CARACTERISTICI TEHNICE SI EFICIENTA SOCIO – ECONOMICA CUANTIFICABILA A PROIECTELOR PRIMARIEI MUNICIPIULUI BUCURESTI CARE VIZEAZA MODERNIZAREA INFRASTRUCTURII URBANE

 

                                                                                         

 

1. Contorizarea caldurii si apei calde

 

Valoarea totala a investitiei este de 50,5 milioane Euro, din care:

                    25,25 milioane Euro - credit B.E.I

                    25,25 milioane Euro - alocatie buget de stat

Termen de finalizare: sfarsitul anului 2003.

Proiectul consta în achizitionarea si instalarea de contoare si valve la fiecare dintre cele 15.000 de scari în 6.000 de blocuri cu apartamente. Contoarele vor fi conectate la centrele de distributie si la departamentul de facturare al operatorului municipal de distributie a caldurii.

          Se realizeaza:

-        o relatie contractuala furnizor – consumator avand ca efect reducerea costurilor

intretinerii prin facturarea reala a consumurilor de apa calda menajera si caldura.

 

Eficienta socio – economica:

-        reducerea la consumator cu cca 30 % a cheltuielilor cu energia termica;

-        trecerea la o noua etapa de reorganizare a operatorului de distributie a energiei

termice prin redistribuirea a peste 200 salariati din structura proprie de organizare, in cadrul programului de montaj a contorilor si a armaturilor aferente.

 

2. Modernizarea punctelor termice RADET

 

Valoarea totala a investitiei este de 78,4 milioane EURO, din care:

          51,5 milioane EURO - credit BERD

          19,3 milioane EURO - alocatie buget local

          7,6 milioane EURO - donatori bilaterali

Implementarea proiectului se estimeaza a se face pana la sfarsitul anului 2005.

Au fost definite urmatoarele categorii de investitii:

-        investitia destinata pentru modernizarea punctelor termice existente (PT) operate

de RADET, ca investitie in punctele termice, si

-        investitia destinata pentru cresterea eficientei globale a functionarii retelelor, ca

investitie in afara punctelor termice.

Investitia in punctele termice cuprinde achizitii si echipamente destinate modernizarii

sistemelor de automatizare, a pompelor si a echipamentelor auxiliare.

          Investitia in afara punctelor termice cuprinde achizitia si montarea vanelor de echilibrare in blocuri, la fiecare scara.

 

Eficienta socio – economica:

-        reducerea cu peste 30 % a pierderilor de agent termic in retelele si punctele de

distributie a energiei termice;

-        realizarea de economii de cca 10 % la energie termica si de cca 35 % la energie

electrica;

-        cresterea gradului de siguranta al instalatiilor.

 

3. Reabilitarea scolilor

 

Valoarea estimata a proiectului este de cca 150 mil. EURO, implementarea urmand a se realiza pana la sfarsitul anului 2005.

          Dat fiind faptul ca este vorba de o finantare in scop social, BEI a fost de acord sa crediteze 75 % din valoarea imprumutului.

Scopul general este reabilitarea unui numar de cca 106 unitati de invatamant preuniversitar de stat pentru diminuarea riscului seismic si a riscului de afectare a sanatatii, extinderea unor unitati scolare prin sali de clase, laboratoare, sali de sport cu efecte directe asupra elevilor si cadrelor didactice.

Proiectul cuprinde:lucrari de consolidare si reabilitare; reabilitari garduri imprejmuitoare; reabilitari si modernizari instalatii; constructii noi; terenuri de sport; dotari pentru sali de clasa, laboratoare si cabinete metodice, cabinete medicale specializate, ateliere, sali de sport, tehnica de calcul.

Proiectul mai include si servicii de consultanta pentru urmarirea si realizarea documentatiei de executie, urmarirea si supervizarea lucrarilor de executie, etc.

 

Eficienta socio – economica:

-        cresterea cu cca 18,07 % a suprafetelor totale actuale a constructiilor scolare;

-        reducerea cu cca 70 % a cheltuielilor de intretinere cu utilitatile si realizarea de

economii anuale la cheltuielile de intretinere fata de situatia prezenta in suma de peste 3,3 mil. EURO;

-        diminuarea riscului de afectare a sanatatii concomitent cu marirea randamentului

scolar al elevilor, scaderea ratei de abandon scolar si cresterea ratei de promovabilitate.

 

4. Modernizarea tramvaielor

 

Valoarea totala a investitiei este de 46,3 milioane Euro, din care:

                    23,15 milioane Euro - credit B.E.I

                    23,15 milioane Euro - alocatie buget de stat

Termen de finalizare: sfarsitul anului 2005.

Proiectul consta in modernizarea a 126 de vagoane simple TATRA T4R în 63 de tramvaie simplu articulate, incluzand: reinnoirea boghiurilor si motoarelor electrice, noi carcase de aluminiu cu elemente lipite si usi pe ambele parti, un nou design interior si exterior, o noua comanda de tractiune realizata cu variator de tensiune continua si noi frane.

Se realizeaza:

-        modernizarea unei hale tehnologice a RATB care va putea fi folosita in continuare

si pentru alte proiecte;

-        realizarea si modernizarea a 63 de garnituri tramvai;

-        definitivarea sistemului de tichetizare unica (METROU -RATB), premergator

procesului de integrare tarifara la nivelul intregului municipiu.

 

Eficienta socio – economica:

-        modernizarea unei hale tehnologice a RATB care va putea fi folosita in continuare

si pentru alte proiecte;

-        diminuarea costurilor de intretinere a tramvaielor si scaderea cu peste 15 % a

consumului de energie electrica pentru tractiune;

-        cresterea confortului si sigurantei circulatiei.

 

5. Sistemul automat de taxare RATB

 

 Valoarea proiectului este de 24 mil. EURO si are in vedere achizitia unui sistem automat de taxare pentru mijloacele de transport in comun ale RATB, compatibil cu sistemul de taxare al Metrorex. Acest sistem automat de taxare, modern si performant va necesita cheltuieli minime de exploatare si intretinere.

Prin achizitia unui asemenea sistem, se urmareste integrarea tarifara la nivelul municipiului Bucuresti a celor doi operatori de transport in comun: RATB si Metrorex S.A.

Termen de finalizare: sfarsitul anului 2004.

 

Eficienta socio – economica:

-        integrarea sistemului de tarifare la transpotul de suprafata (RATB) si cel subteran

(Metrorex) prin utilizarea de catre calatori a unui singur titlu de transport;

-        acoperirea unor nevoi sociale importante pentru utilizatorii transportului in comun

prin reducerea cheltuielilor de deplasare;

-        realizarea in cadrul programului de integrare tarifara a punctelor intermodale de

transport asa incat in zonele deficitare reteaua de suprafata sa alimenteze reteaua de subteran;

-        reducerea la sub 10 % a fraudei la transportul in comun, fata de cca 20% cat este

in prezent.

 

 

6. Managementul traficului si sistemul de pozitionare globala  (GPS):

 

Valoarea totala a investitiei este de 20,9 mil EURO din care:

          17,0 mil EURO – credit BERD;

                 3,3 mil EURO – alocatie buget local;

                 0,6 mil EURO – donatori bilaterali.

Implementarea proiectului se estimeaza a se face pana la sfarsitul anului 2004.

          Faza 1 a sistemului va include: (a) controloare moderne ale semafoarelor la aproximativ 100 locatii pe drumurile din inelul interior; (b) detectoare de vehicule pentru a masura frecventa si traficul de vehicule (programele informatice vor folosi datele in timp real pentru a adapta timpii semafoarelor la traficul real, in felul acesta reducand intarzierile); (c) camere de luat vederi cu circuit inchis la 3 amplasamente, pentru ca politia rutiera sa observe accidentele si incidentele in locurile unde se produc ambuteiaje in mod curent si pentru a lua masuri rapide pentru remediere; (d) o facilitate de Control Central este sa se reuneasca personalul de la Administratia Strazilor cu Politia (Controlul Central va avea o capacitate de pana la 400 de intersectii); si (e) transfer de date intre semafoare si Controlul Central, folosind linii dedicate sau inchiriate. In paralel, lucrarile vor fi executate pentru a imbunatatii geometria intersectiilor, pentru a spori si capacitatea prioritatilor stradale.

RATB doreste sa imbunatateasca productivitatea parcului de masini si reducerea costurilor de functionare prin instalarea unui sistem modern de management. Acest sistem foloseste GPS (Sistemul de Pozitionare Globala) pentru a localiza pozitia fiecarui vehicul si a comunica prin radio aceasta locatie Controlului Central. Datele sunt folosite pentru a administra serviciile de transport public mai eficient, in acelasi timp reducand mana de lucru.

          Sistemul va da posibilitatea Municipalitatii sa extinda sistemul CMTU asupra tuturor intersectiilor din oras, sa integreze troleibuzele si tramvaiele in sistemul MTP – GPS.

 

Eficienta socio – economica:

-        cresterea calitatii procesului de transport si a sigurantei traficului concomitent cu

reducerea timpului de deplasare, reducerea consumului de combustibil si imbunatatirea eficientei energetice;

-        reducerea cu cca 10 % a consumului de carburanti la parcul de vehicule RATB

care utilizeaza motoare cu combustie interna;

-        reducerea numarului de personal operativ din activitatea RATB si redistribuirea in

alte sectoare de activitate;

-        administrarea eficienta a serviciilor de transport public in relatia cu traficul general.

 

 

7. Pasaj suprateran Basarab

 

Valoarea totala a investitiei este de  67,8 milioane Euro, din care:                      

38,9 milioane Euro - credit BEI

                    38,9 milioane Euro - alocatie buget de stat

Termen de finalizare: sfarsitul anului 2004.

Pasajul suprateran incepe printr-o rampa de acces din B-dul Nicolae Titulescu, supratraverseaza Calea Grivitei, pachetul de linii C.F. din Gara de Nord, B-dul Dinicu Golescu, Sos. Orhideelor, intersectia Calea Plevnei-Calea Giulesti-Sos. Orhideelor si revine la sol printr-o rampa de acces preluand traseul modificat al Soselei Orhideelor pana in apropiere de actualul Pod Grozavesti.

Ce se realizeaza prin executia Pasajului:

-        inchiderea inelului principal de circulatie ceea ce conduce la evitarea zonei centrale

 a orasului pe axa Nord - Sud, a zonei Garii de Nord cat si la intregirea liniei de tramvai pe acelasi inel principal;

-        reabilitarea strazilor aferente (Titulescu, Orhideelor, Plevnei, Giulesti) precum si

redeschiderea strazii Grozavesti, intre Podul Grozavesti si Palatul Cotroceni.

 

Eficienta socio – economica:

-        descongestionarea centrului orasului si in special a axei N-S ca urmare a inchiderii

inelului principal de circulatie;

-        reabilitarea strazilor adiacente precum si crearea unui important punct intermodal

de transport in zona Basarab intre CF, metrou, RATB;

-        reducerea cu peste 3,7 % pe an a consumului de carburanti pentru mijloacele auto

care tranziteaza zona;

          -    reducerea gradului de poluare la nivel local si central;

-        crearea a peste 1500 de locuri de munca pe perioada executiei si a cca 50 locuri

de munca permanente dupa executie, pe timpul exploatarii.

 

 

8. Parcaj subteran PARKING NORD

 

Valoarea totala a investitiei este de 22,9 milioane Euro, din care:                      

11,45 milioane Euro - credit B.E.I

                    11,45 milioane Euro - alocatie buget de stat

Termen de finalizare: mijlocul anului 2004.

          Ce se realizeaza prin executia acestui obiectiv:

-        se rezolva problema insuficientei de parcaje din zona Garii de Nord care este si se

va dezvolta in continuare ca un pol urban principal;

-        fluidizarea circulatiei auto in zona prin realizarea la primul nivel al Parcajului, a

statiei de microbuze cat si a eliberarii carosabilului din zona, blocat ca urmare a parcarilor improvizate;

-        vor fi stabilite modalitati adecvate de operare a parcarii Gara de Nord, concomitent

cu un aranjament organizatoric si comercial adecvat.

 

Eficienta socio – economica:

-        cresterea capacitatii de parcare in zona Garii de Nord concomitent cu

reorganizarea traficului in zona;

-        realizarea unui terminal de microbuze pentru transportul regional corelat cu

transportul pe calea ferata;

-        crearea a peste 500 de locuri de munca pe perioada executiei si a cca 60 locuri de

munca permanente dupa executie, pe timpul exploatarii.

 

 

9. Restaurarea zonei istorice a orasului

 

Valoarea totala a investitiei este de 9,5 milioane EURO, din care:

          8,0 mil. EURO – credit BERD

          1,5 mil. EURO – alocatie buget local

Implementarea proiectului se estimeaza a se face pana la sfarsitul anului 2004.

          Restaurarea zonei istorice are ca scop recrearea caracterului de odinioara (dar cu facilitati moderne), stimuland activitatile economice si sociale si conservarea unei parti importante din mostenirea arheologica si arhitecturala a Bucurestiului.

Proiectul include:

-        Servicii Consultative ale Centrului de Proiectare Urbana al Municipalitatii pentru:

(a)   actualizarea Master Planului pentru Zona Istorica; (b) dezvoltarea unui Plan Detaliat

pentru Aria Pilot continand strazile ce trebuiesc restaurate in cadrul acestui Proiect; (c) dezvoltarea unei Strategii de Restaurare.

-        Servicii de Consultanta pentru proiectarea, obtinerea si supervizarea modernizarii

si restaurarii strazilor si utilitatilor; si

-         Lucrari de modernizare si restaurare a utilitatilor si  strazilor, incluzand

pietonalizarea.

 

Eficienta socio – economica:

-        imbunatatirea mediului stradal si a infrastructurii publice in scopul incurajarii

conservarii si restaurarii siturilor din zona;

-        impulsionarea restaurarii in zona si stimularea investitiilor de catre proprietarii

publici sau privati in modernizarea cladirilor in scopul cresterii atractivitatii atat pentru locuitori cat si pentru vizitatori prin dezvoltarea suplimentara a magazinelor specializate, restaurantelor, cafenelelor si a altor activitati economice si de birouri;

-        crearea a numeroase locuri de munca atat pe timpul executiei lucrarilor cat si dupa

terminarea acestora;

-        dezvoltarea turismului.

 

10. Reabilitarea strazilor

 

Valoarea totala a investitiei este de  32,3 milioane Euro, din care:

                    16,15 milioane Euro - credit B.E.I.

                    16,15 milioane Euro - alocatie buget de stat

Termen de finalizare: mijlocul anului 2003.

Proiectul consta in reabilitarea a 60 de sectiuni de drum selectate în oras, conform planurilor municipale pentru anii 2002 si 2003.

          Se rezolva:

-        reabilitarea strazilor eliminandu-se disconfortul provocat de starea actuala a

acestora;

-   se va finaliza “Strategia de intretinere si programul anual de intretinere a drumurilor”.

 

Eficienta socio – economica:

-        eliminarea disconfortului provocat de starea de degradare, concomitent cu

reducerea cheltuielilor anuale de intretinere;

-        elaborarea strategiei de intretinere a drumurilor urbane si mentinerea acestora in

conditii de normalitate;

-        crearea a peste 400 de locuri de munca pe perioada executiei.