTIZARE ŞI CONSULTING –
Strada Academiei 18 - 20, Telefon: 315.54.82, 313.95.65, *313.80.80,
Fax: (40)1312.39.54, E-mail:rectorat@iaim.rorectorat@iaim.ro, BUCURESTI – 70109, ROMANIA

 

 

 

 

 

PLANUL URBANISTIC GENERAL AL MUNICIPIUL BUCUREŞTI

ETAPA FINALĂ

 

MAPA 2

 

SITUAŢIE EXISTENTĂ

 

1. 10.  Necesităţi şi opţiuni ale populaţiei

 

COLECTIV DE ELABORARE

 

Prof. dr. arh. AlexandruM.SANDU – şef proiect complex

Cercet.şt.pr.gr.II Dr. Trăilă Cernescu

Cercet.şt.pr.gr.III Vasile Ancuţa Romanescu

Cercet.şt.pr. Dr. Petre Doman

Insp.pr. de spec. Vladimir Creţoiu

Informatician Mircea Caproş

Informatician Daniel Chindea

 

Experţi consultanţi:

 

Prof.dr.arh. Alexandru M. Sandu

Prof.dr.arh. Doina Cristea

Conf.dr.arh. Mariana Eftenie

Lector arh. Arpad Zachi

 

La cercetarea de teren au participat şi 30 de studenţi de la Facultatea de Sociologie din Bucureşti.

 

 

 

 

 

 

 

CONSULTANŢI ŞI AUTORI AI PLANURILOR URBANISTICE  ZONALE INTEGRATE ÎN PLANUL URBANISTIC GENERAL:

 

Prof.dr.arh.Angela FILIPEANU, Prof.dr.arh.Victor FULICEA, Arh. Bogdan BOGOESCU, Arh. Marinela-Victoria BERZA, Ing. Emilia TĂNĂSOIU, Arh, Gabriel RĂDULESCU, Ing. Sefcati ABDURAIM, Soaciolog Trăilă CERNESCU, Arh. Valeriu MANEA, Arh.Liviu IANĂŞI, Şef lucrări Hanna DERER, Conf. arh. Constantin ENACHE, Conf. arh. Florin MACHEDON, Şef lucrări Radu FLORINEL, Şef lucrări Dan MARIN, Ing.Petre PAIDIU, Gabriela TIHOHOD, Radu Felician HALUS, Adina Silviana FRONEA, Monica GEORGESCU, Mihai ZAPLAIC, Emanuel Stefan TRICĂ



 UNIVERSITATEA DE ARHITECTURA ŞI URBANISM „ION MINCU”
CENTRUL DE CERCETARE, PROIECTARE, EXPERTIZARE ŞI CONSULTING –
Strada Academiei 18 - 20, Telefon: 315.54.82, 313.95.65, *313.80.80,
Fax: (40)1312.39.54, E-mail:rectorat@iaim.rorectorat@iaim.ro, BUCURESTI – 70109, ROMANIA

 

 

 

 

PLANUL URBANISTIC GENERAL AL MUNICIPIUL BUCUREŞTI

ETAPA FINALĂ

 

MAPA 2

 

1.10.  Necesităţi şi opţiuni ale populaţiei

 

 

 

 

 

CONŢINUT

 

 

 

 

 

 

 

Prezentare generală

1.10.1. Percepţia gravităţii problemelor comunitare. Rezultate ale investigaţiei în rândul populaţiei Bucureştiului

1.10.1.1.Opinii privind  starea de curăţenie a cartierului de rezidenţă şi a oraşului

1.10.1.2. Opinii privind prezenţa chioşcurilor  în carteierele de rezidenţă şi în Bucureşti, în general

1.10.1.3. Aprecieri privind estetica şi utilitatea afişajului stradal

1.10.1.4. Opinii despre amplasarea cartierului de rezidenţă în ansamblul urban şi aspiraţiile de locuire ale populaţiei investigate.

1.10.2. Nivelul de mulţumire / nemulţumire al specialiştilor faţă de modul în care este administrat sectorul în care locuiesc şi Bucureştiul în ansamblu.

Anexa 1. Repere semnificative pentru oraşul Bucureşti

Anexa 2. Locuri preferate pentru întâlnirea populaţiei în zona centrală a Bucureştiului

Anexa 3. Locuri de întâlnire pentru a face o plimbare în Bucureşti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BUCUREŞTI 2000 / 2001


UNIVERSITATEA DE ARHITECTURA ŞI URBANISM „ION MINCU”
CENTRUL DE CERCETARE, PROIECTARE, EXPERTIZARE ŞI CONSULTING –
Strada Academiei 18 - 20, Telefon: 315.54.82, 313.95.65, *313.80.80,
Fax: (40)1312.39.54, E-mail:rectorat@iaim.rorectorat@iaim.ro, BUCURESTI – 70109, ROMANIA

 

 

 

PLANUL URBANISTIC GENERAL AL MUNICIPIUL BUCUREŞTI

ETAPA FINALĂ

 

MAPA 2

 

SITUAŢIE EXISTENTĂ

 

1. 10.  Necesităţi şi opţiuni ale populaţiei

 

 

 

q    prezentare generală

Barometrul opiniei publice este instrumentul prin care se măsoară reactivitatea populaţiei la problemele cu care se confruntă aceasta la un moment dat, deci într-o anumită perioadă  în care, datorită conjuncturii factorilor politico-sociali şi economici, oamenii  pun în balanţă aşteptările (nivelul aspiraţiilor) cu  realitatea existentă în  momentul în care se realizează investigaţia.

Un element al barometrului opiniei publice se referă şi la percepţia gravităţilor problemelor comunitare,  fiind percepute ca “grave” şi “foarte grave” acele aspecte în care aşteptările sunt neconforme cu realitatea şi cotate ca “puţin” şi “deloc grave” acele aspecte care de obicei sunt uşor rezolvate sau nebăgate în seamă pentru că ele aparţin “stării de confort”, deci funcţionează normal.

Experienţa sondajelor de opinie pe probleme comunitare a pus în evidenţă că problemele majore ale Bucureştiului sunt:  curăţenia, starea drumurilor, lipsa de locuinţe, sterea infracţională şi securitatea individului, poluarea, problema câinilor vagabonzi, lipsa locurilor de muncă, lipsa spaţiilor de joacă pentru copii, activitatea administraţiei financiare, corupţia, iluminatul stradal.

 


1.10.1    Percepţia gravităţii problemelor comunitare. Rezultate ale investigaţiei în rândul populaţiei Bucureştiului

Iluminatul stradal este singura problemă care se pare că şi-a găsit o rezolvare (52% dintre cei investigaţi apreciază că este o problemă puţin/deloc gravă)

Toate celelalte  probleme cu care se confruntă bucureşteanul sunt percepute ca “grave” şi “foarte grave” în proporţii  situate între 71% (lipsa spaţiilor de joacă pentru copii) şi 98% (starea curăţeniei şi corupţia). Acest “top negru”  permite următoarea ierarhizare a gravităţii problemelor cu care se confruntă populaţia Bucureştiului:

­       98%Curăţenia

­       98%Corupţia

­       97%Starea străzilor (drumurilor)

­       97%Încălcarea legilor

­       93%Birocraţia din instituţii

­       91%Securitatea individuală şi a bunurilor

­       89%Lipsa de locuinţe

­       87%Lipsa locurilor de muncă

­       84%Problema câinilor vagabonzi

­       81%Poluarea

­       80% Starea pieţelor agroalimentare

­       77%Activitatea Administraţiei Financiare

­       71%Spaţiile de joacă pentru copii

Cel puţin 5 dintre aceste grave probleme  aparţin exclusiv Primăriei Capitalei : curăţenia, starea drumurilor, problema câinilor vagabonzi, starea pieţelor şi spaţiile de joacă pentru copii. În cazul celorlalte,  responsabilitatea Primăriei Capitalei este împărţită cu  alte instituţii ale statului (precum : Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Poliţia, Ministerul Muncii, Ministerul Mediului, Ministerul Lucrărilor Publice ş.a.);  starea gravă cu care sunt percepute fiind rodul unui cumul de nerealizări provenind din multiple domenii.

1.10.1.1.     Opinii privind starea de curăţenie a cartierului de rezidenţă şi a oraşului

În încercarea de evidenţia nivelul aprecierilor, am reţinut – pentru comparaţie – numai aprecierile extreme, diferenţele până la 100% în cadrul fiecărui nivel fiind reprezentate de cei a căror opinie este “nici curat/nici murdar”. Datele complete sunt prezentate în graficul care însoţeşte prezentul capitol.

Aprecierea

Zona

Foarte curat/curat

Foarte murdar/murdar

Cartierul

13%

36%

Bucureştiul

1%

71%

 

Aprecierile  privind starea curăţeniei oraşului sunt mult mai nefavorabile decât cele care se referă la nivelul cartierelor : raportul aprecierilor pozitive faţă de cele negative este aproximativ 1 la 3  în cazul cartierelor şi 1 la 70 în cazul oraşului în ansamblu.    Din acest motiv, cel puţin sub aspectul posibilităţilor de întreţinere a curăţeniei oraşului, administrarea pe sectoare pare mai eficientă decât cea la nivelul Primăriei Capitalei, chiar dacă regiile angajate în acest scop sunt sub contractul Primăriei Capitalei. Această afirmaţie este întărită şi de datele rezultate din investigarea  factorilor răspunzători de starea actuală de curăţenie a cartierelor şi a oraşului în general :

Cărui fapt consideraţi că i se datorează – în principal – starea actuală a curăţeniei?

Responsabilitatea

Zona

Locuitorilor

Lucrătorilor de la serviciile publice

Populaţiei şi lucrătorilor de la serviciile publice

Altora

Cartier

17%

16%

57%

10%

Bucureşti

3%

14%

76%

7%

 

Rezultatele atestă că responsabilitatea  principală nu poate fi atribuită numai lucrătorilor de la serviciile publice, ci se datoreză, în mare parte şi carenţelor educaţionale ale populaţiei (semnalare culeasă şi din investigaţia în rândul specialiştilor, unde, adesea, este menţionată şi necesitatea mijloacelor coercitive).

1.10.1.2.     Opinii privind prezenţa chioşcurilor  în carteierele de rezidenţă şi în Bucureşti, în general

 

Necesară / foarte necesară

Puţin / deloc necesară

În cartierul de rezidenţă

54

46

În Bucureşti

49

51

 

Aşa cum rezultă din datele cuprinse în tabel, opiniile sunt contrare cu privire la nivelul celor două sisteme de referinţă. Astfel,  aprecierile favorabile  privind necesitatea chioşcurilor în cartier sunt de aproape două ori mai mari la nivelul cartierului decât la nivelul Bucureştiului în ansamblu, sau altfel spus,  sunt de două ori mai  mari aprecierile nefavorabile privind prezenţa chioşcurilor la nivelul Bucureştiului, decât  la nivelul cartierelor.

1.10.1.3.     Aprecieri privind estetica şi utilitatea afişajului stradal

 

Pozitiv

Satisfăcător

Negativ

Din punct de vedere estetic

20%

50%

30%

Din punct de vedere al utilităţii

28%

50%

22%

 

Datele comparate ale celor două puncte de vedere atestă o mai favorabilă apreciere ca utilitate şi o mai defavorabilă apreciere ca estetică. Altfel spus,  jumătate din populaţia Bucureştiului priveşte satisfăcător afişajul stradal,  pe care il consideră  într-o măsură mai mare mai util decât mulţumitor ca prezentare. Trebuie subliniat că  această imagine a populaţiei bucureştene  nu trebuie particularizată, ci trebuie interpretată global, la nivelul  sistemului de afişaj în ansamblul oraşului şi nu la nivel de tip de reclamă şi loc de prezentare.

1.10.1.4.     Opinii despre amplasarea cartierului de rezidenţă în ansamblul urban şi aspiraţiile de locuire ale populaţiei investigate.

m        “Zona în care locuiţi apreciaţi că  se află  situată…?”

­       18% - la nivel central

­       15% - într-un ansamblu din blocuri colective noi,  cu P+2…P+4 etaje

­       56% - într-un ansamblu din blocuri colective noi, cu peste P+4 etaje

­         5% - într-un ansamblu rezidenţial format din case-curte pe parcelă

­         1% - într-un ansamblu rezidenţial  format din vile pe parcelă

­         5% - în alte locuri

Sunt două aspecte de semnalat în această distribuţie a autoaprecierii poziţiei zonelor rezidenţiale în ansamblul urban :

n       71% din populaţie  stă în locuinţe colective tip bloc,

n       numai 18%  percep propria rezidenţă ca aparţinând zonei centrale a oraşului,

n       numai 1% din cei investigaţi aparţin zonelor rezidenţiale cu vile.

Această distribuţie a opiniilor evidenţiază, pe de o parte, ponderea mare a populaţiei care acceptă locuirea colectivă în bloc ( din motive care  pot constitui obiectul altor studii privind structura locuirii urbane şi aspiraţiile de locuire), iar pe de altă parte, posibilităţile limitate ale unei pături sociale de a-şi permite o locuire în zone rezidenţiale  cu vile.   Oricum, se poate constata   că densitatea  locuitorilor Bucureştiului este dată de gradul mare de locuire în locuinţe colective tip bloc.

m        “În  ce tip de cartier aţi dori să locuiţi ?”

­       43% -  case curte

­       21% - vile colective

­       17% - vile individuale

­       10% - blocuri cu până la P+4

­         5% - blocuri cu P+2

­         4% - blocuri cu peste P+4

Proporţia mare a celor care doresc să locuiască în case curte are două elemente de suport:

n       pe de o parte, este vorba de aspiraţiile de locuire ale celor care daja stau în case cu regim mic de înălţime şi care ar dori tot asemenea  locuinţe, pentru a se bucura de spaţiul înconjurător, facilităţile gospodăreşti şi potenţiala zonă verde care înconjoară acest tip de locuinţe;

n       pe de altă parte, este vorba de o proporţie însemnată de oameni care realizează precaritatea unor construcţii înalte, care au trăit experienţa unor cutremure, şi care, în condiţiile mediatizării intense a unui potenţial seism, se gândesc cu seriozitate la locuinţe care să le confere un mai mare grad de siguranţă.

Este de semnalat de asemenea ponderea scăzută a celor care ar dori să locuiască în locuinţe colective cu regim mare de înălţime, acesta fiind segmentul de populaţie care deja trăieşte în astfel de condiţii şi care, cunoscându-şi potenţialul economic, nici nu aspiră la locuinţe cu un alt grad de confort. În acest context, apar ca necesare studii cu caracter multidisciplinar (arhitectural-urbanistic, sociologic, demografic, statistic) care să actualizeze un “atlas social” al Bucureştiului,  care să pornească de la structura   populaţiei actuale (cu o mare mobilitate, în aceste timpuri), de la aspiraţiile de locuire ale acesteia, pentru a putea oferi elementele de suport ale unei sistematizări eficiente a Capitalei.

m        “La ce nivel v-ar plăcea să locuiţi ?”

­       58%la parter

­       29%la nivelele 1 sau 2

­         6%la nivelele 3-5

­         2%     peste nivelul 5

­         5%     nu pot aprecia

Distribuţia procentuală a opţiunilor privind aspiraţia pentru un anume regim de înălţime dă consistenţă datelor referitoate la tipul actual şi locuinţa dorită.  Semnificativă pare a fi nu numai  ponderea “la vârf” a opţiunilor  pentru parter şi 1-2 nivele, ci şi proporţia celor care locuiesc în blocuri cu regim înalt, îşi doresc să locuiască tot acolo şi care , prin imposibilitatea aprecierii,  dovedesc lipsa oricăror aspiraţii de nivel superior într-o situaţie ipotetică.

m        “ Intenţionaţi să construiţi sau să vă cumpăraţi o locuinţă de vacanţă ?”

Nu au răspuns la această întrebare peste 8% din cei investigaţi. Distribuţia procentuală a respondenţilor este următoarea :

­         3% - am o locuinţă de vacanţă

­       16% - Da

­       81% - Nu

m        “Cum apreciaţi calitatea traseului frecvent străbătut de dumneavoastră, de acasă la serviciu sau la cumpărături, plimbare, etc., în ceeace priveşte…?”

(în %)

 

Pozitiv

Negativ

Calitatea străzilor

16

84

Comerţul stradal

28

72

Calitatea trotuarelor

32

68

Confortul mijloacelor de transport

40

60

Calitatea serviciilor

50

50

Comportarea populaţiei

52

48

Cadrul construit

72

28

Calitatea magazinelor

74

26

 

Datele prezentate structurează opiniile de apreciere, privind  variabilele analizate, în următoarele categorii :

n       aprecieri favoravile referitoare la calitatea magazinelor şi a cadrului construit

n       aprecieri nefavorabile referitoare la calitatea străzilor, trotuarelor şi comerţului stradal

n       sunt acceptabile calitatea serviciilor , confortul mijloacelor de transport şi comportamentul populaţiei

Ţinem să sublinien că aceste opinii se referă numai la tranzitul spre locul de muncă şi/sau plimbare/cumpărături şi nu la agrement.( caz în care nivelul exigenţial ar fi fost - probabil - mai ridicat).In analiza fiecărui aspect legat de situaţia existentă a Municipiului Bucureşti, prezentată în capitolele anterioare, au fost puse în evidenţă disfuncţionalităţile actuale. Pentru a se putea identifica priorităţile de intervenţie în vederea limitării sau eliminării disfuncţionalităţilor, a fost necesară atât o interrelaţionare a acestora cât şi o evaluare comparativă a importanţei lor în situaţia actuală a Capitalei.


1.10.2    Nivelul de mulţumire / nemulţumire al specialiştilor faţă de modul în care este administrat sectorul în care locuiesc şi Bucureştiul în ansamblu.

Gradul de mulţumire faţă de modul în care este administrat spaţiul urban (sectorul în care domiciliază respondentul şi Bucureştiul ) sunt relevante pentru :

a.       starea actuală generală a sectoarelor şi a oraşului;

b.      indicele de mulţumire al specialiştilor faţă de spaţiul urban, în general;

c.       gradul de mulţumire în raport cu administratorii şi funcţionarii care au responsabilităţi în acest domeniu;

d.      nivelul exigenţelor faţă de administraţie.

Aproximativ o treime din specialişti s-au declarat mulţumiţi de modul în care este administrat sectorul în care locuiesc şi de oraşul Bucureşti. Se constată că gradul de mulţumire faţă de administraţia locală este mare, fapt care poate avea influenţe şi asupra nivelului general al raportării la spaţiul construit în general şi la spaţiul urban în general. Studii de sociologie urbană au relevat că spaţiul urban cu valenţe pozitive influenţează benefic comportamentul uman, în timp ce spaţiile urbane cu probleme determină – de multe ori – un comportament negativ.

La întrebarea “Cine este răspunzător că lucrurile merg prost…?” la nivelul sectoarelor, s-au înregistrat următoarele răspunsuri: (cf. graficului nr. 1)

Grafic 1 - Factori responsabili pentru modul cum merg lucrurile în Bucureşti


 


Constatăm că principalul răspuntător pentru situaţia de la nivelul fiecărui sector al Capitalei este instituţia Primăriei (în principal de sector şi la diferenţă de peste 50% Primăria Capitalei)

Primarul sectorului şi Primarul Capitalei sunt consideraţi ca resaponsabili de modul în care merg lucrurile la nivelul sectorului, doar în proporţie de 11% (cu o pondere de circa două ori mai mare a Primarului Capitalei).

Din structurarea procentelor prezentate rezultă că :

n       instituţiile şi nu persoanele investite cu responsabilitate sunt principalele răspunzătoare de modul în care fucţionează administraţia în general;

n       Primarii (de sector şi de Capitală) având un procent redus de responsabilitate, sunt “scutiţi” de activitatea efectivă pe care trebuie să o depună în slujba instituţiei publice a primăriei.

La întrebarea “Cine este principalul răspunzător că treburile merg prost…?” la nivelul Capitalei s-au înregistrat următoarele răspunsuri : (cf. graficului nr. 2)

Grafic 2 - Principalul răspunzător pentru modul dcum merg lucrurile în Bucureşti


 


La nivelul Capitalei, ca şi la nivelul sectoarelor, responsabilitatea principală pentru administraţie îi revine Primăriei ca instituţie, în timp ce Primarul, Guvernul şi Serviciul Public sunt percepute ca instituţii cu responsabilităţi reduse.

Faţă de sectoare, la Primăria Capitalei apare Guvernul ca responsabil – în rolul său de administrator central – dar cu un procent redus. De asemenea, se semnalează faptul că la nivelul sectorului nu există necunoaştere în precizarea responsabilului, iar la nivelul capitalei aceasta este de 7%.

Din structura răspunsurilor la cele două întrebări rezultă că este necesar să existe o legislaţie clară cu privire la funcţionalitatea primăriilor de sectoare şi a Primăriei Capitalei, apreciată ca fiind cel mai important factor de stabilire a ordinii şi normalităţii pe plan social.

La întrebarea “Din punctul dvs. de vedere, Bucureştiul este un oraş comercial, cultural, ştiinţific, administrativ, industrial, politic, turistic ?” s-au înregistrat următoarele răspunsuri : (cf. graficului nr. 3)

Grafic 3 - Opinia despre funcţiunea Bucureştiului


 


Aproximativ două treimi din specialişti consideră că Bucureştiul este un oraş administrativ şi politic; rolul acestor funcţii fiind supraevaluat de către specialişti în raport cu rolul altor funcţii importante pentru o capitală : cultură, ştiinţă, turism, comerţ.

La întrebarea “… prin ce se caracterizează administraţia Bucureştiului, în momentul actual ?” s-au înregistrat următoarele răspunsuri : (cf. graficului nr. 4)

Grafic 4 - Caracterizarea administraţiei Bucureştiului


 


Elementele enumerate în privinţa caracterizării administraţiei Bucureştiului ţin preponderent de persoanele care ocupă funcţii administrative. Acest barometru al caracteristicilor în domeniul administraţiei evidenţiază faptul că, pe lângă legislaţie, un rol important în funcţionalitatea acesteia îi revine personalului în domeniu.

Semnificativ este faptul că nici un specialist nu a menţionat o caracteristică pozitivă (competenţă, eficienţă, interes pentru problemele cetăţenilor) a administraţiei Bucureştiului, Aceasta nu înseamnă că nu ar exista nimic pozitiv în administraţie, cât, mai curând faptul că primele semnalări sunt de ordin negativ şi nefuncţional, care afectează imaginea de ansamblu a administraţiei.

Pentru a cunoaşte aspiraţiile specialiştilor, a fost formulată întrebarea “Din punctul de vedere al cadrului construit şi al funcţionalităţii, ce aţi dori să apară în Bucureşti, ca fiind reprezentativ ?" (ca repere), întrebare la care s-au înregistrat următoarele răspunsuri: (cf. graficului nr. 5)

Grafic 5 - Aspiraţii în privinţa reprezentativităţii Bucureştiului


 


Precizăm că diferenţele până la 100% în cadrul fiecărei variabile reprezintă ponderea lipsei de opţiune.

Din distribuţia răspunsurilor la această întrebare rezultă că circa 40% din specialiştii investigaţi apreciază că pentru Bucureşti sunt reprezentative toate cele 6 funcţiuni cuprinse în studiu. Majoritatea funcţiunilor (4) sunt apreciate ca reprezentative pentru Bucureşti considerându-se că acestea ar trebui să apară în oraş în proporţie mai mare.. Primele patru opţiuni se referă la unităţi culturale şi recreative, în timp ce partea a doua a intervalului de opţiuni este rezervată administraţiei (birouri, bănci) şi comerţului.

La întrebarea “Sub aspect funcţional şi arhitectural-urbanistic, prin ce consideraţi că este reprezentativ Bucureştiul ?” s-au obţinut următoarele răspunsuri : (cf. graficului nr. 6)

Grafic 6 - Reprezentativitatea Bucureştiului sub aspect funcţional şi arhitectural-urbanistic


 


Din punct de vedere funcţional şi arhitectural-urbanistic, specialiştii consideră că pentru Bucureşti sunt reprezentative – în primul rând – clădirea Guvernului şi Palatul Cotroceni, în al doilea rând Casa Poporului şi Casa Centrală a Armatei, iar, în al treilea rând alte 4 clădiri: sediul MAN, Ministerul Agriculturii, Ministerul Transporturilor şi sediul central CEC.

La întrebarea “Sub aspect funcţional şi arhitectural-urbanistic, prin ce consideraţi că este reprezentativ Bucureştiul ?” s-au obţinut următoarele răspunsuri :

n       Pentru clădiri culturale

­       Ateneul Român79%

­       Muzeul Ţăranului Român17%

­       Muzeul de Artă al României 4%

Spre deosebire de grupa clădirilor administrative, unde au fost menţionate 8 sedii, la clădirile culturale sunt doar 3 menţiuni. Şi în acest caz sunt prezente trei grupe, numai că aici departajările sunt mult mai clare.

Gradul de împrăştiere în oraş este relativ mare pentru ambele tipuri de clădiri : administrative şi culturale, ceea ce arată că specialiştii au luat în calcul – atunci când au făcut aprecierile – nu amplasamentul, în primul rând, ci valoarea şi semnificaţia lor din cele două perspective propuse pentru apreciere.

La întrebarea : “Dacă Primăria Bucureştiului ar desfăşura o campanie pentru curăţenia oraşului, dvs. cum v-aţi implica în această acţiune “ s-au primit următoarele răspunsuri :

­       74% - Comportare civilizată

­       13% - Curăţenie în faţa casei, a blocului, a terenului

­        7% - Atenţionarea celor care nu respectă ordinea şi curăţenia

­        3% - Achitarea unei taxe suplimentare

­        3% - Altele

Specialiştii apreciază într-o proporţie majoritară că principalele modalităţi prin care s-ar putea realiza curăţenia oraşului o reprezintă comportarea civilizată. O parte relativ mică din rândul specialiştilor ar fi dispuşi să-i atenţioneze pe cei care nu reprezintă ordinea şi curăţenia (7%).. S-ar implica efectiv în realizarea curăţeniei doar o optime din specialişti, în timp ce o taxă suplimentară în acest sens este acceptată într-un procent nesemnificativ.

Pentru a vedea în ce măsură specialiştii sunt dispuşi să contribuie la curăţenia şi ordinea din Bucureşti, pe lângă întrebarea cu privire la modurile de implicare în această acţiune, a fost pusă şi întrebarea următoare: "Dacă aţi avea timpul necesar, dvs. cât timp aţi acorda pentru curăţenie şi ordine în oraş?"

Gradul de implicare al specialiştilor a fost măsurat prin numărul de ore virtual acordat pentru curăţenie la nivelul sectorului şi la nivelul Capitalei.

Distribuţia răspunsului specialiştilor care ar fi dispuşi să contribuie la curăţenia sectorului şi a Capitalei arată astfel:

 

Nr. de ore pentru curăţenie

Sectorul de reşedinţă

Bucureşti

2

17

13

4

28

33

6

6

-

8

17

13

10

32

41

 

Se constată că aproximativ 50% din specialişti şi-au manifestat disponibilitatea de a contribui la curăţenia şi ordinea din oraş (sector şi Capitală) acordând pentru acest lucru între 6 şi aproximativ 10 ore.

Pentru a vedea în ce se poate concretiza această contribuţie a fost pusă întrebarea: "Ce aţi dori să faceţi pentru ca sectorul în care locuiţi şi Capitala să fie curate şi să arate civilizat?" la care s-au înregistrat următoarele răspunsuri:

­       contribuţie bănească                                           40%

­       participarea la curăţenie                                      10%

­       susţinerea unor activităţi de curăţenie                  30%

­       activitate în asociaţii de ordine pentru oraş          20%

 

Constatăm că un procent redus din rândul specialiştilor (10%) doresc să participe la curăţenia efectivă şi în oraş. Important este faptul că specialiştii nu refuză acest tip de demers pentru instaurarea civilizaţiei urbane - din perspectiva curăţeniei - dorind să participe la desfăşurarea sa prin contribuţie bănească prin idei, programe şi acţiuni în cadrul unor organizaţii.

Această informaţie este importantă pentru Primăriile de sector şi pentru Primăria Capitalei în general şi pentru serviciul de urbanism în special.

Din informaţiile obţinute pe baza cercetării de teren s-a constatat că atât specialiştii, cât şi o bună parte din ceilalţi locuitori ai Capitalei, sunt dispuşi să-şi aducă într-un fel - contribuţia la îmbunătăţirea imaginii Bucureştiului. Altfel spus - în prezent - există o ofertă de participare la sporirea gradului de ordine şi civilizaţie, care ar trebui să fie susţinută de administraţia centrală şi locală, dar în acelaşi timp şi de forul legislativ care ar trebui să elaboreze reglementări clare şi încurajatoare pentru participanţii la această acţiune socială.

Aproximativ 83% din specialiştii investigaţi consideră că Primăria Bucureştiului ar trebui să aibă fonduri speciale pentru construirea de locuinţe sociale (locuinţe pentru populaţia cu venituri mici, care are posibilitatea să-şi cumpere o casă).

Din analiza datelor existente (ex. date statistice şi rezultate ale sondajelor de opinie) rezultă că problema locuinţelor sociale prezintă mare interes, fiiind apreciată ca foarte necesară de către un segment important al populaţiei.

Fără elaborarea unor programe clare şi existenţa unei legislaţii în domeniu, nu se va putea face ceva serios în sectorul locuinţelor sociale, care nu trebuie să aibă nici un fel de conotaţie politică, indiferent de cine se află la putere.

Una din problemele interesante pentru administraţia Bucureştiului este şi modul de împărţire a oraşului, care are conform opiniei specialiştilor următoarea configuraţie:

­       este bine aşa cum este împărţit acum                     32%

­       ar trebui să existe o zonă centrală distinctă             32%

­       ar trebui să fie organizat pe cartiere                       25%

­       alte soluţii                                                             11%

 

Se constată că circa o treime din specialişti apreciază că este bună actuala împărţire administrativă a Bucureştiului, în timp ce un procent asemănător consideră că ar trebui să existe o zonă centrală distinctă. Un sfert din specialiştii investigaţi sunt de părere că Bucureştiul ar trebui organizat pe cartiere.

Aceste informaţii arată că este necesară o dezbatere şi un demers în sfera administraţiei publice locale din Bucureşti. Soluţiile gândite de specialişti au în vedere - în primul rând - sporirea funcţionalităţii oraşului, domeniu de interes major atât pentru specialişti, cât şi pentru populaţia bucureşteană.

Dacă se iau în calcul problemele concrete ale ordinii şi curăţeniei din Bucureşti în general, atunci se poate afirma că specialiştii se bazează pe argumente serioase atunci când fac propuneri concrete.

Astfel, la întrebarea: "Cât de grave sau puţin grave vi se par următoarele probleme la nivelul Bucureştiului ?" s-au primit următoarele răspunsuri (în %):

 

Foarte grave şi grave

Puţin sau deloc grave

Curăţenia

97

3

Starea străzilor (drumurilor)

93

7

Lipsa de locuinţe

79

21

Corupţia

93

7

Birocraţia din instituţii

97

3

Încălcarea legilor (criminalitate, infracţionalitate, delincvenţă)

97

3

Spaţii de joacă pentru copii

77

23

Activitatea Administraţiei Financiare

57

43

Problema câinilor vagabonzi

82

18

Poluarea

93

7

Iluminatul stradal

64

36

Starea pieţelor agroalimentare

76

24

Securitatea individuală şi a bunurilor personale

77

23

Zgomotul stradal

69

31

Locurile de muncă

68

32

 

Din datele prezentate rezultă că 6 probleme (1. birocraţia din instituţii, 2 încălcarea legilor, 3 starea străzilor, 4 curăţenia, 5 corupţia, 6 poluarea) sunt apreciate ca având o gravitate sub 10% . Între 11-30% sunt 5 probleme, între 31 şi 40% sunt 3 probleme şi peste 40% o problemă.

Rezultă că majoritatea problemelor enumerate sunt apreciate ca fiind grave şi foarte grave, dintre care se evidenţiază : curăţenia (97%), birocraţia din instituţii (97%), problema câinilor vagabonzi (82%), lipsa locuinţelor (79%), spaţii de joacă pentru copii (77%), securitatea individuală şi a bunurilor (77%) şi starea pieţelor agroalimentare (76%)

Specialiştii au fost solicitaţi să spună dacă sunt sau nu mulţumiţi de următoarele 7 tipuri de servicii (în %) :

 

Cost

Calitate

Încălzirea locuinţelor

37

60

Alimentarea cu apă

59

46

Calitatea apei

-

15

Curăţenia/salubritatea

36

4

Calitatea aerului

-

3

Transportul în comun

40

31

Telefonia fixă

17

37

 

Numai la două tipuri de servicii se înregistrează au procent al mulţumirilor de peste jumătate (69%) - la costul alimentării cu apă şi 60% la calitatea încălzirii locuinţelor.

Referitor la servicii, se impun următoarele semnalări pe care le considerăm importante:

­       la cost, telefonia fixă înregistrează cel mai scăzut procent de mulţumiri (17%) din totalul serviciilor studiate;

­       la calitate, apar trei servicii cu procente foarte scăzute (3% calitatea aerului, 4% curăţenia/salubritatea, 15% calitatea apei, în privinţa gradului de mulţumire.

Tabelul cu procentul mulţumirilor faţă de costul şi calitatea serviciilor enumerate scoate în evidenţă nivelul scăzut de funcţionare a acestora.

La aprecierea gradului de curăţenie a cartierului şi oraşului, s-au înregistrat următoarele răspunsuri :

(în %)

 

Foarte curat şi curat

Nici curat, nici murdar

Foarte murdar şi murdar

Cartierul

30

47

23

Bucureştiul

10

45

45

 

Din procentele prezentate rezultă că gradul de toleranţă faţă de cartier este mai mare în comparaţie cu acelaşi indicator la nivelul Capitalei, în privinţa curăţeniei. Procentul celor care se situează la mijlocul scalei este relativ apropiat.

La întrebarea "Cărui fapt consideraţi că i se datorează - în principal - starea actuală a curăţeniei ?" s-au înregistrat următoarele răspunsuri :

 

Cartier

Bucureşti

Locuitorilor (rezidenţilor( cartierului

17

3

Lucrătorilor de la serviciile publice

17

14

Populaţiei, în general, şi lucrătorilor de la serviciile publice

56

76

Altele

10

7

 

Populaţiei şi lucrătorilor de la serviciile publice li se atribuie o responsabilitate mai mare pentru curăţenia oraşului decât pentru curăţenia cartierului, în timp ce locuitorii unei anumite zone (cartier) sunt consideraţi într-o măsură mai mare ca fiind mai responsabili de cartier decât de oraş în totalitatea sa.

Lucrătorilor de la serviciile publice, dacă le luăm în considerare apariţia lor singulară şi în combinaţie cu populaţia oraşului, li se atribuie o responsabilitate foarte mare pentru curăţenia cartierului (circa 73%) şi Bucureştiului (90%). Aproximativ 3/4 din specialişti apreciază că lucrătorii de la serviciile publice şi populaţia sunt principalii responsabili de curăţenia cartierului şi 9/10 consideră că acestora le revine, în principal, responsabilitatea pentru curăţenia Bucureştiului.

 

La întrebarea "Cum apreciaţi, în general, prezenţa chioşcurilor în cartier şi în Bucureşti ?" s-au înregistrat următoarele răspunsuri :

 

Foarte necesară şi necesară

Puţin şi deloc necesară

În cartierul de reşedinţă

38

62

În Bucureşti

82

18

 

Prezenţa chioşcurilor este mai apreciată la nivelul Bucureştiului decât la nivelul cartierelor.

Pe baza acestor date se pot formula următoarele ipoteze :

­       în cartierul de reşedinţă, în proximitatea locuinţelor lor, specialiştii doresc mai multă ordine, în timp ce, cu cât ne îndepărtăm de aceasta, nivelul exigenţelor este mai mic.

­       la nivelul oraşului, în ansamblul său, specialiştii consideră mult mai necesară prezenţa chioşcurilor. De aici rezultă probabil, că, la această analiză, specialiştii au în vedere în primul rând aspectul funcţional al oraşului, atât pentru localnici, cât mai ales pentru vizitatori.

La întrebarea "Cum apreciaţi, în general, afişajul stradal şi reclamele din Bucureşti ?" s-au obţinut următoarele răspunsuri :

­       38%pozitiv

­       62%negativ

Se constată că aproape două treimi din specialiştii investigaţi apreciază negativ afişajul stradal în Bucureşti.

Pentru a avea o imagine asupra rolului afişajului în peisajul urban, specialiştii au fost solicitaţi să răspundă la întrebarea "Cum apreciaţi afişajul stradal şi reclamele din punctul de vedere al utilităţii ?" , întrebare la care au fost înregistrate următoarele răspunsuri :

­       10%pozitiv

­       62%satisfăcător

­       28%negativ

Constatăm că procentul specialiştilor care apreciază afişajul stradal ca negativ din punctul de vedere al utilităţii este de aproximativ 3 ori mai mare decât al celor care fac aprecieri pozitive. Faptul că 2/3 din specialişti s-au plasat - ca opinie - la mijloc, arată că, în acest caz, scala de 3 este mai puţin relevantă, întrucât chiar şi specialiştii au preferat să evite un răspuns tranşant la o întrebare incitantă pentru profesiunea lor.

La întrebarea "Cât sunteţi de mulţumit de faptul că locuiţi în acest cartier ?" s-au înregistrat răspunsurile de mai jos :

­       50%oarecum mulţumit

­       30%mulţumit

­       20%foarte mulţumit

Conform răspunsurilor primite, constatăm că nici un specialist nu este total nemulţumit de cartierul în care locuieşte, ceea ce poate însemna faptul că - în acest caz - fie avem de-a face cu o alegere a cartierului şi a zonei de locuit, fie că specialiştii au găsit valenţele pozitive ale zonei în care au amplasat propria locuinţă, caz în care gradul de satisfacţie este mai mare. Faptul că jumătate dintre specialiştii investigaţi sunt mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de cartierul în care locuiesc ne determină să considerăm că rolul principal în apreciere îl joacă, totuşi, alegerea zonei de locuit.

O imagine generală asupra zonei în care locuiesc specialiştii investigaţi s-a încercat să se obţină prin întrebarea "Zona în care locuiţi dvs. (consideraţi) apreciaţi că se află situată…?", la care s-au primit următoarele răspunsuri :

­       17%la nivel central

­       17%într-un ansamblu rezidenţial format din blocuri colective noi, cu P+2…P+4

­       40%într-un ansamblu rezidenţial format din blocuri colective noi, cu peste P+4

­       10%într-un ansamblu rezidenţial format din case-curte, pe parcelă

­        3%într-un ansamblu rezidenţial format din vile pe parcelă

­       13%altele

Din datele prezentate rezultă că peste 50% dintre specialişii investigaţi consideră că locuiesc în ansambluri rezidenţiale alcătuite din blocuri colective noi, cu P+2, P+4 şi peste, în timp ce aproape 13% locuiesc într-un ansamblu rezidenţial format din case-curte şi din vile pe parcelă.

Pentru a cunoaşte un segment al aspiraţiilor de locuire, specialiştilor li s-a adresat întrebarea "În ce tip de ansamblu rezidenţial aţi dori să locuiţi ?" , la care s-au primit următoarele răspunsuri :

­       35%case curte

­       17%vile

­       17%blocuri, cu P+2

­        7%blocuri. cu P+4

­       24%vile individuale cu standard ridicat

Din distribuţiile procentuale rezultă că :

n       nici unul din specialiştii investigaţi nu doreşte să locuiască în blocuri cu peste P+4 etaje;

n       aproximativ 4/10 doresc să locuiască în case-curte şi în vile;

n       circa 1/4 aspiră la locuirea în vile individuale cu standard ridicat;

blocurile cu până la P+4 etaje sunt preferate de un procent redus (7%) din specialişti.

Concluzia care se desprinde, din datele prezentate, este că specialiştii doresc - în general - alte tipuri de clădiri de locuit decât cele care au fost construite în Bucureşti între 1950-1990.

 

Din structura răspunsurilor la întrebarea La ce nivel v-ar place să locuiţi ?" aflăm că circa 2/3 din specialiştii investigaţi doresc să locuiască la nivelul 1, circa 25% la nivelul 2, şi numai circa 7% la nivelul 4.

Concluzia că persoanele investigate preferă locuirea la nivele mici este confirmată de răspunsurile la această întrebare.

La întrebarea "Intenţionaţi să vă construiţi sau să vă cumpăraţi o locuinţă de vacanţă ?", specialiştii au prezentat următoarele variane de răspuns :

­        41% Da

­        11% Am o locuinţă de vacanţă

­        38% Nu

Doar 1/10 au o locuinţă de vacanţă, în timp ce aproximativ 40% doresc să-şi construiască o locuinţă de vacanţă în viitor. Faptul că jumătate din specialişti nu doresc locuinţă de vacanţă este posibil să se datoreze mai mult inexistenţei fondurilor necesare pentru această destinaţie şi mai puţin aspiraţiei în acest domeniu.

 La întrebarea "Cum apreciaţi calitatea traseului frecvent străbătut de dvs., de acasă la serviciu, în ceea ce priveşte…?" s-au primit următoarele răspunsuri :

n       Aprecieri pozitive

­       76% cadrul construit

­       35% comportamentul populaţiei

­       79% calitatea magazinelor

­       39% calitatea serviciilor

­       42% confortul mijloacelor de transport

­       25% calitatea străzilor

­       25% calitatea trotuarelor

­       14% comerţul stradal

­       13% altceva

Menţionăm că fiecare variantă de răspuns constituie practic o întrebare distinctă

Din distribuţia răspunsurilor la tipurile de variante prezentate rezultă că, după aprecierile pozitive, se por structura 4 grupe de asprecieri care se referă la :

n       grupa 1 - cadrul construit şi calitatea magazinelor

n       grupa 2 - comfortul mijloacelor de transport, comportamentul populaţiei şi calitatea serviciilor

n       grupa 3 - calitatea străzilor şi a trotuarelor

n       grupa 4 - comerţul stradal

Din compararea răspunsurilor primite pe parcursul investigaţiei, la întrebarea referitoare la comerţul stradal în ansamblu, constatăm că ultima întrebare este relevantă, având rolul de întrebare de control. Conform răspunsurilor primite la această întrebare rezultă că specialiştii apreciază în foarte mică măsură (circa 14%) comerţul stradal.

Cu excepţia cadrului construit şi a calităţii magazinelor, se constată că mediul urban, în general, nu oferă prea multe motive de satisfacţie, în unele cazuri (ex.: calitatea străzilor şi a trotuarelor), constituind chiar un factor principal de disconfort.

“Din punctul dumneavoastră de vedere, ce credeţi că este reprezentativ  pentru oraşul Bucureşti ?”

(Detalii în anexa 1)

Dificultatea de a opta pentru cele mai reprezentative elemente urbanistice ale Bucureştiului nu a constat atât în selectarea acestora, cât în cerinţa - expres menţionată de instrumentul de culegere a datelor – de a alege un singur răspuns, deci a opta pentru una din variantele precodificate : o arteră de circulaţie, o piaţă publică, un parc (zonă verde) sau un obiect de artă monumentală. Odată făcută alegerea unei singure variante, trebuia să se precizeze şi care anume element conferă reprezentativitate variantei alese în opinia subiectului investigat.

Rezultatele astfel obţinute permit două tipuri de ierarhizări : pe de o parte se poate decela dacă mai reprezentativ pentru Bucureşti este o arteră de circulaţie, o piaţă, un parc sau un obiect de artă monumentală, (cf. graficului nr. 7), iar, pe de altă parte, se poate face o structurare a opţiunilor în cadrul fiecărei variante alese(cf. graficului nr. 8).

Grafic 7 - Ierarhia elementelor de reprezentativitate pentru Bucureşti


 


Grafic 8 - Artere de circulaţie reprezentative pentru Bucureşti


 


Analiza menţiunilor făcute de specialişti a permis următoarea structurare :

m        Ierarhia variabilelor / elementelor de reprezentativitate:

­       28% - o arteră de circulaţie

­       26% - o piaţă publică

­       23% - un parc (zonă verde)

­       23% - un obiect de artă monumentală

 

m        Structura obiectelor de reprezentativitate în cadrul fiecărei opţiuni :

n       artera de circulaţie considerată reprezentativă pentru oraşul Bucureşti :

­       41% Bulevardul Magheru

­       35% Calea Victoriei

­       12% Bulevardul Aviatorilor

­       12% Artera Nord-Sud

n       Pieţele publice reprezentative pentru oraşul Bucureşti sunt redate în graficul nr. 9:

Grafic 9 - Pieţe publice reprezentative pentru Bucureşti


 


n       Parcurile (zonele verzi) reprezentative pentru Bucureşti sunt prezentate în graficul nr. 10:

Grafic 10 - Zone verzi reprezentative pentru Bucureşti


 


n       Obiectele de artă monumentală considerate reprezentative pentru Bucureşti sunt cuprinse ]n graficul nr. 11:

 

Grafic 11 - Obiectele de artă monumentală reprezentative pentru Bucureşti


 


“Dacă dumneavoastră v-aţi da întâlnire cu o cunoştinţă în zona centrală, unde v-ar face plăcere să vă întâlniţi ?”

(Detalii în anexa 2)

Specialiştii investigaţi au menţionat 29 locuri din zona centrală a oraşului, care pot fi astfel grupate după frecvenţa semnalată :

­       28% Parcul Cişmigiu

­       10% Parcul din faţa Ateneului Român

­       10% Universitate

­        7% Palatul Regal

­       35% Alte locuri (sub 4% fiecare), cum ar fi : Arcul de Triumf, Biserica  Kreţulescu, Casa Centrală a Armatei, Piaţa Sf.Gheorghe, Piaţa Victoriei,  Herăstrău, Hanul lui Manuc, CEC-ul - Sediul Central, Piaţa Romană

­       10% Nu ai unde / nu există linişte, verdeaţă, dotări

Pentru a face o plimbare în Bucureşti cu familia şi/sau cunoştinţe, prieteni, ar fi alese locurile din graficul nr. 12

 (Detalii în anexa 3)

Grafic 12 - Locuri preferate pentru plimbări


 


Opinia populaţiei şi a specialiştilor despre principalele probleme ale Bucureştiului este redată sintetic în graficele nr. 1-12 de la sfârşitul lucrării.

O analiză pertinentă a problemelor prezentate poate fi utilă atât pentru administraţia generală a Bucureştiului, a sectoarelor sale, cât şi pentru creşterea standardului de viaţă al populaţiei bucureştene în special şi a vizitatorilor în general.

Disponibilitatea unei părţi însemnate din bucureşteni de a contribui la realizarea unei imagini bune a oraşului este nu numai un semnal pentru administratori, ci şi o încercare de a rezolva – şi prin alte mijloace decât cele practicate până în prezent – o parte din problemele de uz curent şi de imagine simbol a Capitalei.


q    Anexa 1

 

 

Repere semnificative pentru oraşul Bucureşti

 

O arteră

de circulaţie

O piaţă publică

Un parc

(zonă verde)

Un obiect de artă monumentală

B.dul Magheru

B.dul Aviatorilor

B.dul Magheru

B.dul Magheru

Calea Victoriei

Artera Nord-Sud

Calea Victoriei

Calea Victoriei

B.dul Magheru

Calea Victoriei

Calea Victoriei

B.dul Magheru

B.dul Magheru

B.dul Magheru

Piaţa Universităţii

Piaţa Unirii

Piaţa Universităţii

Piaţa Universităţii

Piaţa Universităţii

Piaţa Universităţii

Piaţa Universităţii

Piaţa Palatului

Piaţa Universităţii

Piaţa Universităţii

Piaţa Universităţii

Piaţa Universităţii

Piaţa Amzei

Herăstrău

Herăstrău

Herăstrău

Cişmigiu

Cişmigiu

Herăstrău

Herăstrău

Cişmigiu

Herăstrău

Herăstrău

Herăstrău

Ateneul Român

Ateneul Român

Statuia Kogălniceanu

Arcul de Triumf

Arcul de Triumf

Arcul de Triumf

Arcul de Triumf

Ateneul Român

Ateneul Român

Statuia Aviatorilor

Statuile de la Univer-

 sitate

 

 


q    Anexa 2

 

Locuri preferate pentru întâlnirea populaţiei în zona centrală a Bucureştiului

 

Nr.

chest.

Opinia

1

Casa Centrală a Armatei

2

Arcul de Triumf

3

Cişmigiu

4

Nu există linişte, verdeaţă, dotări, etc

5

Piaţa Victoriei

6

Nicăieri pe stradă

7

Piaţa Palatului

8

Universitate

9

Ateneul Român

10

Biserica Kreţulescu

11

Piaţa Sfântu Gheorghe

12

Parcul din faţa Ateneului

13

Nu ai unde, locul este viciat de oameni

14

Cişmigiu

15

Cişmigiu

16

Cişmigiu

17

Universitate

18

Herăstrău

19

Palatul Regal

20

Grădina Cişmigiu sau Ateneu

21

Cişmigiu

22

Hanul lui Manuc

23

Cişmigiu

24

Fără menţiune

25

Fără menţiune

26

Cişmigiu

27

Piaţa Universităţii

28

Calea Victoriei

29

În faţa CEC-ului

30

Piaţa Romană

31

Squarul din faţa Ateneului Român

 


q    Anexa 3

 

Locuri de întâlnire pentru a face o plimbare în Bucureşti

Nr.

chest.

Opinia

1

Casa Centrală a Armatei

2

Parcul Herăstrău

3

Parcul Herăstrău

4

Parcul Herăstrău

5

Muzeul Satului

6

Parcul Herăstrău

7

Parcul Herăstrău

8

B.dul Kiseleff

9

Calea Victoriei

10

Parcul Herăstrău

11

Şoseaua Kiseleff

12

Calea Moşilor – zona Mântuleasa

13

Parcul Herăstrău

14

Zona Muzeului Ţăranului Român

15

Muzeul Satului

16

Parcul Carol

17

Parcul Herăstrău

18

Parcul Herăstrău

19

Grădina Botanică

20

Herăstrău-Dorobanţi

21

Muzeul Satului

22

Muzeul Satului

23

Zona de nord a Municipiului Bucureşti

24

Parcul Herăstrău

25

Grădina Botanică

26

Oricare

27

Parcul Herăstrău

28

Parcul Herăstrău

29

Muzeul Satului

30

Parcul Herăstrău

31

Parcul Herăstrău