Nr. 1322D/AS/19.12.2002
CENTRUL DE PROIECTARE URBANA
Nr. 2898D/CPU/19.12.2002
RAPORT DE SPECIALITATE IN
DOMENIILE URBANISMULUI SI
AMENAJARII TERITORIULUI
cu privire la Proiectul de Hotarare
referitor la « Incadrarea pe zone a teritoriului Municipiului
Bucuresti in vederea aplicarii prevederilor art. 13.01-13.03 a H.G. nr.
1278/2002 »
In conformitate cu prevederile
Legii nr. 215/2001, Municipalitatea Bucuresti, prin directiile de specialitate,
are responsabilitati si competente cu privire la asigurarea unei bune
gestionari a teritoriului general, dar si cu privire la elaborarea unei
strategii de dezvoltare urbanistica pe termen scurt, mediu si lung.
Unul dintre instrumentele aflate la indemana
administratiei generale a Capitalei, in scopul asigurarii unei bune gestionari
a teritoriului municipal, il constituie si procedura de zonare fiscala a
teritoriului administrativ, reglementata prin H.G. nr. 1278/2002, procedura
care contribuie indirect si la canalizarea efortului investitional in vederea
favorizarii dinamismului diferitelor zone urbane in acord cu strategia generala
de dezvoltare stabilita prin Planul
Urbanistic General al Municipiului Bucuresti, aprobat prin H.C.G.M.B. nr.
269/2000.
H.G. nr. 1278/2002 stipuleaza prin :
- ORDONANTA, la Art. 13: « Incadrarea
terenurilor pe zone si pe categorii de folosinta, in intravilan si extravilan,
se face de catre consiliile locale, in functie de pozitia terenurilor fata de
centrul localitatii, de retele edilitare, precum si de alte elemente specifice
fiecarei unitati administrativ-teritoriale, conform documentatiilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism, registrelor agricole, evidentelor
specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau altor evidente agricole ori
cadastrale »,
- iar prin NORMELE METODOLOGICE, la art. 13.01 –
13.03, se precizeaza ca, in cazul Municipiului Bucuresti, cel care adopta
hotarari cu privire la « delimitarea zonelor, atat in intravilan, cat si in
extravilan, pe baza documentelor de amenajare a teritoriului si de urbanism, a
registrelor agricole, evidentelor specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau
a altor evidente agricole ori cadastrale » este Consiliul General al
Municipiului Bucuresti.
Asadar,
procedura de zonare fiscala reprezinta, simultan, atat o consecinta a
documentatiilor de urbanism si amenajarea teritoriului, cat si un factor
declansator al dezvoltarii locale si municipale ; din acest motiv
coordonarea actiunii de reglementare a zonarii fiscale trebuie sa produca
efecte benefice asupra intregului teritoriu urban, in acord cu tripla functiune
pe care o asigura municipiul Bucuresti : cea de aglomeratie umana
complexa, de metropola europeana si de oras-capitala.
Asa cum rezulta din analiza
preliminara, complexitatea si caracterul interdisciplinar al procedurii de
reglementare a zonarii fiscale pentru plata impozitelor pe teren conduce
catre concluzia ca toate directiile Primariei Municipiului Bucuresti, in
functie de competente, trebuie sa elaboreze reglementari specifice pe paliere
strategice si politici proprii, urmand ca rezultatele sectoriale sa fie
preluate intr-o abordare integrata de catre echipa de proiectare
interdisciplinara a urbanistilor si planificatorilor teritoriului bucurestean.
La definirea si
delimitarea zonelor fiscale in teritoriul administrativ al municipiului
Bucuresti, atat in cazul celui intravilan, cat si al celui extravilan, s-a
utilizat structurarea si relationarea datelor relevante pentru formularea
politicilor urbane din teritoriul local, municipal, metropolitan bucurestean,
dupa cum urmeaza: politica de terenuri, politica de locuinte / locuire,
politica dezvoltarii economice municipale / locale si metropolitane, politica
serviciilor publice municipale / locale si metropolitane, politica mediului
urban si metropolitan, politica revitalizarii urbane si metropolitane.
S-au constientizat consecintele reglementarilor de zonare
fiscala, care vor declansa o restructurare urbanistica, favorizand relocarile
functionale in acord cu P.U.G. aprobat.
Studiul complex elaborat a evidentiat criteriile in
functie de care trebuie definite si delimitate zonele de fiscalitate, care sa
tina seama de :
1. OBIECTIVE:
1.1 URBANISTICE, ECONOMICE
-
stimularea circulatiei terenurilor, a investitiilor
si a dezvoltarii urbane diferentiate pe zone conform Planului Urbanistic
General al Municipiului Bucuresti.
1.2 FINANCIARE / ADMINISTRATIVE
-
valorificarea corespunzatoare a tuturor resurselor
de teren in limitele teritoriului administrativ al Municipiului Bucuresti.
1.3 SOCIALE
-
realizarea zonificarii fiscale
ca instrument de implementare a
politicilor de dezvoltare urbana indeosebi a politicii terenurilor,
determinand o dinamica sociala corelata cu nivelul de suportabilitate
finanaciara.
1.4 .
POLITICE
-
obtinerea sprijinului si
increderii tuturor actorilor urbani implicati in dezvoltarea Capitalei
(cetateni contribuabili, investitori autohtoni si straini, organisme financiare
interne si externe, turisti, organizatii neguvernamentale, etc.)
2. PRINCIPII
STRATEGICE
2.1 URBANISTICE SI ECONOMICE
-
corelarea zonarii fiscale cu potentialul urbanistic
real al amplasamentelor;
-
corelarea cu
valoarea de piata a terenurilor – valoarea posesiunii;
-
corelarea cu zonele de dezvoltare / promotie propuse
in P.U.G. (in general);
- sustinerea
prin politicile fiscale a durabilitatii dezvoltarii urbanistice in Municipiul
Bucuresti : protectia zonelor de rezervatie ecologica ( lacurile
Colentinei, traseului raului Dambovita, oglinzile de apa si zonele verzi
organizate ), protectia zonelor de prestrigiu ;
-
incurajarea prin politici
fiscale a implicarii populatiei in actiunile de reabilitare a imaginii
urbane ;
-
descurajarea prin politici
fiscale a mentinerii terenurilor agricole in limitele teritoriului intravilan, in corelatie cu distributia teritoriala a
cererii pietei pentru acest tip de terenuri ;
-
incurajarea urbanizarii prin reparcelarea
parcelelor atipice (raport excesiv latime/lungime lot ).
2.2 FINANCIAR /
ADMINISTRATIVE
- obiectivarea
metodologiei de impozitare fiscala ;
-
instituirea a 4 zone fiscale urbane si a unei a -5-a
zone fiscale suburbane in teritoriul intravilan al Municipiului
Bucuresti ;
-
incurajarea/descurajarea prin masuri de fiscalitate
diferentiata, a celor implicati in
programele de dezvoltare urbana ;
-
obiectivarea metodologiei si monitorizarea
procesului (pentru ajustarea si
reconformarea periodica a zonificarii fiscale ).
2.3
SOCIALE
- evitarea segregarii economice si sociale
2.3 POLITICE
-
transparenta
si mediatizarea procesului
3. CRITERII
PENTRU DELIMITAREA ZONELOR DE FISCALITATE
3.1 URBANISTICE
– delimitarea zonelor fiscale functie
de:
-
centralitate / poli
si axe de dezvoltare – nivel existent si nivel preconizat in P.U.G.;
-
accesibilitate – in
raport cu reteaua majora de circulatie si
tipurile de transport asigurat – nivel existent si preconizat prin
P.U.G.;
-
prestigiul istoric,
arhitectural, ambiental;
-
echiparea edilitara
(functionalitate, criterii de deservire ) ;
-
indicatorii
urbanistici – coeficientul de utilizare a terenului (C.U.T.) si procentul
de ocupare a terenului (P.O.T.);
-
serviciile publice
urbane ;
-
calitatea mediului
(natural, imagine urbana, tipologie) ;
-
potentialul de
reprezentare sociala (vecinatatea proxima) ;
-
valoarea pe piata libera
imobiliara, a terenurilor;
-
potentialul de
investitie al parcelei functie de caracteristicile geometrice ;
-
localizarea in zona de
dezvoltare prioritara ;
-
gradul de dezvoltare
urbana actuala a amplasamentului .
3.2 – ECONOMICE, FINANCIAR/ADMINISTATIVE, SOCIALE,
POLITICE.
CONCLUZII
Se propune pentru
teritoriul municipiului Bucuresti instituirea urmatoarelor categorii de zone
fiscale :
-
pentru teritoriul
intravilan patru categorii de zone fiscale: ”A”, ”B”, ”C” si ”D”;
-
pentru teritoriul
extravilan trei categorii de zone fiscale: ”I”, ”II” si ”III”,
in conformitate cu
precizarile Anexei A (identificarea zonelor fiscale prin corespondenta cu
denumirile arterelor de circulatie situate la limita zonelor), Anexei B
(reprezentarea grafica a zonelor fiscale la scara teritoriului administrativ al
municipiului Bucuresti), Anexelor C, D, E, F, G si H (respectiv reprezentarea
grafica a zonelor fiscale la scara teritoriilor administrative ale sectoarelor
1, 2, 3, 4, 5 si 6 ale municipiului Bucuresti), care fac parte integranta a
prezentului Raport de specialitate in domeniul urbanismului si amenajarii
teritoriului bucurestean.
In orizontul de timp
2025, limita intravilanului va coincide cu limita teritoriului administrativ,
cf. PUG aprobat prin HCGMB nr 269/2000. Trecerea din categoriile extravilan in
intravilan se face prin elaborarea unei documentatii Plan Urbanistic Zonal ale
carui reglementari se vor aproba conform prevederilor legislatiei in vigoare.
Dat fiind dinamismul
trecerii terenurilor din categoriile extravilan in intravilan, cf. P.U.G.
aprobat, nu este posibila demarcarea unei limite a teritoriului intravilan. De
aceea, incadrarea terenurilor cuprinse in bazele de date ale administratiilor
financiare la categoriile extravilan, corespunzator celor trei zone fiscale,
« I », « II », si « III » se va face in
conformitate cu urmatoarele reguli :
(a) - categoria extravilan « I » - pentru
suprafetele de teren situate de-a lungul penetratiilor autostrazilor si a
drumurilor nationale ce leaga Capitala cu teritoriul national, pe o adancime,
de regula, de 100m stanga si 100m dreapta, masurata pe directie perpendiculara
din axul autostrazilor si drumurilor nationale ;
(b) – categoria extravilan « II » - pentru
suprafetele de teren situate in afara zonelor mentionate la punctul “(a)” si la
punctul “c”;
(c) – categoria extravilan « III » - pentru
suprafetele de teren situate in Zonele spatiilor verzi, corespunzatoare
Unitatilor Teritoriale de Referinta “V4”,”V5”,”V6”,”V7”si “V8” prevazute in
P.U.G. aprobat prin HCGMB nr. 269/2002, pentru teritoriile ocupate de cursuride
apa si oglinzi de apa, precum si pentru terenurile situate de-a lungul
malurilor acestora, de regula pe o adancime de 100m.
DIRECTIA
GENERALA DE URBANISM SI CENTRUL DE
PROIECTARE URBANA
AMENAJAREA TERITORIULUI
ARHITECT SEF
DIRECTOR
Adrian BOLD Victoria – Marinela
BERZA